Vægttab er gået i stå... er der noget jeg skal ændre?


Sl3pP1
 Share

Recommended Posts

I marts måned fik jeg en rygskade, som kostede mit arbejde og satte det hele igang. Kort fortalt blev det til kostomlægning og genoptræning/ motion på dagsskemaet.

Nu 4 måneder efter har jeg så tabt 17 kg, men nu sker der ligesom ikke mere. Startvægten sagde 112 kg, så der er stadig noget at give af endnu. Højden siger 179 cm bare for en ordens skyld. Jeg går ikke efter BMI for det er efter min overbevisning et statistisk stykke værktøj som er for generelt (læs min BMI har været 25+ siden jeg fyldte 13 :) ). Mit mål er at komme ned på 90 kg og få min fedt% ned på 15%, hvilket er meget lavt i forhold til hvad jeg har ligget på i mange år.

Desuden skal jeg nu starte på uddannelse igen med skolebænken til følge som gør at vægten absolut ikke skal øges igen og træningen skal som minimum vedligeholdes.

Mandag træner jeg pilates - det kan jeg mærke coren (ryggen) rigtig godt kan li.

Tirsdag har jeg tennis - det er dog mest på hyggeplan, men der kommer da godt med sved på panden for man kan jo ikke bare tabe kampen efter opvarmning :)

Søndag slutter jeg af med en gang crossfit bare lidt for variation, men kan rigtig godt li den slags træning.

Styrketræning har jeg siden marts kørt mandag, onsdag og fredag. Men det kan jeg desværre ikke fortsætte med når jeg starter på skole, for konen arbejder om aftenen og ungerne skal jo passes. Derfor er jeg ved at bygge et stativ i haven, så jeg i det mindste kan træne overkroppen og ikke mindst ryg og skuldre, som er mine problemer.

Hver dag cykler jeg lidt - mellem 15 og 50 km - alt efter hvad der er tid til afhængig af lektier og hvad ryggen siger til det.

Kosten ser nogenlunde sådan ud (på normale dage)

Morgenmaden består af en 300 ml proteinshake (elsker smagen og det mætter godt) samt lidt frugt.

Formiddag tager jeg et stykke frugt hvis sulten melder sig.

Middag tager jeg gerne 2 stykke rugbrød med kødpålæg.

Eftermiddag kan jeg sjældent spise noget

Aftensmaden spiser jeg jo hvad vi skal have i familien. Men her er der lavet meget om, der er skåret ned på fedtet og der er kommet meget mere grønt med i kosten. Så generelt her kan jeg sige 125-150g kød, lidt kartoffel/ ris/ pasta og ellers godt med lidt grønt. Sovs er her hos os en sjældenhed, også i form at ketchup/ remo/ mayo osv...

Hvis jeg er lidt lækkersulten om aftenen tager jeg gerne et stykke knækbrød (21% fiber) med en lille smule smør og en skive hamburgerryg.

Er der noget her der er helt ved siden af eller skal jeg bare holde ved og se om det går i den rigtige retning om 1-2 måneder.

Skal måske lige tilføje at udover vægten har jeg også målt mig og har fået målt muskelmasse, fedt% osv...

Muskelmassen er gået lidt ned (2 kg) - men der er jo også forsvundet 17 kg, så det er jo nok ikke noget problem.

Fedt% er gået 5% ned til 25, så det går den rigtige vej der.

Målene er også svundet - har jo efterhånden ingen bukser der passer og t-shirts/ trøjer hænger noget mere løst end de har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det ikke ud til at du har konditionstræning der får presset din puls? Prøv evt. at kigge lidt nærmere på Tabata, eller bare sørge for at når du kører på cykel så skal det altså være for fuld skrald i den givne tidsperiode du er ude.

Derudover ville en håndfuld mandler som mellemmåltid måske kunne hjælpe dig lidt. Selvom du vil tabe dig skal du stadig have noget fedt, og fedtet i nødder er generelt godt.

Proteinshaken til morgenmad ville jeg nok droppe til fordel for et rigtig måltid. En omgang æg vil sikkert gøre godt.

Link to comment
Share on other sites

Crossfit'en presser pulsen, men det er som sagt kun 1 gang ugentligt. Men forsøger da også at presse den på cyklen... gi'r gas op af bakkerne og kører bare med ned af bakkerne.

Det med morgenmad er jeg rigtig dårlig til - derfor bruger jeg pt proteinshaken. Ellers er jeg mest til en portion havregryn, men så er jeg bare sulten efter 1 time igen. Det undgår jeg så ved at bruge shaken.

Når jeg har været i motionscentret - ang puls - stod den altid på en tilpasset form for coopers-test udført på crosstrainer. Så lang distance som muligt på de 12 min - derefter styrketræningen. Til sidst kunne jeg godt li 15-30 min mere på crosstrainer. Løbe har jeg utroligt svært ved at finde ud af. Det går ud over knæ og ryg og jeg føler at jeg for vejrtrækningsproblemer efter meget få minutter.

Link to comment
Share on other sites

Ja måske, men kom gerne med et forslag til et rigtig morgenmåltid der kan laves på 10 min kl 5 om morgenen... Jeg lytter meget gerne. Æg er fine, men protein-indholdet er meget lavt medmindre der bliver indtaget et rimeligt antal hvilket ikke er helt gratis...

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert finde rigtig mange forslag til morgenmad på nettet, men da jeg tabte mig betragteligt, spiste jeg havregrød med jordbær, blåbær, banan, mandler og kanel. Det tog under ti minutter at lave og jeg spiser det stadig hver morgen dagen idag. Hvis du vil ha mere protein, kan du lave det med proteinpulver. Jeg har set flere opskrifter på det rundt omkring.

Umiddelbart kan det godt virke til, du er lidt fedtforskrækket, når man ser på din kost. Tilsæt sundt fedt som eks. avocado, laks og mandler. Og spis hytteost til de der rugbrødsmadder, når de bliver for tørre.

Og endelig. Lad være med at springe mellemmåltider over. Spis konsekvent seks gange dagligt. Jeg har selv faste tidspunkter på, hvor jeg spiser, nærmest uanset om jeg er sulten eller ej. Så slipper man også for at risikere, at "lækkersulten" melder sig senere.

Link to comment
Share on other sites

Man kunne også være så fræk at foreslå at man springer morgenmaden over, og kaster sig over Intermitting fasting.

Så sørger du bare for at lave en stor portion velafbalanceret Frokost, som sådan set er dagens hovedmåltid.

IF er en andeledes måde at spise på. Og umiddelbart ser det ud som føleserne er mange, og forskningen på området mangelfuld.

jeg skal ikke tale for det ene eller andet. Men understående gratis E-Bog er dog interresant læsning. Da gutten har prøvet forskellige metoder af på sig selv.

Og beskrevet de forskellige fordele og Ulæmper han ser ift, en normal diæt..

IF er ikke nogen mirakel kur. Og du spiser det samme som du ellers ville. Blot på en anden måde. Og for nogle vil denne måde at spise på helt sikkert være til at lukke op og skide i, medens den kan være genial for andre,

http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert finde rigtig mange forslag til morgenmad på nettet, men da jeg tabte mig betragteligt, spiste jeg havregrød med jordbær, blåbær, banan, mandler og kanel. Det tog under ti minutter at lave og jeg spiser det stadig hver morgen dagen idag. Hvis du vil ha mere protein, kan du lave det med proteinpulver. Jeg har set flere opskrifter på det rundt omkring.

Umiddelbart kan det godt virke til, du er lidt fedtforskrækket, når man ser på din kost. Tilsæt sundt fedt som eks. avocado, laks og mandler. Og spis hytteost til de der rugbrødsmadder, når de bliver for tørre.

Og endelig. Lad være med at springe mellemmåltider over. Spis konsekvent seks gange dagligt. Jeg har selv faste tidspunkter på, hvor jeg spiser, nærmest uanset om jeg er sulten eller ej. Så slipper man også for at risikere, at "lækkersulten" melder sig senere.

Se havregrød... allerede der knækker filmen - føj for den... det er ikke lige mig :)

Bær og frugt takker jeg også nej til med undtagelse af æbler og bananer.... :)

Ost - det bliver også pænt liggende i køledisken... det har jeg det heller ikke godt med.

Fisk har det nu også bedst i det vand det svømmer... det rør jeg slet ikke... spiser et par fiskeolie-piller om morgenen for at "erstatte" det selvom det nu ikke er helt det samme.

Kan du se mit "problem" nu... kan vist godt uden omsvøb kaldes kræsen :)

Fedtforskrækket er jeg nu ikke, men vælger at bruge det til når kødet skal laves. Nærmest efter brødrene Prices ordsprog... "mere smør..."

Edited by Sl3pP1
Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du mener, at du får dit "sunde fedt" ved at stege kødet i masser af smør, så har du da et punkt til, du kan ændre ;)

Jeg sagde nu ikke "sunde fedt" bare nu lige at kommentere den. Der blev bare nævnt ordet fedtforskrækket og det er jeg nu ikke. Men hvor vil du hente det sunde fedt henne når jeg ikke spiser fisk og andre bær/frugter end æbler og bananer?

Jeg har jo netop lavet denne post for at få forslag til at ændre noget, men jeg burde jo nok have nævnt det med min kræsenhed fra start :)

Link to comment
Share on other sites

Der er allerede nævnt lidt forskelligt, men ellers kan du blive klogere eks. her:

http://marathonguiden.dk/portfolio/spis-de-sunde-fedtstoffer/

Så mine råd er altså: Prøv at revurdere din morgenmad - selvom man er kræsen, kan man godt spise noget andet og bedre end en proteinshake, når man vil tabe sig. Spis seks gange dagligt. Gør det til en vane med faste tidspunkter at spise på. Spis sundt fedt. Forsøg at få protein i de fleste måltider. Og lad være med at spise efter aftensmad.

Lav i øvrigt dine egne proteinbarer. Det er nemt, billigt og de er gode at ha med rundt omkring som mellemmåltider. Husk mellemmåltiderne.

Edited by Lav profil
Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg vil da prøve at se om vækkeuret kan ringe lidt før så jeg kan prøve at få lidt havregryn på banen igen - vil da prøve at kombinere det med lidt banan og måske lidt proteinpulver. Det kan da ikke skade at prøve.

Og så lægge lidt nødder ind som mellemmåltider for at få lidt mere af det sunde fedt...

Lyder det helt tosset?

Edited by Sl3pP1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share