Justeringer i HST


incognito
 Share

Recommended Posts

jeg ville lige forhøre mig om et par ting om HST....

Jeg justerer løbende mine belastninger, så de belastninger jeg kører nu, er baseret på % af en nyere bedømmelse af min ydeevne (end mine tests). Er dette forkert jævnfør HST idéen? jeg kan ikke helt finde ud af det. Det bringer mig jo godt nok noget tættere på failure en gang imellem, men ikke over.

Så er der jo osse lige den her med eccentrisk periode i HST..... I regnearket her på MOL går man rent faktisk ned i vægt i de øvelser, hvor man ikke kører eccentrisk, for derefter at øge dem til et niveau omkring 5% over ens tidligere 5RM max. Er det ikke mod HST princippet at gå ned i en vægt, man skal fortsætte med at løfte lige mange gange?

Angående det her med hvor tæt man må komme på failure er jeg osse lidt forvirret. Nogle folk foreskriver, at ligeså snart deres rep hastighed går ned, har de for meget vægt på, men for mig går farten altså ned, når jeg har taget halvdelen af dem jeg kan tage uden at snyde (og det gør jeg jo helst ikke). Så kører jeg med for meget jern?

Link to comment
Share on other sites

Jeg justerer løbende mine belastninger, så de belastninger jeg kører nu, er baseret på % af en nyere bedømmelse af min ydeevne (end mine tests). Er dette forkert jævnfør HST idéen? jeg kan ikke helt finde ud af det. Det bringer mig jo godt nok noget tættere på failure en gang imellem, men ikke over.
Det er helt fint, progression af mekanisk stres er hele ideen omkring HST. (ok, og så et par andre småting :D)
Så er der jo osse lige den her med eccentrisk periode i HST..... I regnearket her på MOL går man rent faktisk ned i vægt i de øvelser, hvor man ikke kører eccentrisk, for derefter at øge dem til et niveau omkring 5% over ens tidligere 5RM max. Er det ikke mod HST princippet at gå ned i en vægt, man skal fortsætte med at løfte lige mange gange?

Så længe den overordnede tendens er opadgående, så går det stadig. Det er korrekt observeret, at de workouts hvor vægten er lavere, er mindre produktive end ved at have fortsat progressionen. Om du skal wave din belastning eller ej vil afhænge af dine restitutionsmæssige egenskaber, samt hvor meget din styrke er steget..

Angående det her med hvor tæt man må komme på failure er jeg osse lidt forvirret. Nogle folk foreskriver, at ligeså snart deres rep hastighed går ned, har de for meget vægt på, men for mig går farten altså ned, når jeg har taget halvdelen af dem jeg kan tage uden at snyde (og det gør jeg jo helst ikke). Så kører jeg med for meget jern?

Den med rephastigheden er en tommelfinger regel. Nummer 4 i et 5 rep sæt har bestemt heller ikke samme tempo som den første i slutningen af min minicyklus - men jeg ligger stadig et par reps fra failure. Hvis din styrke ikke falder som følge af overtræning, er der ingen grund til at rode med det.

Link to comment
Share on other sites

det var da en underholdende kommentar cilius

FAQ'en siger ellers:

Get all your max lifts recorded BEFORE you begin the program. That means, before you start, you will know your 15 rep max, your 10 rep max, and your 5 rep max. This way you will know exactly how much weight you will use each workout for each exercise for at least the next 6 weeks. Undoubtedly, you will rapidly get stronger, making your previously established max inaccurate. This is NOT important.

Do a 9-12 day SD, and start the HST program.

The next time around, rather than finding your maxes all over again, simply add 5-10 pounds to all your lifts. In other words, go back over your previous cycle and add 5 – 10 pounds to each weight that you recorded before for the next cycle. Keep in mind that training at your absolute max weight is not necessary to grow….trust me.

Det er vel det modsatte af, hvad du siger!?

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Xjyden - du elsker mig... kan fornemme det :D

Tænkte det var åbenlyst, så jeg undlod at forklare i dybden.. men here we go. Du vokser i respons på progressiv træning, hvilket er ensbetydende med en længere periode træning er bedre end en kort periode (under antagelse om der ikke er et 1:1 forhold mellem træningsperiode og SD, hvilket ikke er urimeligt). Hvis du kan forøge den periode grundet styrkestigningerne, er der intet til grund for ikke at lade være, så længe din progression i den ekstra periode stadig er tilstrækkelig til at undgå RBE.

Det er korrekt set, at det ikke er vigtigt at ramme maks i slutningen af hver minicyklus, men omvendt gør det ikke noget såfremt dine restitutionsmæssige egenskaber tillader det. Det er formentlig meget få der kan presse citronen hver gang, men Incognitos spørgsmål var, om han kunne komme tættere på grænsen uden at hæmme sin vækst - og svaret hertil er JA.

Link to comment
Share on other sites

cilius: Jeg hævder bare, at du har fået nogle teorier ind i hovedet, som du tolker ind i HST. Det har ikke meget med mit forhold til dig at gøre. Jeg har bare en tendens til at blive ved med at sige det, hvis folk siger noget, som jeg er uenig i.

rep. hastighed:

Jeg skal åbenbart have fundet, hvad der står om rep. hastighed, for uden at have læst mig til det, ville jeg jo sige, at det var helt ligegyldigt, hvor hurtigt man kan reppe. Den max, som man træner imod under første mini cyklus, må vel være en reel rm (f.eks. 10 rm). Det betyder jo, at man har gået til failure, mens man prøvede at finde sin rm, med mindre man er meget sikker på sine egne evner!?

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig længden på cyklussen jeg har omtalt...

rep. hastighed:

Jeg skal åbenbart have fundet, hvad der står om rep. hastighed, for uden at have læst mig til det, ville jeg jo sige, at det var helt ligegyldigt, hvor hurtigt man kan reppe. Den max, som man træner imod under første mini cyklus, må vel være en reel rm (f.eks. 10 rm). Det betyder jo, at man har gået til failure, mens man prøvede at finde sin rm, med mindre man er meget sikker på sine egne evner!?

Og styrkestigninger undervejs er utænkelige?

Kan ikke helt forstå hvor du vil hen med dit indlæg... måske du lige kan uddybe det en anelse.

Link to comment
Share on other sites

Det betyder jo, at man har gået til failure, mens man prøvede at finde sin rm, med mindre man er meget sikker på sine egne evner!?

Det behøves du da ikke... Det er jo ikke meningen at du skal finde et ABSOLUT og kun på en god dags max! Du skal finde et du ved du kan tage, altså et behageligt max.. og dette kan da snildt gøres ved at stoppe så snart du tænker ok jeg klarer ikke den næste, men hvis jeg gør er det stortset et failure løft!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share