Flax olie


Pumba
 Share

Recommended Posts

Flaxolie= PressetHør/Lin frø olie. Det specielle ved denne olie er at den har et højt indhold af omega 3 fedtsyre. Et vegetabilsk alternativ til fiskeolie.

Det kan købes hos matas, helsekostforretninger..

Det kan købes flydende og i kapsler. For at nævne nogle gode mærker kan det være ovennævnte udo choice, eller Perfect balance fra naturdrogeriet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst i et svensk BB-blad (B&K) at omega3 skal have en god effekt i forhold til fedtforbrænding. Hvordan en fedtsyrer hænger sammen med bedre fedtforbrænding kan jeg ikke huske (eller måske forstå :)), men personligt sørger jeg altid for at få rigeligt med Omega3, om ikke andet så af hensyn til mit kardiovaskulære system. Hvorfor egentlig købe den dyre olie, når man kan købe billige fiskeoliekapsler, eller fed fisk. Personligt spiser jeg meget sild, makrel og laks, og supplerer med kapslerne. Med fiskene får man jo samtidig en masse gode proteiner og mineraler (og tungmetaller :)).

Link to comment
Share on other sites

og her er det vigtigt at vide, at tungmetaller ikke gør en stærkere, men at de faktisk er giftstoffer :biggrin:

Faktisk er der så høje koncentrationer af giftstoffer i "fede" fisk i vores indre farvande, at de svenske sundhedsmyndigheder anbefaler gravide maksimalt at spise fed fisk en gang om måneden. :(

Link to comment
Share on other sites

så sandt, så sandt, men måske skulle de prøve :)

men ok, vi prøver igen:

En undersøgelse fra Norge viser, at omega-3 fedtsyrer ikke har nogen positiv effekt på "maximal aerobic power, anaerobic threshold and running performance" . Det er godt nok hos fodboldspillere, men den kan jo nok bruges alligevel :)

den kan læses her:

'>http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez....ract

Link to comment
Share on other sites

Det siges også at omega-3 fedtsyrer har en gavnlig virkning på ledproblemer. Folk som træner tungt ofte, kan tit døje med lidt smerter hist og her. Jeg har hørt flere fortælle at fiskeolie kapsler har forbedret deres situation. Jeg har ikke på stående fod nogen referencer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ups, for lange links går ikke så godt :(

selv om det er de kliniske undersøgelser der er mest troværdige kan man jo have lyst til at vide hvad der sker med transkriptionen(Jens? :) ):

Det'>http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez....t

Det

er rigtigt at n-3 fedtsyrer(PUFA) lader til at have meget positive virkninger på rheumatoid arthritis(gigt).

Desværre tyder nogle undersøgelser også på ledændringer hos raske folk der spiser høje doser PUFA.

Så moralen må endnu engang være noget i retning af spis omega-3-fedtsyrer i moderate doser :)

Link to comment
Share on other sites

Der er ufatteligt meget info om de mange fordele ved EFA-supplementering (også for løftenørder) på førnævnte www.udoerasmus.com . Det er klart, at manden er ude på at sælge sprøjtet, men der er ingen tvivl om, at han er verdens førende kapacitet på området.

½ liter Udo´s koster normalt 220,-, men i arkaden på Strøget ligger en lille biks, der hedder "Helsemin". Her sælger de det for 169,-. Det er faktisk ekstremt billigt. De sælger milliarder af andre kosttilskud til nærmest dumpingpriser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de aktive fedtsyrer og stoffer er de samme i linolie som i fiskeolie, hvorfor så ikke købe et billigt glas fiskeoliekapsler i Aldi eller Netto? Det koster ca kr. 25,- og så virker det lidt mere civiliseret end at drikke træbehandlingsmiddel :)

Link to comment
Share on other sites

Lige en kritisk kommentar til undersøgelsen på Udos hjemmeside. Jeg synes totalt der mangler forklaringer på alle de gode effekter der åbenbart er ved hans olie. Kan det måske være fordi at mange af effekterne simpelthen skyldes, at man indtager et betragteligt antal ekstra kalorier i forsøget (over 5 kcal på kg kropsvægt)? Det vil sig at en person på 70 kg indtager over 350 kcal ekstra om dagen. Så kan jeg godt forstå at man synes man får mere energi, tager på og føler sig fysisk stærkere!

Link to comment
Share on other sites

Matas laver en 100% Ren og Koldpresset Linolie, som man sagtens kan spise. Men den er dog fremstillet, til behandling af træ. Men er man ude efter et billigt alternativ, ville dette være et oplagt valg. Nogle presser også hørfrøene selv, eller maler dem i en kaffekværn, og æder olien eller smøre den på brødet istedet for smør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share