Hvilken olier - Hvilken dosering - Kort og godt!


CrossFitter
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Nu har jeg ledt op og ned, og fundet utallige forskellige meninger og holdninger til hvilken olier og doseringen af dem der er bedst.

Jeg søger en opdateret viden til - Hvilken kombination af olier der er bedst/sundest, og doseringen af disse - Dagligt indtag.

Plus lidt om stegeolier/madolie og vitaminpiller.

Jeg styrketræner let 2-3 gange om ugen (knas med albuen), løber jævnligt og er ellers rimelig aktiv med en masse blandet.

Jeg kender generelt meget til kost og træning, men er meget i tvivl om olier/dosering.

Jeg spiser en sund kost - uden at være decideret "religiøs".

Pt. tager jeg en enkelt kapsel fiskeolie, og er lige begyndt at kombinere det med et skvat hørfrøolie, som blandes i f.eks tun til frokosten (økologisk koldpresset hørfrøolie)

Jeg er også begyndt at drosle ned på vitaminpillerne, da det er mit indtryk at jeg får de fleste vitaminer i min kost.

Før tog jeg en multivitamin hver dag - nu tager en hver anden dag.

Endvidere er jeg begyndt at stege mad i rapsolie, og generelt erstatte margarine med rapsolie.

Jeg bruger en billig rapsolie fra Rema 1000. Er den fin, eller bør man opgradere til andet - og hvorfor?

Formålet er generel sundhed og i forbindelse med styrketræning og løb.

Jeg vejer ca. 70 kg - 180 høj og er af typen med et højt stofskifte, der spiser mange små måltider i løbet af dagen :cool:

Hver dag:

1 kapsel fiskeolie - 1 gram

1 skvat økologisk koldpresset hørfrøolie - ca. mellem 1-2 spiseske?

Hver anden dag:

1 x Livol multivitaminpille

Hvordan ser det ud?

Nu tror jeg ikke, at jeg umiddelbart har et overforbrug af ovenstående, men hvad er for meget??

På forhånd tak.

Mikkel :bigsmile:

Edited by CrossFitter
Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Nu har jeg ledt op og ned, og fundet utallige forskellige meninger og holdninger til hvilken olier og doseringen af dem der er bedst.

Jeg søger en opdateret viden til - Hvilken kombination af olier der er bedst/sundest, og doseringen af disse - Dagligt indtag.

Plus lidt om stegeolier/madolie og vitaminpiller.

Jeg styrketræner let 2-3 gange om ugen (knas med albuen), løber jævnligt og er ellers rimelig aktiv med en masse blandet.

Jeg kender generelt meget til kost og træning, men er meget i tvivl om olier/dosering.

Jeg spiser en sund kost - uden at være decideret "religiøs".

Pt. tager jeg en enkelt kapsel fiskeolie, og er lige begyndt at kombinere det med et skvat hørfrøolie, som blandes i f.eks tun til frokosten (økologisk koldpresset hørfrøolie)

Jeg er også begyndt at drosle ned på vitaminpillerne, da det er mit indtryk at jeg får de fleste vitaminer i min kost.

Før tog jeg en multivitamin hver dag - nu tager en hver anden dag.

Endvidere er jeg begyndt at stege mad i rapsolie, og generelt erstatte margarine med rapsolie.

Jeg bruger en billig rapsolie fra Rema 1000. Er den fin, eller bør man opgradere til andet - og hvorfor?

Formålet er generel sundhed og i forbindelse med styrketræning og løb.

Jeg vejer ca. 70 kg - 180 høj og er af typen med et højt stofskifte, der spiser mange små måltider i løbet af dagen :cool:

Hver dag:

1 kapsel fiskeolie - 1 gram

1 skvat økologisk koldpresset hørfrøolie - ca. mellem 1-2 spiseske?

Hver anden dag:

1 x Livol multivitaminpille

Hvordan ser det ud?

Nu tror jeg ikke, at jeg umiddelbart har et overforbrug af ovenstående, men hvad er for meget??

På forhånd tak.

Mikkel :bigsmile:

Anyone??

Kom godt - Kom glad :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej Crossfitter. :wink:

Da du vist er MEGET fysisk aktiv, er du uden for min målgruppe. Men jeg har valgt at svare dig, da jeg synes, emnet er interessant. Du må så selv vurdere, om du kan bruge svaret til noget.

1. SMØR OG MARGARINE:

Smør er rimelige stegestabilt ved den rette temperatur. Og dersom man kun bruger det i små mængder, kan det godt indgå i en sund kost. Men hvis man vil bruge smør i større mængder, mener jeg, at det er sundest at erstatte det med margariner med et godt n-6/n-3-forhold til brød. "Becel"-margarine til brød havde et godt n-6/n-3-forhold, sidst jeg undersøgte det. Jeg kan dog ikke sige med sikkerhed, om Becel-produkterne er gode, da jeg ikke kender dem til bunds.

Til stegning samt til smørelse til brød bruger jeg Becels flydende oliemargarine, da denne har et godt n-6/n-3-forhold og da den har en langt bedre fedtsyresammensætning end smør.

Jeg har dog kig på AMA flydende oliemargarine, da der vist er mere rapsolie i denne end i Becels. Det er jeg ved at undersøge. Er der ikke noget om, at de flydende oliemargariner sprøjter mindre end ren rapsolie ved stegning?

2. OLIVENOLIE OG RAPSPOLIE:

Olivenolie er rimelig stegestabil ved den rette temperatur. Og der kan muligvis findes sunde stoffer (ikke fedtsyrer) i olivenolie. Det har der jo været snak om.

Men rapsolie indeholder flere af de livsnødvendige fler/poly-umættede fedtsyrer end olivenolie. Så jeg mener ikke, at man får mere sundhed for pengene ved at erstatte rapsolie med olivenolie. Rapsolie er efter min mening - mindst - lige så sund.

Sidst jeg undersøgte emnet, var der ikke enighed om, om rapsolie kan tåle mild og kortvarig stegning. Men som privatperson tør jeg nu godt stege i rapsolie.

3. RAPSOLIE OG HØRFRØOLIE:

Hørfrøolie og Udos Choice hører til de n-3-rige olier. Det bedste er at vælge en STØRRE mængde rapsolie og så en MINDRE mængde hørfrøolie eller Udos Choice. Så går du ikke helt galt i byen. Jeg synes, at det er godt at du bruger rapsolie i din madlavning.

4. MULTI-VITAMIN/MINERAL-PILLER:

Da du har et stort energiforbrug, må du have et stort fødeindtag, hvis du er i energibalance. Derved får du relativ store mængder vitaminer og mineraler gennem kosten. Om du kan nøjes med denne - eller om du bør supplere med tilskud - kan jeg ikke udtale mig om, da du som sagt er udenfor min målgruppe.

Men jeg har følgende kommentarer:

Du tager kun LIVOL-vitamin/mineral-piller hver anden dag. På den måde har du faktisk valgt det, som jeg kalder en "Light"-løsning. :wink: Altså, hvor du får mindre end 100 % ADT af visse vitaminer og mineraler gennem tilskud. ( ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel).

Jeg har været fortaler for "Light"-strategien for visse vitaminer og mineraler. Der er nemlig ingen grund til at tage 100 % ADT af alle vitaminer og mineraler gennem tilskud, da man jo også får nogle af disse gennem føden.

Men hvis man kun tager en multi-vitamin/minerale-pille hver anden dag, er der risiko for, at man ikke har optimalt helbred. Her tænker jeg på de folk i min målgruppe, som IKKE dyrker MEGET motion. Som privatperson vil jeg ikke nøjes med de relativ små mængder af vitaminerne C, D og E samt mineralerne magnesium og selen, der kan være i en vitamin-pille hver anden dag. (Nogle piller indeholder dog nok så meget, at man kan nøjes med en dagsdosis hver anden dag).

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Tak for god respons, og flere svar :smile:

Det tyder på, at jeg har fat i den rigtige ende.

Jan Projekt Smørhul:

Du nævner Becel og AMA flydende oliemargarine.

Jeg har læst, at skal man stege i margarine, eller bruge margarine til andet, bør man vælge flydende, da denne skulle være sundere - Hvad er forskellen på den helt billige flydende margarine og de mere kendte og dyrere mærker, som Becel og AMA?

Hvis den store forskel er omega 3/6, som jeg alligevel får i fiskeolien og hørfrøolien, så kan jeg ligeså godt købe den billige flydende margarine?

Jeg forsøger at stege i rapsolie, når jeg steger en madvarer der suger meget til sig - og bruger tit margarinen når jeg f.eks steger kylling, som ikke suger fedtstoffet i samme grad.

Hvad mener du her, når du siger - mild og kortvarig stegning:

Sidst jeg undersøgte emnet, var der ikke enighed om, om rapsolie kan tåle mild og kortvarig stegning. Men som privatperson tør jeg nu godt stege i rapsolie.

Stegetemperatur:

Er det i øvrigt vigtigt, at olien har den rette temperatur når man starter stegningen? Og hvordan finder man nemmest ud af hvornår olien er good to go?

Olie i ovnen:

Jeg smører bla. laks og kartoffelbåde ind i rapsolie eller olivenolie, når jeg tilbereder dem ovnen.

Skal man være opmærksom på noget, når man bruger olie i forbindelse med ovnen?

Mvh

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig uening.

Det jeg gør, er at holde mig helt væk fra alle planteolier, fiskeolier, magariner, becel (jeg forstår slet ikke hvorfor folk æder det lort) mm. Det er det de bruger til at fede svin op med.

Jeg spiser en pokkers masse smør, kokusolie, sødmælk, æg og flødeis! Og nej det er ikke en joke.

Helt basalt, så kan du finde ud af hvor god din metabolisme er, og hvor "sundt" det, du spiser er, ved at tage din temperatur og puls.

Planteolier, og for den sags skyld alle umættedefedtsyrer vil få din temperatur til at falde, og skubbe dig i en hypometabolisk retning.

Du kan bl.a. læse denne artikel http://raypeat.com/articles/articles/unsaturatedfats.shtml for at finde ud af mere.

/Thomas

___________________________

Ny bog om parkour ude nu.

www.parkourundervisning.dk

Edited by ThomasVidebæk
Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Mikkel. Jeg svarer dig på et senere tidspunkt.

MÆTTEDE VERSUS UMÆTTEDE FEDTSYRER:

Hej Thomas. Det var spændende at læse dit indlæg. Jeg har læst den artikel, som du linkede til.

Det, som jeg har gået ind for, er følgende fedtsyre-fordeling:

Mættede fedtsyrer ( + måske transfedtsyrer ): Max 10 E%

Mono/enkelt-umættede fedtsyrer: 10-15 E%

Poly/fler-umættede fedtsyrer: Max.10 E%.(Heraf n-3: max. 3 E%). Man skal helst have 3-4 gange flere n-6- end n-3-fedtsyrer.

E% er procent af fødens og tilskuds samlede energimængde.

For flere år siden fik gennemsnitsdanskeren langt mere end de maximale 10 E% mættede fedtsyrer. (Fremover forkortes mættede fedtsyrer til SFA ). Og vores mængde af n-3-fedtsyrer var måske for lav. Eller vi fik - MÅSKE - mere end 4 gange flere n-6- end n-3-fedtsyrer. (Jeg skriver "MÅSKE", da jeg er meget i tvivl). Dette er en af årsagerne til, at man har anbefalet folk til at spare på SFA og få nok n-3-fedtsyrer. Derfor har man anbefalet at spare på produkter som smør, sødmælk og flødeis, da de indeholder betydelige mængder af SFA.

Nu har det imidlertid vist sig, at SFA måske ikke er helt så skadelige, som man førhen troede. Men derfra og så til at tro, at SFA er sundere end de overnævnte forskellige typer af umættede fedtsyrer er der et stykke. Jeg tror - groft sagt - at en eller flere af de forskellige typer af umættede fedtsyrer er - mindst - lige så sunde som SFA. (Dog bør det kraftigt bemærkes, at nogle SFA måske er "mere uskadelige" eller "sundere" end andre SFA).

Overstående fedtsyre-fordeling, som jeg har gået ind for, er - stort set - den, som blev anbefalet af den etablerede danske videnskab førhen. Om den etablerede videnskab mener det samme her i 2012, er jeg lidt usikker på. Det har jeg endnu ikke fået undersøgt.

Som det ses i fedtsyre-fordelingen, må man få lige så mange SFA (+ måske transfedtsyrer) som man må få fler/poly-umættede fedtsyrer. Man må nemlig få op til 10 E% af både SFA og poly/fler-umættede fedtsyrer. Så det gælder på ingen måde om at fjerne alle SFA fra kosten i denne anbefaling. Det er okay at få en vis mængde SFA. Man må få op til hele 10 E% SFA.

Thomas. Jeg tror umiddelbart, at du ligger betydelig over de maksimale 10 E% SFA og betydeligt under 10 E% poly/fler-umættede fedtsyrer. Hvor mange n-3-fedtsyrer, som du får, ved jeg intet om. Spiser du tit fed fisk? Men umiddelbart virker din fedtsyrefordeling "risikabel", da du får mange SFA. Det er mit synspunkt. Jeg bruger ordet "risikabel", da der idag måske er usikkerhed om, om man kan leve sundt, selvom man går over 10 E% SFA.

Der, hvor jeg tror, at du og jeg, Thomas, kan være enige, er, at der har været for lidt skepsis m.h.t. umættede fedtsyrer.

F.eks reklameres der vist med, at kosttilskud indholder n-9-fedtsyrer. Så vidt, som jeg har kunnet finde ud af, er disse n-9-fedtsyrer den mono/enkelt-umættede oliesyre. Der er forbrugerne måske for lidt skeptiske. Efter min mening er der nemlig ingen grund til at få denne fedtsyre gennem kosttilskud. Men har fået nok igennem kosten.

Og f.eks indtager nogle folk muligvis for mange n-3-fedtsyrer via hørfrøolie og Udos Choice. Folk, der IKKE dyrker MEGET motion, bør passe på med ikke at overskride deres "n-3-kvote" på 3 E% n-3-fedtsyrer. Så hvis Mikkel ikke dyrkede meget motion, ville jeg foreslå ham at nøjes med 1 spiseskefuld hørfrøolie eller Udos Choice.

Hvis man indtager en kost med mange fler/poly-umættede n-6- og n-3-fedtsyrer er det vigtigt, at føden og tilskud indeholder nok antioxidanter. Disse fedtsyrer er nemlig ikke særlig stabile. Så de skal beskyttes af antioxidanter.

M.h.t. kokos-olier/fedt har jeg hørt både for og imod. Nogle mener, at denne er sund nok. Andre mener, at den er knap så sund. Der er ingen tvivl om, at en lille mængde kokos-olie/fedt godt kan indgå i en sund kost. Men jeg har ikke viden nok til at vurdere, om en relativ stor mængde kokos-olie/fedt er sundt eller usundt. En ting er de fleste vist enige om; Kokos-olie/fedt skulle være rimelig stegestabil.

Professor Arne Astrup har i den senere tid sagt, at mættet fedt fra ost og mørk chokolade er mindre usundt end man umiddelbart skulle tro. Det har den senere forskning vist, siger han. Så SFA er måske ikke altid så skadelige, som man tror.

Dog skal det bemærkes, at Arne Astrup måske har været - og stadig er - økonomisk involveret i forskning, der støttes af mejeriindustrien. Så Arne Astrup kan muligvis ikke betragtes som 100 % uafhængig og neutral, når han udtaler sig om et mejeriprodukt som ost.

Thomas. Prøve med dine egne ord at uddybe dit indlæg.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan konstatere at det er et meget stort emne, der deler vandene.

Interessant indspark fra Thomas.

Jeg er ikke den store smørspiser, og drikker hovedsageligt minimælk, og aldrig sødmælk. Letmælk er i sødmælksklassen for mig, og smager rigelig fed, når man er vant til minimælk.

Men sådan er vi jo så forskellige heldigvis :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Mikkel.:wink:

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål.

Mit indlæg idag bliver lidt NØRDET.

1. BLANDINGER AF OLIE MED MARGARINE ELLER SMØR:

Efter at jeg læste dit sidste indlæg, har jeg været i 2 supermarkeder for at kigge på de flydende oliemargariner. Jeg var i Bilka. Der jeg nemlig praktik i delikatessen. Og så var jeg i Superbrugsen.

Jeg var ikke klar over, at AMA og BECEL var dyrere end de andre mærker.

Du skriver: "Hvis den store forskel er omega 3/6, som jeg alligevel får i fiskeolien og hørfrøolien, så kan jeg ligeså godt købe den billige flydende margarine?".

Det er et spændende spørgsmål, som jeg aldrig har tænkt på. Jeg kan godt se ideen med det, som du siger. Personligt tror jeg nu, at det er bedst at vælge en med nogle n-3-fedtsyrer i. Og det kan du måske gøre uden at betale særlig meget for det. Ihvertfald fandt jeg et mærke, der vist bestod af kun rapsolie. Den hedder "X-TRA Flydende margarine" og fås i Superbrugsen. Jeg så ikke på prisen, men den så billig ud. Hvis olie-delen er ren rapsolie, skifter jeg måske til den, hvis den er billig. Den er en lille smule mere flydende end Becels oliemargargarine. Men man kan nu sagtens bruge den som smørelse på brødet.

Flere af de billige produkter kan godt have et godt n-6/n-3-forhold. Men de oplyser det ikke på varedeklarationen.

Becel har flere forskellige oliemargariner. Den ene af denne har et bedre n-6/n-3-forhold end en anden. Becel bruger vist solsikkeolie, rapsolie og hørfrøolie i dens oliemargariner. Jeg synes, at det er lidt fjollet at bruge den n-3-rige hørfrøolie, da den jo ikke er særlig stegestabil. Man har altid læst, at hørfrøolie ikke kan bruges til stegning p.g.a. det høje n-3-indhold. Men det er set før, at man tilsætter hørfrøolie til noget stegefedt. Her tænker jeg på Nutridans olier.

I Bilka så jeg også på den flydende "Kærgården Steg og Bag". Det er blanding med en stor mængde rapsolie og en lille smule smør. n-6/n-3-forholdet er vist ikke helt ideelt, men dog tæt på at være okay.

2. STEGNING I RAPSOLIE:

Mikkel, du spørger, hvad jeg mener med mild og kortvarig stegning.

Desværre kan jeg ikke sætte temperatur og tid på. Da jeg for nogle år siden spurgte etablerede og alternative fagfolk om stegning i rapsolie, spurgte jeg ikke om temperatur og tid. Jeg nøjedes med at skrive "mild og kortvarig stegning".

Er der ikkke noget om, at stegestabiliteten hos skånsomt behandlet rapsolie er forskellig fra stegestabiliteten hos billig renset rapsolie?

M.h.t. rapsolie skal man være opmærksom på, at der er kommet en ny rapsolie. Den er fra BECEL. Denne indeholder 26 % flerumættede fedtsyrer. Heraf ca. 8 % n-6 og hele 18 % n-3. Jeg har spurgt producenten, om det er en trykfejl. Den har nemlig en helt anden fedtsyrersammensætning end de andre rapsolier. Den indeholder nemlig kun lidt n-6 og utrolig meget n-3 i forhold til almindelige rapsolier.

Det er ikke Becel, som jeg tænker på, når jeg skriver om rapsolie. Producenten mener, at Becels raapsolie kan bruges til stegning. Som privatperson har jeg nu ikke lyst til at stge i denne rapsolie, da den indeholder 18 % n-3.

3. FISKEOLIE:

For et stykke tid siden kontaktede jeg producenterne af fiskeolierne PIKASOL og "ESKIMO 3". Jeg fik 3 stabilitets-værdier for hver olie. Og i denne forbindelse tog jeg også kontakt med fagpersonen Anette Harbech Olesen, der flere gange har haft pæne ord at sige om "Eskimo 3". Jeg er derffor begyndt at bruge "Eskimo 3". Jeg tager 5 kapsler om dagen.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Undgå for så vidt muligt at stege i olie der er flydende ved stuetemperatur (planteolie), da disse har et lavt kogepunkt og ved kogepunktet har umættet fedt en tendens til at bryde deres bindinger og sætte sig sammen igen som transfedt syre. Så heller stege i smør..

http://www.dr.dk/sun...5114414_1_3.htm

For god ordens skyld vil jeg gerne bekræfte, at opvarmningen af olivenolie medfører en risiko for, at de sunde umættede fedtsyrer i olivenolien omdannes til usunde transfedtsyrer.

Dette er desværre gældende for alle sunde olier, der har et højt indhold af umættede fedtsyrer. Transfedtsyrer mener man, har samme uhensigtsmæssige egenskaber som mættede fedtsyrer. Dvs. øget risiko for hjerte-karsygdomme. Derved mister olien sit ”blå stempel” som sundt fedtstof.

http://www.foedevare...er/forside.aspx

Transfedtsyrer mistænkes desuden for at øge risikoen for udvikling af type 2 diabetes. Data peger dog på, at naturligt dannede transfedtsyrer, specielt hvad angår risiko for hjertesygdom, ikke har samme uheldige virkning som de industrielt fremstillede.
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg blev for nogle år siden oplyst, at der ikke dannes traansfedtsyrer ved skånsom og kortvarig stegning i rapsolie. En af mine kilder var myndighederne.

Jeg har været i kontakt med producenten af "X-tra flydende margarine". Denne har følgende fedtsyresammensætning:

n-6: 15 g/100 g – udelukkende linolsyre.

n-3: 7 g/100 g – udelukkende alpha-linolensyre.

d.v.s. at n-6/n-3-forholdet er 2,14 til 1.

Det gør den til en bedre oliemargarine end Becel og Ama. Den er iøvrigt billigere at købe.

God påske. Og det med eller uden oliemargarine.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev for nogle år siden oplyst, at der ikke dannes traansfedtsyrer ved skånsom og kortvarig stegning i rapsolie. En af mine kilder var myndighederne.

Hvad er skånsom stegning så? For lige så snart du rammer kogepunktet for olien, så risikere du at der dannes transfedtsyrer og kogepunktet ligger omkring 70-75 grader for disse olie. Tror nu heller ikke at det har den helt store påvirkning på ens sundhed at man indimellem steger i rapsolie, men som en kemilærer engang sagde, så heller stege i smør, for så ved man i det mindste hvad det er man arbejder med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Du spørger, hvad skånsom stegning er. Det er et godt spørgsmål. Men jeg kan desværre ikke sætte temperaturer på. Jeg spurgte nemlig blot forskellige steder om skånsom og kortvarig stegning.

Er du klar over, om der er forskel på stege-stabiliteten på skånsomt behandlet rapsolie og billig renset industriolie?

I 2005 svarede kostvejleder Anette Harbech Olesen fra FADK mig, at der ved opvarming i rapsolie dannes et stort antal frie radikaler, som måles i peroxid og anisidin-niveauer. Hun mente ikke, at man bør stege i rapsolie. Men derfra og så til at sige, at der dannes transfedtsyrer, er der jo et stykke.

Jeg har også været i kontakt med Hjerteforeningen. Denne har anbefalet stegning i rapsolie.

I 2005 spugte jeg sektionsleder Torben Leth, Danmarks Fødevareforskning, Afd. for Kemiske Fødevareundersøgelse, DFVF om denne problemstilling. Han mente, at ved almindelig stegning af 5-10 minutters varighed når der ikke at ske omdannelser af sundhedsmæssig betydning i rapsolien.

Jeg kontaktede også Radiodoktoren og læge Carsten Vagn hansen. Han havde påstået, at der blev skabt transfedtyrer ved stegning i rapsolie. Jeg gik ham på klingen. Han havde uret, sagde han. Han kontaktede nemlig professor i fedtsyrer, Vijai Shukla, og professoren sagde, at det er rigtigt, hvad Torben Leth sagde. Det er stegning ved høj temperatur i længere tid, især friturestegning, der medfører dannelse af transfedtsyrer.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Interessant flueknepperi! Raps olie er kontroversiel i sig selv og bør i mine øjne undgås. Der er intet evidens for at mættet fedt per se har nogen skadelig effekt og mælkefedt synes at være sundt i mange sammenhænge. Margarine lavet på flydende olier, bør konsekvent undgås, hvad end de er hærdede eller ej. Er ikke enig med Ray Peat om fedtsyrer, med store mængder umættede fedtsyrer kan være potentielt skadelige i mine øjne, selvom de ikke bliver til transfedt i almindelig madlavning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share