300-400g nødder - Ok?


Arsukfjorden
 Share

Recommended Posts

Davs

Jeg har i det sidste lange stykke tid begyndt at ændre min kost(til det bedre selvfølgelig), hvor målet har været at smide en masse fedt-procent. Havregryn med minimælk og uden sukker til morgen, rugbrød og grøntsager til frokost og normalt dansk mad til aftensmad, men naturligvis uden sovs, smør eller lignende.

Det er alt sammen meget fint og det kan jeg sagtens holde. Jeg føler intet behov for junkfood, pizza osv. Hva jeg derimod har meget svært ved at undvære er min større "weekend-snack". Før i tiden var det en ordentlig pose slik. Gerne op omkring de 400-500 gram. Det var ikke kun selve smagen, men også følelsen af at "fråde" lidt en hyggelig fredag aften, som var herlig!

Sådan en ordentlig skål slik går selvfølgelig ikke, men hva med uristede peanuts, mandler og alderbedst pistacienødder.(Jeg elsker mildest talt nødder, saltede eller usaltede er mig ligegyldigt) Jeg er klar over at indholdet af umættet fedt og kalorier er højt, men ville det være relativt "okay" med sådan en 300g? Jeg kan simpelthen ikke klare kun at spise fx 30g. Så hellere lade være, men jeg er så satans trængende under en god film.

Det skal siges at jeg lige har været på motions-cyklen i 48min med høj intensitet(blodsmag i munden) og yderligere 1 times intensiv styrketræning. Og så selvfølgelig mine daglige 10-15km almindelig cykling til og fra HTX. Så det er ikke fordi jeg mangler at forbrænde energi.

Bottom line: Hvis man har styr på de almindelig måltider og har dyrket meget motion, ville i så mene at man en gang om ugen kan tillade sig at indtage en stor portion "sunde" snacks? Eller vil det fuldstændig ødelægge ugens indsats?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ikke nøjes med 30 gram :innocent:

Man altså, kalorieindholdet er oppe på klejne-niveau og giver suverænt baghjul til chokolade, chips og almindeligt slik og kager.

300 gram nødder - alt efter type = 1800kcal

500 gram lakrids/vingummi = 1800kcal

- så set på kalorierne alene uden at skelne til kvaliteten af dem, er det fuldstændigt ligegyldig om du vælger den ene eller den anden løsning.

Sidst jeg brændte 1800kcal af, kostede de 80km cykling, så 48 min spinning og styrketræning (som egentlig ikke forbrænder ret meget), rækker ikke specielt langt. Om du kan smøre overskuddet ud over resten af ugen, kan vi ikke vide men det er en dyr snack :unhappy:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nej det kan du have ret i. Jeg skal lige sige at jeg jo ikke kun træner 1 dag, men 4 dage om ugen, hvor jeg resten af ugen ikke spiser noget snask. Derudover så er ens træning jo ikke det eneste man forbrænder på en dag.

Det er vel omkring 2000 kalorier et normalt mennesker brænder af på en dag. SÅ kommer træningen oveni. Selvom stryketræning i sig selv næsten ingenting forbrænder, så betyder større muskler også bare generelt større energiforbrug i løbet af en dag.

Så alt i alt, så er ens forbrænding på 1 dag jo ikke bare 2000 kalorier, men i virkeligheden langt mere.

Kan godt høre at jeg lyder som om at jeg forsøger at forsvare min pose nødder med alle tænkelige arguemnter og tjae... Det gør jeg vel også :D

Link to comment
Share on other sites

Nødder (kommer selvfølgelig an på hvilke, mandler og valnødder er at foretrække så vidt jeg ved) er en god snack, pga. mætheds- og sundhedsniveau, trods det høje kalorieindhold.

Men 300 gram er virkelig, virkelig meget. Fatter ikke man kan spise så mange nødder på en gang, lol. Så er det jo nødt til at være saltede peanuts, som man selvfølgelig ikke skal spise.

100 g er 500-600 kcal, som du let kan spise i stedet for nogle af dine carbs i løbet af dagen.

Spis nogle grøntsager i stedet for 'de sidste' 200 g. Eventuelt se om du kan finde på en dip med få kcal (jeg har ingen).

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share