Hvad gør kreatin præcist?


Macee
 Share

Recommended Posts

Efter tusinde forskellige forklaringer, er jeg blevet ret forvirret omkring kreatin - håber i kan hjælpe mig lidt!

Hvad er kreatin godt for? Hvad gør det, og i hvilke træningssammenhænge er det godt? Hvordan og hvornår skal man indtage det?

Jeg er selv meget aktiv, og træner en hel del kredsløbstræning (løb og spinning) samt kettlecross og en lidt crosstraining. Jeg har ALDRIG brug nogen form for kosttilskud og ved derfor intet om det, men er begyndt at blive lidt nysgerrig på det, eftersom jeg har fået fortalt, at kreatin ville hjælpe mig med lidt ekstra og mere eksplosiv energi.. MEN PASSER DET? Jeg har altid holdt mig fra kosttilskude, da jeg synes det er noget pladder, men nu er jeg alligevel blevet nysgerrig, så håber nogen af jer har svar på mit spørgsmål :)

.. eller evt. andre idéer til kosttilskud, der giver lidt ekstra energi til musklerne?

Link to comment
Share on other sites

Kroppens energi-møntenhed hedder ATP (adenosintriphosphat). Næringsstofferne som vi spiser lagres som ATP i cellerne. Når du begynder at bevæge dig, så tager det et stykke tid (op til 10 sekunder oder so wie so) for processen at fraspalte et phosphatmolekyle fra ATP'en og omdanne ATP til ADP (Adenosindiphosphat) som giver energien til bevægelse, at gå i gang. I dette vindue, hvor ATP ikke endnu kan supplere nok energi til bevægelse, så har kroppen et lager af creatinphosphat, hvor det kan få energi fra ved at fraspalte phosphat-delen ligesom med ATP.

Hos nogle mennesker er lageret af kreatin i musklerne, som er klar til at blive brugt i de 10 sekunder hvor der ikke er energi fra ATP, ikke fyldt op. Hvis du supplerer din kost med kreatin, så vil du øge sandsynligheden for at dine lagre er fyldt op og du har energi nok til at lave ekstra hårdt arbejde i de første 10 sekunder af din bevægelse.

Derudover er der vist nogle fordele ved at kreatin påvirker satellitceller i musklerne som øger muskeltilvæksten, men derudover er jeg blank... (hvis ikke jeg var det i forvejen, ret mig hvis jeg tager fejl :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Kroppens energi-møntenhed hedder ATP (adenosintriphosphat). Næringsstofferne som vi spiser lagres som ATP i cellerne. Når du begynder at bevæge dig, så tager det et stykke tid (op til 10 sekunder oder so wie so) for processen at fraspalte et phosphatmolekyle fra ATP'en og omdanne ATP til ADP (Adenosindiphosphat) som giver energien til bevægelse, at gå i gang. I dette vindue, hvor ATP ikke endnu kan supplere nok energi til bevægelse, så har kroppen et lager af creatinphosphat, hvor det kan få energi fra ved at fraspalte phosphat-delen ligesom med ATP.

Hos nogle mennesker er lageret af kreatin i musklerne, som er klar til at blive brugt i de 10 sekunder hvor der ikke er energi fra ATP, ikke fyldt op. Hvis du supplerer din kost med kreatin, så vil du øge sandsynligheden for at dine lagre er fyldt op og du har energi nok til at lave ekstra hårdt arbejde i de første 10 sekunder af din bevægelse.

Derudover er der vist nogle fordele ved at kreatin påvirker satellitceller i musklerne som øger muskeltilvæksten, men derudover er jeg blank... (hvis ikke jeg var det i forvejen, ret mig hvis jeg tager fejl :wink: )

Cloudhands du virker noget forvirret i dine begreber og din generelle opfattelse af hvordan energistofskiftet hænger sammen.

EDIT: jeg vender lige tilbage med et fyldestgørende svar, måske i morgen. Er på vej ud af døren.

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Cloudhands du virker noget forvirret i dine begreber og din generelle opfattelse af hvordan energistofskiftet hænger sammen.

EDIT: jeg vender lige tilbage med et fyldestgørende svar, måske i morgen. Er på vej ud af døren.

Man kunne også bare læse det link AGV har sat ind :smile:

Ellers kan man kigge på denne, for en mere fyldestgørende forklaring: http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/aspekter_ved_kreatin_supplementering/

Link to comment
Share on other sites

Cloudhands du virker noget forvirret i dine begreber og din generelle opfattelse af hvordan energistofskiftet hænger sammen.

EDIT: jeg vender lige tilbage med et fyldestgørende svar, måske i morgen. Er på vej ud af døren.

Du skal ikke gøre dig anstrengelser for min skyld. Hvis du skriver noget så skriv det til Macee... Eller spar din tid og lad os læse det link ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share