Får alt for store muskler


Cupcake
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Jeg skal lige have noget hjælp her.. Jeg træner med vægte.. Dette gør jeg fordi jeg gerne vil være strammet op, og godt vil have en lille smule muskler.. MEN jeg opbygger muskler sindsygt hurtigt.. Og det er jeg ikke interesseret i.. Det er osse selvom jeg ikke har specielt meget vægt på.. Er der nogen ide til hvad jeg kan gøre?? Jeg træner bla Pump.. Men det er jeg stoppet med fordi det har gjort at jeg er gået 2 buksestørrelser op.. :blink:

Hjælp..

Heidi

Link to comment
Share on other sites

??? hvorfor sådan et svar.

Hvad er det du gerne vil høre?

Jeg tror ikke der menes noget "ondt" med svaret, og det er immervæk den nemmeste måde at undgå hypertrofi hvis du stadig har lyst til at træne med vægte.

Når det så er sagt, så tror jeg ikke problemet er så stort som du gør det til.

Hvor længe har du trænet?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa..

Jeg skal lige have noget hjælp her.. Jeg træner med vægte.. Dette gør jeg fordi jeg gerne vil være strammet op, og godt vil have en lille smule muskler.. MEN jeg opbygger muskler sindsygt hurtigt.. Og det er jeg ikke interesseret i.. Det er osse selvom jeg ikke har specielt meget vægt på.. Er der nogen ide til hvad jeg kan gøre?? Jeg træner bla Pump.. Men det er jeg stoppet med fordi det har gjort at jeg er gået 2 buksestørrelser op.. :blink:

Hjælp..

Heidi

Kære Heidi

Hvis du vokser så meget om livet, at du bliver nødt til at købe nye bukser, er det ikke fordi du har fået store muskler, men fordi du har deponeret for meget fedt omkring livet. Derfor, som The_pimp skriver, bør du spise lidt mindre. Eller for den sags skyld træne mere. Men du må for guds skyld ikke træne mindre. Træning er godt og mere træning er bedre. Sådan ca. i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Det er mine lår og baller.. Det er ikke fedt.. Jeg har faktisk samme problem med mine overarme.. Jeg er jo kvinde, så jeg har ikke lyst til at rende rundt med store muskler... Jeg har trænet i 1½ år.. Jeg syntes egentlig ikke jeg spiser særlig meget..

Jeg tænkte bare om jeg skal droppe vægtene.. eller bare næsten ikke have noget på, men det virker sgu osse lidt latterligt..

Link to comment
Share on other sites

Der er reelt set to muligheder:

1 - Enten spiser du lidt for meget (appetitten stiger ofte når man begynder at træne)

2 - Eller også har du tidligere haft meget tynde ben

Det kunne være rart med nogle billeder, hvis du vil have egentlig feedback. Det ville også hjælpe hvis du skrev lidt mere om hvordan du træner (hvilke øvelser, hvor ofte, hvor meget vægt, etc.)

Link to comment
Share on other sites

Der er reelt set to muligheder:

1 - Enten spiser du lidt for meget (appetitten stiger ofte når man begynder at træne)

2 - Eller også har du tidligere haft meget tynde ben

Det kunne være rart med nogle billeder, hvis du vil have egentlig feedback. Det ville også hjælpe hvis du skrev lidt mere om hvordan du træner (hvilke øvelser, hvor ofte, hvor meget vægt, etc.)

Jeg tabte mig for 1½ år siden.. 25 kg.. Og det var osse muskler.. Så jeg var ret benet... Så begyndte jeg at træne Pump, og det er jo mange gantagelser, med en vagtstang med ca 25 kg hvor der bliver trænet baller og lår.. Og jeg fokusere også rigtig meget på hvad der står på vægten istedet for at se hvordan jeg reelt ser ud..

Link to comment
Share on other sites

Det er mine lår og baller.. Det er ikke fedt.. Jeg har faktisk samme problem med mine overarme.. Jeg er jo kvinde, så jeg har ikke lyst til at rende rundt med store muskler... Jeg har trænet i 1½ år.. Jeg syntes egentlig ikke jeg spiser særlig meget..

Jeg syntes selv jeg er... For tyk...

Kan du bestemme dig? :smile:

Hvis du har taget på, har du i en periode spist mere, end du forbrænder. Det er ikke et spørgsmål om at spise "særlig meget" men om indtag kontra forbrænding. Svømmeren Michael Phelps spiste angiveligt omkring 12.000 kalorier om dagen (det firedobbelte af hvad jeg spiser og vi er nogenlunde lige store) i forbindelse med sine forberedelser til OL, og han var alt andet end tyk.

Jeg kan næsten forsikre dig for, at det ikke er dine musklers "fortjeneste", at du må skifte ud i din garderobe. Du er simpelthen ikke genetisk disponeret for at tage muskler på så hurtigt - og da i særdeleshed ikke, hvis din hypertrofiorienterede (hypertrofi = muskelopbygning) træning består af såkaldt pump.

Fordi du er kvinde er din krop meget dårligt gearet til at opbygge stor muskelmasse på kort tid. Der skal nemlig mandligt kønshormon til, og det har du (heldigvis) ikke ret meget af. Hvilket får mig til at tro, at det ikke er den beskedne forøgning i din muskelmasse, der skal have skylden for, at du ikke kan passe dit tøj.

Veltrænede kvinder er i øvrigt noget af det frækkeste. Det afgørende er ikke relativ muskelmasse, men relativ fedtdeponering. Veldefinerede muskler kombineret med en lav fedtprocent ser pisse godt ud på både mænd og kvinder. Veldefinerede muskler kombineret med en høj fedtprocent ser derimod oftest kun godt ud på mænd. Mænd må gerne se "buff" ud, men det skal piger helst ikke, og det undgår man lettest ved at fjerne overskydende fedt.

Edited by Karl Æg
Link to comment
Share on other sites

Hej Igen...

Der var intet ondt i mit tidligere korte svar, det var blot meget simpelt.

Men som der også er flere andre der har antydet, så er jeg overbevist om at det ikke kun er muskler du har taget på og om gør at du skifter bukse-størrelse.

Når man træner meget så stiger appetitten og man får tit følelsen af at "fordi man har trænet, så kan man godt lige spise en smule mere".

Men du har simpelthen bare indtaget flere kalorier end du har forbrændt = mere fedt- og muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Billedet giver nu ikke indtryk af hverken speciel overvægt eller store lår.

Hvis du synes du bliver for muskuløs af at træne med vægte kan du jo evt. bruge mindre vægte eller træne noget egentlig cardio. Forslag kunne være løb, crosstrainer, kickboxing eller spinning.

Jeg tror nu stadig mest at forklaringen skal findes i kostvaner og det faktum, at muskler vejer mere end fedt. Du kan altså godt komme i bedre form og smide noget fedt uden at vægten vil afsløre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu stadig mest at forklaringen skal findes i kostvaner og det faktum, at muskler vejer mere end fedt. Du kan altså godt komme i bedre form og smide noget fedt uden at vægten vil afsløre det.

Kostvaner, ja, men hold nu op med at gentage det nonsens om at en masse kan forklares ved at muskler vejer mere end fedt.

Ja, muskelmasse har en højere densitet end fedtvæv (ca 1,1 vs 0,9 g/cm3), hvilket overhovedet ikke kan forklare hvorfor spørger skulle tage betydelige mængder muskelmasse på uden at hun forsøger i væsentlig grad, og slet ikke at hun går 2 buksestørrelser op da muskelmasse jo netop fylder mindre end fedt og som regel sætter sig anderledes på kroppen. Ben og bagdel er som regel der hvor fedtet sætter sig først (og slipper sidst) på kvinder.

Link to comment
Share on other sites

Nå, men tak for jeres svar... Jeg syntes bare slet ikke jeg har spist mere end jeg plejer.. Men hvis jeg skulle spise mindre, så kan jeg vel ikke træne lige så meget som jeg gør nu... ?? Jeg Har sgu ikke lyst til at blive dårlig..

Jeg er bare i bund og grund skide træt af at jeg træner, men ikke taber mig mere...

Jeg forstår ikke hvorfor.. Men jeg må spise mere frugt, og grønt i stedet for kulhydrater i form af brød og pasta...

Jeg er ikke blevet støt over nogle af jeres svar.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget har du taget på og over hvor lang tid?

Har du målt din fedtprocent før og nu siden du ved det er muskelmasse du har taget på og ikke fedt? Hvis ja, hvordan er den så målt? På en vægt der også kan give et tal for fedtprocent, med en fedttang eller målebånd og en formel (som der findes her på siden), eller en fjerde metode?

Ud fra billedet og den højde/vægt du skriver er du bestemt ikke tyk, men det kan godt tænkes at din fedtprocent stadig er relativt høj (også kendt som tyndfed). Svært at vurdere ud fra den påklædning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget har du taget på og over hvor lang tid?

Har du målt din fedtprocent før og nu siden du ved det er muskelmasse du har taget på og ikke fedt? Hvis ja, hvordan er den så målt? På en vægt der også kan give et tal for fedtprocent, med en fedttang eller målebånd og en formel (som der findes her på siden), eller en fjerde metode?

Ud fra billedet og den højde/vægt du skriver er du bestemt ikke tyk, men det kan godt tænkes at din fedtprocent stadig er relativt høj (også kendt som tyndfed). Svært at vurdere ud fra den påklædning. :smile:

Jaa... Ved godt det ikke er det bedste billede.. Men har ikke lige nogen... Uden tøjet på :cool: .. For et år siden vejede jeg 59 kg.. Min fedt% var 26.. Det er målt i Fitness.dk, på en vægt.. Nu er min fedt% 27.. det er jo en lille smule mere... Min muskelmasse er øget med 5 kg... I følge den vægt...

Jeg kan jo godt se jeg ikke er decideret tyk.. Men jeg ville sgu gerne tilbage til den vægt for 1 år siden..

Link to comment
Share on other sites

Jaa... Ved godt det ikke er det bedste billede.. Men har ikke lige nogen... Uden tøjet på :cool: .. For et år siden vejede jeg 59 kg.. Min fedt% var 26.. Det er målt i Fitness.dk, på en vægt.. Nu er min fedt% 27.. det er jo en lille smule mere... Min muskelmasse er øget med 5 kg... I følge den vægt...

Jeg kan jo godt se jeg ikke er decideret tyk.. Men jeg ville sgu gerne tilbage til den vægt for 1 år siden..

Først vil jeg sige tillykke med din øgede muskelmasse. Den vil være dig til gavn både nu og senere i livet. :smile:

Der er formentlig en væsentlig usikkerhed ved måling af fedtprocent på den måde du har fået den foretaget, men lad os bare sige at den er cirka uændret eller marginalt øget. Det betyder at du i perioden har taget 1½-2kg fedt på. Når vægten er steget og fedtprocenten uændret må du jo have taget samme procentdel fedt på som du bestod af i forvejen så at sige. 25-30% af din vægtøgning det sidste år (og måske mere) er formentlig fedt.

Hvis disse 2 kg alle har sat sig på bagdel og lår skal det nok give stramme bukser forestiller jeg mig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå, men tak for jeres svar... Jeg syntes bare slet ikke jeg har spist mere end jeg plejer.. Men hvis jeg skulle spise mindre, så kan jeg vel ikke træne lige så meget som jeg gør nu... ?? Jeg Har sgu ikke lyst til at blive dårlig..

Jeg er bare i bund og grund skide træt af at jeg træner, men ikke taber mig mere...

Jeg forstår ikke hvorfor.. Men jeg må spise mere frugt, og grønt i stedet for kulhydrater i form af brød og pasta...

Jeg er ikke blevet støt over nogle af jeres svar.. :)

Prøv at smid et eksempel på dit kost ud over en dag op herinde...

der kan være mange "fælder".

F.eks. er meget frugt ikke altid lige godt... grøntsager derimod er skønne :)

Og hvorfor kan du ikke træne ligeså meget så?

Edited by The-Pimp
Link to comment
Share on other sites

Prøv at smid et eksempel på dit kost ud over en dag op herinde...

der kan være mange "fælder".

F.eks. er meget frugt ikke altid lige godt... grøntsager derimod er skønne :)

Og hvorfor kan du ikke træne ligeså meget så?

Ok, jeg skal forsøge.. Da min arbejdsdag er ret stresset er det ikke altid jeg får spist så meget..

Morgenmad: En Smootie med banan og jordbær.. og en grovbolle.. Eller havregrød, og et æble

frokost: Rugbrød med noget magert pålæg, agurk, rød peber og tomat.

Aftensmad.. Det er meget forskelligt, men det er altid sundt..

Jeg satser på i nu vil jeg jeg på ingen måde spiser korrekt??

Og der kan sagtens snige sig et stykke chokolade ind.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skal forsøge.. Da min arbejdsdag er ret stresset er det ikke altid jeg får spist så meget..

Morgenmad: En Smootie med banan og jordbær.. og en grovbolle.. Eller havregrød, og et æble

Smid smoothien ud.

Hvis du selv laver den den, er der en del kalorier i og smoothies giver ikke nogen langvarig mæthedsfornemmelse. Hvis det er en købe-smoothie, du drikker, er der (formentlig) virkelig mange kalorier i og maven får fortsat ikke noget at arbejde med.

Morgenmaden skal give din mave noget at arbejde med i så lang tid som muligt, dvs. groft og med masser af fibre.

Havregrød, grovvalsede havregryn eller lignende er godt. Suppler evt. med nogle mandler, der både indeholder sundt fedt og giver maven noget at arbejde med.

frokost: Rugbrød med noget magert pålæg, agurk, rød peber og tomat.

Der er ikke så meget at sige til den del. Rugbrød indeholder dog en del kalorier. Prøv at skære ned på det og erstat evt. med en grov salat (f.eks med selleri, broccoli, grønne ærter mv) - husk proteinerne, f.eks kylling, tun eller lignende

Aftensmad.. Det er meget forskelligt, men det er altid sundt..

Selv om det er sundt, kan du sagtens indtage mange kalorier :smile:

Jeg satser på i nu vil jeg jeg på ingen måde spiser korrekt??

Du er jo opmærksom på at spise sundt, så det er snarere nogle tilretninger end en omlægning af kosten, du skal arbejde med.

Og der kan sagtens snige sig et stykke chokolade ind.. :blush:

Bliv ved med det. Men hvis du har tendens til at spise chokolode HVER aften, så prøv i stedet at der kun må spises chokolade på faste dage, måske to gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skal forsøge.. Da min arbejdsdag er ret stresset er det ikke altid jeg får spist så meget..

Morgenmad: En Smootie med banan og jordbær.. og en grovbolle.. Eller havregrød, og et æble

frokost: Rugbrød med noget magert pålæg, agurk, rød peber og tomat.

Aftensmad.. Det er meget forskelligt, men det er altid sundt..

Jeg satser på i nu vil jeg jeg på ingen måde spiser korrekt??

Og der kan sagtens snige sig et stykke chokolade ind.. :blush:

Spis noget ordentligt - nogle store rigtige måltider - så du ikke har behov for at spise chokolade og andet sukker, når du pludselig er oversulten og panikker.

At din fedt procent ifølge en vægt er steget et procentpoint, mens din vægt er steget 5 kilo betyder ikke nødvendigvis en døjt. Du kan ikke regne med de der vægte - og slet ikke når du foretager så ustadige målinger.

Ud fra dit billede er mit umiddelbare bud, at du godt kan smide 3-5 kilo. Drop Pump, løb 3 gange i ugen, styrketræn 3 gange i ugen. Spis mere protein. Drop sukker...

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Kostvaner, ja, men hold nu op med at gentage det nonsens om at en masse kan forklares ved at muskler vejer mere end fedt.

Ja, muskelmasse har en højere densitet end fedtvæv (ca 1,1 vs 0,9 g/cm3), hvilket overhovedet ikke kan forklare hvorfor spørger skulle tage betydelige mængder muskelmasse på uden at hun forsøger i væsentlig grad, og slet ikke at hun går 2 buksestørrelser op da muskelmasse jo netop fylder mindre end fedt og som regel sætter sig anderledes på kroppen. Ben og bagdel er som regel der hvor fedtet sætter sig først (og slipper sidst) på kvinder.

Slap da lige af. Hun skrev selv at hun kun så på vægten og ikke spejlet. Desuden har vi jo ikke set noget program, og kan derfor ikke rigtig vurdere hvorvidt træningen burde have resulteret i øget muskelmasse.

Hun skrev også at hun efter et vægttab for 1½ år siden var meget tynd, så jeg synes på ingen måde at muskelmasse er irrelevant i denne sammenhæng. Hvis man forventer at holde vægten konstant efter et stort vægttab og man samtidig opbygger muskelmasse, ja så bliver man altså snydt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share