Sund mad = kedeligt liv?


Repox
 Share

Recommended Posts

Emnet er nok mit spørgsmål i en nøddeskal.

Jeg er i dag 30 år og vejer mere end 30 kg for meget - og dette på trods af jeg endda over de sidste par år har tabt 35 kg.

De 35 svundne kg har været en ualmindelig hård kamp, primært fordi jeg føler mig liv bliver et decideret helvede at gennemgå når jeg skal spise og leve sundt.

Men jeg er åben over for at jeg måske har misforstået noget?

Jeg oplever den sunde livsstil som værende en kasse med snacks i form af tørrede frugter, knækbrød med hytteost, riskiks med et par skiver banan og alt muligt 'lækkert' som for mig er ufordøjelige. Det er grøntsager i kogt, bagt og stegt form - fuldstændig smagsløst og demotiverende.

En google søgning på 'sunde snacks' giver mig resultater som disse: http://www.altomkost...ack/forside.htm - men helt ærligt; soyaristede kerner og rodfrugtfritter?

Problematikken for mig er ikke at jeg hellere vil æde en 200g plade chokolade som formiddagssnak og yderligere en pose M&M's som eftermiddagssnack. Jeg vil bare gerne spise med velbhehag hvilket er svært for mig da jeg er temmelig kræsen. Jeg kan godt lide mad, men det skal smage godt. Jeg vil hellere spise 100g flødestuvede kartofler og en skive hamburgerryg (og så stoppe der) end 'mæske ' mig i 300g kogte grøntsager med en tørstegt hakkebøf.

Nu er det jo heller ikke sådan at jeg aldrig spiser grønt - en god salat, nogle kogte broccoli eller blomkål til maden står jeg bestemt ikke af vejen for, bare det passer til maden.

Jeg har forsøgt at ændre mine kostvaner, så der ikke er noget der hedder anden portion og at mine mellemmåltider er f.eks. en banan eller et æble (og med lidt viljestyrke lykkedes det mig også at sige nej til kage på kontoret eksempelvis). Men min frokost og aftensmad består altså stadig af mad som jeg anser for at være mere spiseligt end førnævnte.

Desværre må jeg jo konstatere at det ikke er nok - min vægt svinger blot mellem 127 og 130 kg dag ud og dag ind.

Her vil de fleste nok blot bede mig om at tørre øjnene og tage en kiks og så gøre hvad jeg gjorde da jeg tabte de første 35kg - for mig er det dog blot som at leve i en konstant deprimerende tilstand.

Så mit spørgsmål er egentlig - kan man slet ikke spise godt mens man spiser sundt?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser sin træning ud - Jeg træner, og spiser fornuftigt (ikke fanatisk) og har en fin fedtprocent, og et godt helbred. Mon ikke du kan det samme?

Det er lidt besværligt altid at lave grøntsagerne interessante, men come on, så er det da heller ikke være at spise lidt kogt broccoli engang i mellem, eller skrælle en gulerod.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser sin træning ud - Jeg træner, og spiser fornuftigt (ikke fanatisk) og har en fin fedtprocent, og et godt helbred. Mon ikke du kan det samme?

Det er lidt besværligt altid at lave grøntsagerne interessante, men come on, så er det da heller ikke være at spise lidt kogt broccoli engang i mellem, eller skrælle en gulerod.

Hvis du mener det er kedeligt og et helvede at være på kur, så spis det du plejer og kan lide, men mindre portioner. Så burde det være nok til du taber dig.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg spørge hvor høj du er?

Jeg syntes selv at jeg klarer mig nogenlunde mht. kosten, så jeg ikke går død i det. Du kunne eventuelt prøve at kigge nogle logs ud her og få lidt inspiration hvad angår mad og snacks.

Kan til tider osse føle mig ret så irritabel over at jeg ikke bare kan spise hvad jeg har lyst til, men "straffer" mig selv med tanken om at jeg selv har skabt dette problem og har været grådig førhen.

Måske kan Pepsi Max/Cola Zero og Lakerol eller Gajol sukkerfri være afhjælpende på cravings/sukkertrang?

Vh Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde egentligt skrevet et halvlangt indlæg, der bar lidt præg af 'man the fuck up', men så gik det op for mig, at du højst sandsynligt ved det hele, jeg havde tænkt mig at skrive alligevel. Har du overvejet at køre 'intermittent fasting'? Du kan læse mere om det på www.leangains.com, men i det store hele går det ud på, at du faster store dele af dagen, for så at spise større portioner i det tidsrum, du ikke faster. De fleste kan vænne sig til det på ganske kort tid og det kan gøre, at du kan tillade dig at spise lidt mere afslappet i den tid, du rent faktisk spiser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender udmærket det at man tror man kan søge på sunde snacks eller sund man i den tro at der kommer en masse lækkert frem, men man bliver så slemt skuffet :-D

Jeg har endelig opskrift på hvordan du skal gøre, men nu skriver jeg lidt om hvordan jeg selv prøver at få det sunde til at være lidt mere spænende så kan du jo tage hvad du kan bruge.

for det første så forbyder jeg ikke mig selv noget og jeg prøver at ha så løst en holdning til mad som det er muligt så det ikke fylder for meget at nu må jeg ik spise det eller det.

for det andet holder jeg fokus på at få de anbefalet gram grønt om dagen, det vil sige en frugt resten grønsager. Det gør jeg ved at gøre dem let tilgængelige, det skal være lige så let at snuppe en gulerod som at åbne en pose m&ms ! Jeg har et fad i køleskabet med hvad hvor jeg hælder en masse grønt i et par gange om ugen, gulerødder, radisser peberfrugt agurk, tomat eller blomkål. spis dem med en low cap dressing til hvis det blver for tørt.

og så prøver jeg altid at tænke noget grønt med til aftensmaden, jeg giver dig ret i det er svært i starten at finde på noget som ikke er kedeligt men man bliver bedre til det. lav mad med krydderier så glider grønsagerne nemmere ned eks thai mad, lav forskellige purére eks selleripure eller rødbedepure istedet for sovs, det smager vildt godt !

600 g grønt er faktisk ret meget og når jeg er igennem de 600g så er der helt automatisk mindre plads til alt det lækre og gode så der glider mindre ned, det er en slags yd før du kan nyde tilgang til det men efter et stykke tid er jeg faktisk begyndt at holde at at snuppe en kold gulerod fra køleskabet, tror det er en vane der skal brydes.

så nævner du heller ikke noget om motion, hvis du ikke laver noget motion så prøv at ændre dine vaner i dagligdagen, tag trapperne, gå en omvej, gå til supermarkede osv. og så ros dig selv når du gør det, tænk ved dig selv " fuck jeg er sej jeg går lige en omvej idag" om det så kun er 50 meter det er lige meget, bare du gør noget.

Det her virker for mig, om det virker for andre det ved jeg ikke men første skridt er en positiv indstilling til det at det hele ikke skal være så tørt og kedeligt :-)

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Jeg kender alt til når det bliver kedeligt. Jeg har fundet god inspiration i dameblade og på hjerteforeningen. Der er fedtfattige retter som som ER retter og ikke en tørstegt hakkebøf og hvor det også tit er afmålt til 2 personer, så man ikke laver en masse og har derfor ikke mulighed for at tage 2 gange.Noget jeg også elsker er at lave hjemmelavede chips. Jeg river kartofler på den lange side (så det bliver meget tynde skiver) salt på og i ovnen i 10 min. ved 200 grader. Hvis man kan styrer det, kan man også tage et par dage hvor man simpelthen spiser alt det man ikke må og så derefter gå tilbage til den sunde livsstil, men det er ikke anbefalelsesværdigt hvis viljestyrken ikke er helt på sin plads. Jordbær dyppet i smeltet 70% chokolade er også bare rigtigt lækkert og er samtidigt et hit til dates/kæresteaftener. Men ellers som en anden også skrev, kan man spise alt med måde bare man retter portioner af efter kalorierne.

Jeg håber du kan bruge noget af det.

Venligst Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share