Back-Squat vs. Front-Squat


GentleGigant
 Share

Recommended Posts

I mit nystartede begynder Wl program indgår selvfølgelig både front-squat og Back-Squat.

Men hvad er fordelene/ulemperne ved de to øvelser?

Hvad er de biomekaniske forskelle?

Jeg tænker at der lidt mindre rom i hoften ved front-squat i forhold til back-squat - men har det nogen større betydning så længe squat dybden er (nærlig) den samme?

Hvilken af de to øvelser giver størst påvirkning af hhv. Glute/hams og Quadriceps?

Er det nødvendigt at træne begge øvelser? og Hvorfor?

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er meget god til at OL squatte (det er der meget få der er) så ser jeg ingen grund til at front squatte, medmindre man er VL'er og bruger den for at blive bedre i sit clean.

Hvis man ikke er meget god til at OL squatte (=de fleste) er front squat en god måde at lære at stå mere oprejst under sit løft.

Begrænsningen i front squat er næsten altid øvre ryg og ikke ens ben, hvilket gør OL squat til en bedre all round underkropsøvelse.

Men det kommer jo an på hvad ens mål er..

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

I mit nystartede begynder Wl program indgår selvfølgelig både front-squat og Back-Squat.

Men hvad er fordelene/ulemperne ved de to øvelser?

Hvad er de biomekaniske forskelle?

Jeg tænker at der lidt mindre rom i hoften ved front-squat i forhold til back-squat - men har det nogen større betydning så længe squat dybden er (nærlig) den samme?

Hvilken af de to øvelser giver størst påvirkning af hhv. Glute/hams og Quadriceps?

Er det nødvendigt at træne begge øvelser? og Hvorfor?

Bruun

Jeg ved ikke om jeg er helt enig med dig Mads i at OL Squat vil være dækkende for helt, at undlade Front Squatten. Front Squatten vil target forlårene lidt mere og dette pga. vægtfordelingen, da vægten sjovt nok er foran og ikke bagved, som i et almindeligt Back Squat. Back Squat vil ramme meget de samme muskler, men vil have lettere ved at få en bedre aktivering af dine baglår, specielt hvis du forstår at squatte med hoften tilbage først og ikke squatter fra knæene, hvilket mange gør. Førstnævnte vil give et markant bedre løft og vil sikre en bedre fyring specielt fra dine baglår i den koncentriske fase. Begge løft vil ligeledes give anledning til god hypotrofisk fremgang, hvis det er målet.

Derudover er Front Squat et godt suppleringsløft, som er utroligt overførbart til Cleans, som Mads nævner det. Men også til ens dødløft, specielt hvis man har problemer i bunden af løftet. Mange vil ikke kunne trække et tungt dødløft fra jorden og det kan oftest skyldtes for svage quadriceps til at kickstarte løftet også Front Squat et fantastisk løft til, at hjælpe med at få fikset det problem.

Sidst men ikke mindst er der heller aldrig dårligt, at variere imellem de to løft for, at sikre en god all-round press styrke i sine ben og ligeledes bibeholde motivationen bedre ved ikke så nemt, at gå sur i sine løft pga. manglende fremgang og ligeledes er man også med til at forhindre CNS trætning ved, at skifte imellem øvelserne, intensitet og volume. :smile:

Men som Mads siger handler det jo i sidst ende også meget af hvad målet er? :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share