Syre i lægen! Hvorfor?


Bjerring1992
 Share

Recommended Posts

Hey.

Jeg er begyndt at løbe træne igen efter et halvt års pause, jeg har startet med nogle små ruter, for at komme stille og roligt igang igen.

Men jeg har haft en del problemer med min højre læg, den begynder at syre utroligt meget til efter en 2 km, så meget at jeg bliver nød til at gå, men når jeg så har gået en 2 min, eller der omkring, så forsvinder det igen, så kan jeg begynde at lunte lige så stille igen, men så kommer syren tilbage igen efter en 300m?

Er der nogle der har et godt bud på, hvorfor det sker?. Jeg har aldrig været ude for det før.

Så har jeg lige et bouns spørgsmål, min lænd kan have samme problem i starten af en løbe tur, men det kan komme og gå på en tur, hvad kan det være?

Mange tak¨på forhånd :-)

Link to comment
Share on other sites

Et skud i tågen kunne være et holdningsrelateret problem. Tag og få lavet en løbestilsanalyse, så du får svar på om du løber med en dårlig holdning samt hjælp til evt at finde de rette sko.

Og nej, du skal ikke få lavet den i Sportsmaster e.l. - vælg en professionel :).

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Jeg er begyndt at løbe træne igen efter et halvt års pause, jeg har startet med nogle små ruter, for at komme stille og roligt igang igen.

Men jeg har haft en del problemer med min højre læg, den begynder at syre utroligt meget til efter en 2 km, så meget at jeg bliver nød til at gå, men når jeg så har gået en 2 min, eller der omkring, så forsvinder det igen, så kan jeg begynde at lunte lige så stille igen, men så kommer syren tilbage igen efter en 300m?

Er der nogle der har et godt bud på, hvorfor det sker?. Jeg har aldrig været ude for det før.

Så har jeg lige et bouns spørgsmål, min lænd kan have samme problem i starten af en løbe tur, men det kan komme og gå på en tur, hvad kan det være?

Mange tak¨på forhånd :-)

Jeg ved godt der er meget god opmærksomhed og nærvær at hente i løbestilsanalyse og alt muligt andet som handler om alt andet end det som det drejer sig om. Det gør ondt at træne og man skal trappe fornuftigt op og løb drejer sig ikke kun om ben - løb er en fuldkropsøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begyndte at konvertere en styrkeløfter krop til en løberkrop for 2 år siden, fik jeg fiberskader hele tiden. Jeg fandt ud af, at det tager lang tid for en krop at blive stærk, så jeg brugte et år med langture og meget langsomt tempo. På under 1 år blev jeg i stand til at løbe et 56 km løb - og siden jeg begyndte at bygge min form op med en realistisk progression og tålmodighed, så har jeg ikke haft skader i læggene.

Det tager ca 7 år og lave en løbekrop og byg basis op før end du begynder at løbe i et tempo der kan udfordre understellets fibre for kraftigt. Ofte bruger jeg at løbe så langsomt som muligt, fordi jeg ad den vej finder ind i det der er min løbestil, der hvor min styrke og vinkler er optimale.

Link to comment
Share on other sites

Sørg også for at træne din lænd og dine mavemuskler. Og få evt tjekket din holdning og muskeltonus hos en fys/osteopat el lign, da skævheder, stivheder og instabilitet rundt omkring i kroppen kan have indvirkning alle mulige andre steder end i lige der hvor de sidder. Og som Lars skriver, vær tålmodig og sæt tempoet ned!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share