Træne samme muskler 2 gange på en dag


Hardeknut
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kender til undersøgelser omkring effekten ved tung styrketræning af de samme muskler 2 gange på en dag?

Er der en mærkbar effekt ved at lave det samme program f.eks om morgenen OG om aftenen 3 gange i ugen fremfor kun om aftenen 3 gange i ugen?

Diskussionen går på om det er besværet værd. Alt andet lige må det være svært at give sig selv fuldt ud om aftenen også.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kender til undersøgelser omkring effekten ved tung styrketræning af de samme muskler 2 gange på en dag?

Er der en mærkbar effekt ved at lave det samme program f.eks om morgenen OG om aftenen 3 gange i ugen fremfor kun om aftenen 3 gange i ugen?

Diskussionen går på om det er besværet værd. Alt andet lige må det være svært at give sig selv fuldt ud om aftenen også.

Hvis ikke jeg husker forkert, så skal musklerne gerne have 48 timers restitution efter en hård omgang træning, for ellers så ender du faktisk med at nedbryde muskler i stedet for at opbygge dem..

Kan måske være jeg har en tekst i vores Vidensbank (Idræt & Sundhed, SDU) hvor det står, men den kigger jeg altså ikke lige igennem, når de tunge drenge herinde ved mere ;)

Edited by Metallic-dude
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker forkert, så skal musklerne gerne have 48 timers restitution efter en hård omgang træning, for ellers så ender du faktisk med at nedbryde muskler i stedet for at opbygge dem..

Kan måske være jeg har en tekst i vores Vidensbank (Idræt & Sundhed, SDU) hvor det står, men den kigger jeg altså ikke lige igennem, når de tunge drenge herinde ved mere ;)

Du nedbryder jo muskler hver gang du vægttræner, det er jo hele formålet.

To gange daglig træning kan sagtens lade sig gøre og kan sagtens give et godt resultat. Dog bør fokus på de to træninger være forskellig. Det vil sige man skal ikke træne tungt morgen og tungt aften, men i stedet variere træningen. Det skulle give den bedste effekt. Det er både brugt inden for idrætsverdenen og bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Effektivitet handler om, hvad man opnår pr. tidsenhed, så effektivt kan man nok ikke kalde det.

Hvis man ved, hvad man foretager sig, så kan det være nyttigt at træne samme muskelgruppe to gange.

Jeg synes, at T overdriver, når han skriver "sagtens" to gange i sit indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share