Att. WSB-løftere


Guest
 Share

Recommended Posts

Efter at have læst Thomas J´s og andre WSB artikler, er der nogle spørgsmål, som jeg gerne vil have "vendt".

1) Pausen mellem sættene på DE dagene er sat til 1 min. Hvorfor mon det? Typisk anbefales styrkeløftere at vente 3-5 minutter mellem sættene, men på DE dagene kører man selvfølgelig langt fra til failure. Skyldes de korte pauser simpelthen, at det ikke er nødvendigt med længere, eller er der en anden forklaring?

2) Det anbefales at bruge RM i hjælpe- og støtteøvelerne, men det betyder jo, at brystmuskleren kun trænes med ME og DE metoden. Er det for meget fx at træne lidt db press med Rep. metoden EFTER ME øvelsen på ME bryst dagen? Jeg mener at have læst på et amerikansk forum, at nogle WSB løftere i ny og næ træner et traditionelt hypertrofi pas i stedet for ME.  

Håber at nogen (måske Thomas J og TT :)) kan svarer på mine spørgmål.

På forhånd tak  :smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jeg da være istand til at svare på :biggrin:

1) Du vælger de rigtige problemer stillinger at diskuttere :) Det er nemlig en af de ting som Louie er blevet kritiseret for. Kritikken går på at nervebanetræning, bør foregå på 100 % restituerede muskler. Man tager altså ikke næste sæt, før man har fået maksimal ATP regenerering osv. Louie´s begrundelse har flere punkter. For det første henviser han til nogen undersøgelser af Douglas M. Christ PhD, som mener at korte pauser mellem sættene (hvis man lave tilstrækkeligt mange sæt, som man jo gør i WSB´s DE dag), fremmer frigørelsen af væksthormon. WSB programmet gør alt for at maksimere styrken på alle mulige tænkelige måder. Muskelmasse øgning er en af dem, og de gør derfor alt hvad de kan for at øge i muskelmasse. Korte pauser på DE dag er en af dem. Den anden grund, er at en DE runde i squat, ofte indebærer at man laver 10-12 sæt x 2 reps superekplosivt. Hvis man skulle hvile 4-5 minutter mellem sættene, så ville programmet tage alt for lang tid at gennemføre, når man medregner hjælpeøvelserne. Det er nemlig et andet aspekt af WSB programmet. Louie tror på at det er bedst at kører den daglige runde færdig på under 1 time, da han er af den opfattelse, at det medføre at træning sluttes med det højest mulige testosterone niveau. Om det passer eller ej, er sagen uvedkommende. Det komplette WSB program virker, og det kan ikke betale sig at rode alt for meget ved det. Et andet aspekt er, at alle WSB løftere kan opretholde maksimal speed igennem alle 10-12 sæt, så det har vel i bund og grund ikke den store betydning.

2) Grunden til at der ikke laves særligt mange bryst støtteøvelser, skyldes først og fremmest at WSB løfterne bruger meget avancerede bænktrøjer. Den anden grund, er at Louie ikke mener at brystmusklerne vil være en begrænsende faktor i en korrekt udført bænkpres. Brystmusklerne vil altid følge med. Han mener at det enten er triceps, lat musklerne eller skuldermuskulaturen som mangler styrke. Enten det, eller manglende eksplosionsevne i bunden af bænkpres, men den burde ikke mangle, hvis man kører DE dagen rigtigt. Jeg er dog ikke helt enig. Har man et åbentlyst problem i bunden af bænkpres, så bør man inkludere nogen specielle hjælpeøvelser på specielt ME dag. De 2 som jeg umiddelbart mener vil egne sig bedst, er Paused Dumbell Bench Presses med sæt af 5-15 reps, og armbøjninger mellem 2 kasser (for at få en længere bevægelse), med vægt på ryggen. Noget som jeg har hørt skulle hjælpe lynhurtigt på brystmuskulaturen, hvis man har en svaghed der, skulle være 10 sæt x 10 reps i armbøjninger mellem 2 kasser lige efter ME øvelsen, hver anden uge. Det skulle efter sigende bringe en brystsvaghed op lynhurtigt. Men pointen er, at er man direkte svag i bunden, så inkludere noget ekstra brysttræning. Er man ikke, så skulle de 8-10 eksplosive sæt på DE dag, i kombination med full range ME øvelser på ME dag, være rigeligt brysttræning. Jeg lavede dog tit nogen paused dumbells efter ME øvelsen, for at få bundpositionen med. Man skal huske, man træner ikke bryst støtteøvelser fordi man har lyst til det, man træner bryst støtteøvelser fordi man har brug for det. Det er netop derfor de fleste WSB gutter ikke gør det. De har ikke brug for det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg ventede det ville være dig der svarede på spørgsmålene. Tak for et par velgennemarbejdede svar (som sædvaneligt) :)

Att 1) Jeg kender godt "hormonargumentet" (bare ikke i WSB sammenhæng), men jeg troede man skulle træne til failure.

Selv har jeg ikke problemer med at udføre dynamiske sæt med kort pause, jeg har bare været lidt i tvivl om der var fornuft i længere pauser. Jeg holder mig til de korte :)

Att 2) Selv om det måske ikke er strengt nødvendigt, så tror jeg godt jeg kunne finde på at inkludere lidt DB press når jeg engang skal forsøge mig med WSB. Det bliver nok for svært helt at skulle undvære traditionelle "præ-faliure" sæt for brystet :biggrin:

God weekend alle MOL medlemmer :beerchug:

(Redigeret af Thomas ved 10:34 am på Nov. 17, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share