Problem med Thrusters.


Wanabee
 Share

Recommended Posts

Hej.

jeg har et problem med at lave Thrusters.

Jeg er ikke i stand til at fastholde et ordentligt greb om stangen samtidig med at jeg har stangen placeret korrekt til frontsquat delen, altså liggende på skuldrene med albuerne strittende frem.

Jeg har kun fat med 3 fingre under stangen, derfor kan jeg ikke få et ordentligt greb om stangen idet jeg rejser mig og skal udfører press delen af min thruster.

Er der nogen som har erfaringer med dette?? skyldes det blot at jeg ikke er smidig nok, eller er der folk (herunder mig), som bare er skruet sådan sammen, i forholdet mellem under og overarms længde, at det simpelthen ikke er muligt at fastholde grebet om stangen??

(håber jeg har beskrevet problemet så det er til at se for sig)

Mvh.

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hej.

jeg har et problem med at lave Thrusters.

Jeg er ikke i stand til at fastholde et ordentligt greb om stangen samtidig med at jeg har stangen placeret korrekt til frontsquat delen, altså liggende på skuldrene med albuerne strittende frem.

Jeg har kun fat med 3 fingre under stangen, derfor kan jeg ikke få et ordentligt greb om stangen idet jeg rejser mig og skal udfører press delen af min thruster.

Er der nogen som har erfaringer med dette?? skyldes det blot at jeg ikke er smidig nok, eller er der folk (herunder mig), som bare er skruet sådan sammen, i forholdet mellem under og overarms længde, at det simpelthen ikke er muligt at fastholde grebet om stangen??

(håber jeg har beskrevet problemet så det er til at se for sig)

Mvh.

Pelle

Hey Wannabe

Thrusters er også en øvelse mange har svært ved. Men essentielt er det dog, som du gør i forvejen, at sikre de høje albuer i Squat delen. Det vil sikre, at dine skuldre er bedre tilbage på plads og vægten hviler imod kroppen. Det vil først og fremmest fjerne en del stress fra skulderen, dernæst vil det være med til, at sikre du bedre kan bruge dit leg drive til, at overføre momentet fra dine ben til selve presset. Tricket ligger dernæst i, at få skiftet sit greb på vejen op. Dvs når du skyder dine albuer op imod fuld extension, sikrer du samtidigt, at dine håndled følger med, hvor ved du får et strakt håndled, som du normalt ville i et almindeligt skulder pres.

M.h.t til at optimere din rack position. Så ligger problemet helt sikkert i din skuldersmidighed. Jo mere du kan holde dine albuer oppe jo mindre er dit greb egentligt nødvendigt, da vægten vil holde sig selv meget på plads. De fleste vil front squatte med 2 eller 3 fingre på stangen snare end de vil have hele klør 5 på. Dette fordi de meget nemmere kan få vendt hånden rundt og derved sikre albuernes position. Personligt Front Squatter jeg selv altid kun med 3 problemer og for mig fungere det rigtigt godt med, at holde albuerne og brystet højt. Så det er nok bare smidigheden du skal arbejde på. :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Thrusters er en bitch.

Det er i praksis en front squat hvor du er nødt til at have et mindre fordelagtig greb på stangen for at kunne fortsætte direkte videre til pressefasen.

Derfor kræver thrusters en absolut god front squat, så du har overskuddet i balance og smidighed til at sænke albuerne (en lille smule ift højest mulige albuer) og tage fat om stangen, i modsætning til frontsquat, hvor stangen blot ligger i de yderste fingerled. Alternativt skal du kunne justere greb undervejs som kousgaard og nedenstående video også beskriver.

Så kort sagt er det slet ikke underligt at du har svært med thrusters.

Et videoklip af din udførsel vil være guld værd ift at kunne give dig konkrete råd.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar.

Godt at høre, at øvelsen ikke er den nemmeste:-)

Jeg vil arbejde med at blive rigtigt god til de enkelte dele hver for sig, inden jeg begynder at sætte dem sammen, min Front squat kan helt sikkert blive bedre, så jeg øver på den og øver pushpress, og så arbejder på smidighed i skuldrene.

Det vil jeg arbejde med et stykke tid, inden en video kan komme på tale:-)

Lægger jeg sådan en på nu, tjener den kun det formål, at levere weekend underholdning til resten af brugerne:-)

hygge.

Pelle

Ps. for øvrigt, Jason Khalipa er en personlig favorit:-) Chris Spealler og Jason Khalipa.

Edited by Wanabee
Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg arbejde med et stykke tid, inden en video kan komme på tale:-)

Lægger jeg sådan en på nu, tjener den kun det formål, at levere weekend underholdning til resten af brugerne:-)

Underholdningseffekten ville være en sidegevinst.

Men du må naturligvis selv vurdere om du pt ved hvad du skal arbejde med den næste tid, eller om det ville hjælpe at få konkrete råd til hvad der halter mest i din teknik/smidighed. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share