for store lår hjælp


jumparound
 Share

Recommended Posts

jeg er pige og jeg styrketræner. jeg kan godt lide at træne med vægte, squat osv. tar ca 35 kg 3x10/12 både på squat og bænkpres. jeg har et problem. jeg træner ikke for at nå et mål om at blive større jeg træner fordi jeg bare ikke kan lade være, jeg elsker at træne og træne hårdt. og spiser proteinpulver for at give mine muskler den næring og restitution de har brug for efterfølgende. heller ikke fordi jeg vil blive større (når jeg siger større mener jeg fyrestor selvfølgelig synes jeg markeringer er pæne og er da lidt muskuløs på den pæne måde synes jeg. MEN nu er mine lår så vokset en del her på det sidste og faktisk til et punkt hvor jeg synes de er blevet for store. men jeg kan ikke lade være med at træne. hvad skal jeg gøre. har overvejet om jeg skal tage en periode kun med kondi træning men elsker min styrketræning. og træner jeg så overhovet min røv feks kun ved spinning? er der egentlig på nogen måde hvor man kan træne den store sædemuskel isoleret? nej vel? og skal jeg droppe proteinpulveret? hjælp!

Link to comment
Share on other sites

og træner jeg så overhovet min røv feks kun ved spinning? er der egentlig på nogen måde hvor man kan træne den store sædemuskel isoleret? nej vel? og skal jeg droppe proteinpulveret? hjælp!

Du kan godt træne din røv (gluteus maksimus) uden at belaste dine lår nævneværdigt, men hvorfor skulle man gøre det? Jeg kan selvfølgelig godt forestille mig at man ønsker en mere fast/trimmet røv, uden at få tykkere lår, men det ser jo mildest talt lidt mystisk ud hvis ens røv er meget muskuløs,og benene samtidigt er tynde.

Umiddelbart synes jeg du skulle prøve at holde lidt igen med bentræningen, hvis dine lårmuskler er blevet for store.

Spinding har ikke den store effekt på dine røv muskler, men har hørt at rulleskøjtning skulle gå godt i ballerne.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ned i fedtprocent. Det vil automatisk fjerne en del cm om lårene.

ok så vil jeg give den gas med løb/spinning, funktionel træning er vel også rigtig godt der får jeg også trænet styrke uden for meget belastning.. er det ikke en god idag for mig at gå lidt ned i vægt og op i reps hvis jeg fortsat vil køre mit styrketræningsprogram? og droppe proteinpulveret lidt?

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt træne din røv (gluteus maksimus) uden at belaste dine lår nævneværdigt, men hvorfor skulle man gøre det? Jeg kan selvfølgelig godt forestille mig at man ønsker en mere fast/trimmet røv, uden at få tykkere lår, men det ser jo mildest talt lidt mystisk ud hvis ens røv er meget muskuløs,og benene samtidigt er tynde.

Umiddelbart synes jeg du skulle prøve at holde lidt igen med bentræningen, hvis dine lårmuskler er blevet for store.

Spinding har ikke den store effekt på dine røv muskler, men har hørt at rulleskøjtning skulle gå godt i ballerne.

jeg vil heller ikke have tynde lår slet ikke. jeg kan godt lide mine ben ser trænede ud -men ikke pumpede og de er begyndt at se lidt pumpede/stolpe agtige ud og de behøves de altså ikke. de slå en kæmpe bue ud nu. men så må jeg bare op på rulleskøjterne.

skal jeg holde helt igen med bentræning det har jeg nemlig også selv tænkt..eller kan det hjælpe noget bare at gå ned i vægt og op i reps? er der ikke andet end rulleskøjter hvor jeg ikke træner lårene nævnværdigt. hvad med crossfit/funktionel træning sætter det gang i muskelvækst sådan synderligt hvis man ikke suplere med proteinpulver?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil heller ikke have tynde lår slet ikke. jeg kan godt lide mine ben ser trænede ud -men ikke pumpede og de er begyndt at se lidt pumpede/stolpe agtige ud og de behøves de altså ikke. de slå en kæmpe bue ud nu. men så må jeg bare op på rulleskøjterne.

skal jeg holde helt igen med bentræning det har jeg nemlig også selv tænkt..eller kan det hjælpe noget bare at gå ned i vægt og op i reps? er der ikke andet end rulleskøjter hvor jeg ikke træner lårene nævnværdigt. hvad med crossfit/funktionel træning sætter det gang i muskelvækst sådan synderligt hvis man ikke suplere med proteinpulver?

Hvis du får for store lår af en smule squat med 35kg på stangen, har du enten let ved at opbygge lårmuskler eller et forkert billede af hvad store lår er. Crossfittere benytter sig sikkert af mange forskellige øvelser og nogle af dem er sikkert fine til at ramme bagdelen, uden at påvirke benene så meget.

Almindelig dødløft kunne i øvrigt være et fint alternativ til squat, da du træner de samme muskler i understellet, men med mindre belastning af forlår.

Link to comment
Share on other sites

Gå op i kg og ned i gentagelser. Evt. til 42,5-45 kg squat og 3-4 gentagelser. Det vil give mere styrke, men vil ikke give så meget masse. Og så der ud over begynd at tabe dig :)

har jeg også overvejet -ved godt man træner maksimal styrke ved få gentagelser, men har alligevel gået og tænkt.. kan det virkelig passe at det slet ikke påvirker muskelvækst..

og ja er gået igang med projekt ned i fedtprocent :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får for store lår af en smule squat med 35kg på stangen, har du enten let ved at opbygge lårmuskler eller et forkert billede af hvad store lår er. Crossfittere benytter sig sikkert af mange forskellige øvelser og nogle af dem er sikkert fine til at ramme bagdelen, uden at påvirke benene så meget.

Almindelig dødløft kunne i øvrigt være et fint alternativ til squat, da du træner de samme muskler i understellet, men med mindre belastning af forlår.

jeg har gode muskler og har altid fået at vide at jeg har en atletisk kropsbygning god til styrketræning, nok mere muskelfibertype 2x end 2a.. men jeg laver jo heller ikke en smule squat jeg skrev jeg træner ben, squat osv. jeg træner ca 4 gange om ugen har gjort det i næsten 2 år. når jeg træner ben træner jeg lunges 3x12 med 10 kilo i hver hånd, dødløft 3x12 med 26 kilo, squat 3x10-12 med 35 kilo (har dårligt knæ så skal også passe på jeg ikke overbelaster det) og nogle gange også goodmornings 3x10 også med 10 på hver. derudover har jeg jo så spist proteinpulver som sagt for at give mine muskler den ekstra næring de har brug for og for at restituere hurtigere.

så ja de er nu blevet større efter næsten 2 år. jeg har intet forkert kropsideal jeg vejer 55 kg og synes jeg ser godt ud, jeg synes det er pænt at være trænet/muskuløs også på benene har aldrig stræbet efter modeltynde ben jeg ved ikke noget grimmere.. men tro mig nå jeg siger den låmuskel er blevet stor.

så ja skal nok bare tabe mig lidt, og holde igen med squatten og mere dødløft så.

Edited by jumparound
Link to comment
Share on other sites

Med så lav styrke er det svært at forstå at dine lår skulle være monstrøse.

de er ikke monstrøse musklen er bare blevet stor. jeg vil bare ikke have de bliver større. det var bare det. sku bare ha nogle fif til at variere min træning lidt nu. og hører hvad folk havde at sige. og det er sku ikke så lidt kilo når man har en smadret opereret knæskal der knaser hver gang jeg bøjer og strækker den! lår musklen er også tyndere i det ben end det andet pga jeg gik med benskinne og krykker et halvt år. så derfor det også ser lidt dumt ud når den ene lårmuskel blir markant meget større end den anden.

Link to comment
Share on other sites

jeg er pige og jeg styrketræner.

Hvor gammel er du?

Du skriver noget om en knæskade.Har dine ben fået samme lårtykkelse og styrke igen efter din skade? Evt, når du træner, så prøv at mærk efter om du kompenserer med dit raske ben, eller lav nogle legpresses med et ben af gangen, så kan du se det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du siger den er stor den muskel, så tyder det kun på, du syntes den er for stor. Så tag at stop med at træn for hypertrofi(muskelmasse øgning). Som én sagde 5 gentagelser max. Du vejer 55kg, måske er du ikke helt fuldvoksen i højde endnu. Vil dog ikke anbefale 10 gentagelser resten af kroppen heller. Der er ikke noget værre end hvis lårene begynder at skrabe mod hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share