Frustrationer over modarbejdende krop!


Cocofantasy
 Share

Recommended Posts

Jeg ligger inde med en masse frustationer da min krop ikke helt samarbejder med mig på nuværende tidspunkt.

Jeg er selvfølgelig igang med at finde ud af hvad årsagen kan være, men synes godt nok det er svært trods mange timers research!

Jeg er 21 år, kvinde, vejer idag 61 kg. og er 169 høj. Jeg har tabt mig 10 kg. på de sidste 3 måneder.

Via madlog kan jeg se mit gennemsnitlige kalorieindtag har ligget på 1100 kcal om dagen. Jeg spiser både havregrød, rugbrød, kød, grøntsager, sukkerfri chokolade, mandler, mælkeprodukter osv. Jeg har også haft nogle dage hvor jeg har været i kalorie overskud (læste jeg skulle være godt forstofskiftet en dag hver 14 dag ca.) jeg har ikke rørt alkohol. Jeg har (indtil for 3 uger siden) tabt 1 kg. om ugen.

Udover ændret kost dyrker jeg spinning et par gange om ugen, løber og styrketræner. I følge mit pulsur forbrænder jeg 500-1100 kcal 5 dage i ugen og det har jeg gjort siden jeg startede for 3 måneder siden..

Jeg skiftede for 17 dage siden p-piller (som jeg blandt andet har som en mistanke til at have fucket min hormon balance, appetit, væskebalance og vægt helt op, og skifter til minipiller om 3 dage).

De sidste 14 dage har jeg oplevet stilstand med både mål og vægt. Øget/konstant sult og endda at vægten går op.

Mit mål var 60 kilo, og jeg var for 3 uger siden på 60,3. Siden har det tætteste været 60,5 og eller 61,6. Jeg har den sidste 1½ uge sat mit kalorie indtag op

til 1500 kcal, da jeg tænkte det måske kunne være fordi jeg spiste for lidt. Jeg er begyndt at styrketræne lidt mere end før.

Når jeg har trænet de sidste 14 dage-3 uger har jeg haft enormt svært ved at få min puls op, og den daler MEGET hurtigt igen.

Jeg ved godt det ændre sig i takt med man kommer i form, men hvordan pokker kan det så føles som om jeg er så udmattet trods bedre kondition?

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er galt med min krop, og hvorfor den pludselig modarbejder. Om det er p-pillerne eller hvad det er.

De sidste par dage har jeg oplevet træthed (trods nok søvn) og til tider hovedpine, og det værste er at min sult er helt ekstrem og det har den SLET ikke været i nærheden af i de 3 måneder - jeg holder mig alligevel på de 1500 kcal.

En anden ting jeg undre mig lidt over... Jeg har som sagt tabt 10 kg. og mål:

Hofte: -20 cm Talje: -15 cm Lår: -9,5 cm Overarm: -3 cm

Man siger at kroppen kan begynde at æde muskler, og at det er umuligt at tabe så mange kilo uden muskelmasse.

Hvordan i al verden kan det så være at mine muskler er blevet så meget stærkere? Da jeg startede kunne jeg ikke tage en alm. tøsearmbøjning.

Nu kan jeg tage ihvertfald 10 almindelige. Jeg kunne ikke lave planke i 5 sek. Jeg kan lææænge nu. Min biceps og trieceps er blevet meget hårdere og meget større! Altså jeg kan se TYDELIG fremgang med muskler. Det hele roder meget i mit hovede lige nu, og jeg aner simpelthen ikke where to go from here.

Håber der er nogen der kan komme med lidt erfaring, viden or so.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går fra at lave ingenting til at lave noget, vil du opleve en hurtig fremgang i starten. Det kaldes populært begynder gains.

Hvis du rent faktisk forbrænder det du beskriver, har din krop intet at leve af. Så den vil gå i forsvar og holde fast på det der nu er.

Du nævner KUN din vægt. Og ikke din fedt procent?

Dine tal tyder på, hvis jeg læser dem rigtigt? at du rent faktisk har bygget nogle muskler trods det massive kalorie underskud.

Din træthed, sult og hovedpine er alt sammen tegn på at din krop KRÆVER mere næring. din krop er din VEN. Ikke din fjende, lyt til den og skru lidt op for kalorie indtaget hvis du vil bevare den mængte af træning du gør nu.

Spørg også dig selv om dit lav bliver magisk anderledes ved at du vejer 60 kilo frem for 62.

Mål heller din fremgang ved at du rent faktisk tager tid på hvor længe du kan holde planken (Nej laaangtid er ikke en præcis tidsangivelse for andet en 6 årige)

Sæt nogle mål for din træning, og Realistiske mål for din krop.

Jeg har en grum mistanke om at du er like luk på vej i en spiseforstyrrelse og det har intet med P-Piller at gør.

Just my 2 cent.

Link to comment
Share on other sites

Endelig et svar :-)

Først og fremmest - Jeg er ikke på vej i en spiseforstyrrelse. Jeg har været overvægtig hele mit liv. Var som barn på julemærkehjem. Jeg var 11 år og vejede 72 kilo. TRODS min vægt på 62 kg. er der stadig den top mave, og jeg ønsker en mere markeret en af slagsen. Jeg vil ikke være tynd MEN FIT!

Og når det er sagt, så er det igen ikke vægten der nager mig så meget men den skide mave! Vægten og målene bruger jeg jo til at se fremgang - men der sker ikke en fis nogen af stederne.

Min fedtprocent har jeg fået målt en gang i "sundhedsbussen" det er 1 måned siden og der lå den på 24,4.

Jeg har brugt motion-online's "mål din fedtprocent med målebånd" og der ligger den på omkring 20 nu. og for at få de markerede muskler jeg ønsker, så skal jeg ned på omkring 15, right?!

Jeg har også regnet ud af jeg ville skulle have omkring 2300 kcal for at holde vægten ved lige., og mit basal stofskifte ligger på 1300.

Jeg synes det er lidt skørt at min vægt skulle gå opad pga. jeg "kun" spiser 1500 kalorier hvilket er mere end jeg har gjort de sidste måneder, og der har på intet tidspunkt i vægttabet været disse problemer/sult. :s

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke helt ukendt at de der får spiser forstyrrelser har døjet med overvægt som børn.

Jeg nævner det fordi det virker som om du bruger mad som kontrol. Og ikke for at pege fingre.

Anyhow.

Dine mål viser jo meget godt at det går den rigtige vej. Fra 24 til 20% er jo en god fremgang. Husk nu for hulen at ting altså tager tid. Du kan sagtens få det FIT look du ønsker, men det tager altså mere end 3 måneder.

Husk desuden at muskler også vejer mere end fedt. Få fat på en fedt tang, den kan købes billigt på nettet, og brug beregnet her ind.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart gør du ikke noget forkert, baseret på hvad du skriver her. 1500 kcal lyder umiddelbart fint, hvis du ikke forbrænder mere end 500kcal til træning.

Fryser du meget i hverdagen? Det er ofte tegn på et lavt kalorieindtag, hvis der ikke er energi nok til at opvarme kroppen. Træthed kan skyldes mange ting, og behøver ikke være forbundet med kalorieindtaget. Din sult kan nemt være forbundet med P-pillernes hormonpåvirkning, men det er slet ikke til at sige med sikkerhed. Som du selv nævner, kan de også påvirke væskebalancen.

Det er klart du er blevet stærkere, når du træner regelmæssigt, det er kun godt. Du forbrænder som udgangspunkt ikke musklemasse, så længe du holder et moderat kalorieunderskud.

Pas på med at gå op fedtprocenten. Den kan variere kraftigt afhængig af måletypen, og kan være meget upræcis. Du skal hvertfald ikke ned på 15%, medmindre du overvejer konkurrence fitness eller lign.

Umiddelbart ville jeg lige se tiden an de næste par uger, og se hvad der sker.

Link to comment
Share on other sites

Det mener jeg ikke jeg gør - Lige for tiden har jeg endelig viljestyrken og motivationen til at kæmpe for den krop jeg altid har ønsket mig.

Jeg elsker mad, men jeg elsker tilfredsheden af min krop lige det mere. Så jeg spiser hvad jeg "må" for vægten ikke stiger. Jeg prøver gradvist at øge mit indtag for at stofskiftet kan følge med og det hele ikke bare er spildt arbejde.

Så kan man jo længe diskutere hvad der er spiseforstyrrelse og hvad der ikke er.

Jeg kunne aldrig finde på at holde op med at spise (det har jo ikke den effekt jeg ønsker i det lange løb). Og jeg er udemærket opmærksom på at muskler vejer. Men målene burde for filan da ændre sig hvis fedtprocenten ændre sig :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fryser faktisk tit lige for tiden.. Sjovt du nævner det. Nu er jeg jo så i det dilemma der hedder hvis jeg skal skrue op for kalorie indtaget, og jeg tager på fordi stofskiftet ikke kan følge med? For hvis det VIRKELIG er underskud i kalorier, så vil jeg da klart begynde at spise mere. Jeg spiser de 1500 kcal udelukkenede på en MASSE udregninger på diverse tal med hensyn til stofskifte, BMR osv. Denne uge har jeg forbrændt 500 kcal hver dag, for jeg orker simpelthen ikke mere. Og har spist de 1500 kcal som jeg skriver. Og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det lige pludselig har ændret sig fra den ene dag til den anden hvis det er kalorieindtaget der er "problemet"? Har ikke haft nogen af disse symptomer før.

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Fedt og muskler vejer stort set det samme. Fedt 0,9 og muskler 1,1. Du tager ikke muskelmasse på i samme tempo, som du taber fedt under et vægttab. Det er en gammel myte.

At stofskiftet flyver op og ned er også en myte. Basalstofskiftet er ret svært påvirkeligt. De studier jeg har set på området, viser en nedgang på omkring 7-10% ved et meget lavt kalorieindtag. Så den der med "hungersnød mode", er simpelthen ikke korrekt.

Det lyder mærkeligt du både fryser og er sulten, med et indtag på 1500kcal (med mindre du selvfølgelig spiser helt hovedløst).

Tæller du alle dine kalorier, eller er det et skøn? Spiser du hovedsageligt fedt og protein?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger madlog til at holde styr på kalorieindtaget og fordelingen af protein og fedt.

Idag ser den sådan ud indtil videre:

Morgenmad:

55 g havregrynd lavet til grød med vand.

tsk perfect fit

kaffe med 1 dl skummetmælk

Mellem: Helseklid rug med kyllingebryst

200 g gulerødder

Frokost: Rugbrød med 1 æg, 80 g tun og 100 gram cheasy hytteost 1,5%

Energi fordelingen hedder 68 g. protein, 92 g kulhydrat og 15 g. fedt.

Jeg har spist 824 kcal og har 659 kcal tilbage.

(det høje kulhydrattal er fordi jeg ganske enkelt føler det mætter mest)

Så kommer der ca. 500 kcal mere i puljen når jeg har trænet i aften. Og det er stort set sådan min mad ser ud dagligt.

Nogle gange spiser jeg leverpostej (fedtreduceret) og undlader tun, men spiser et stykke rugbrød mere, og så spiser jeg også frugt.

Aftensmaden består for det meste at en masse grøntsager og en form for kød, en bøf, kylling, skinkestrimler, kyllingefrikadeller osv. på omkring de 500-600 kcal. Spiser stortset aldrig ris, kartoffler og pasta til aften.

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Btw. er det SKØNT med et andre par øjne på situationen! For jeg synes sgu det er blevet indviklet det hele.

Jeg har kørt protein pulver og meget højere protein indtag i nogle uger for noget tid siden.

Men jeg måtte skære ned igen og droppe shaken da min læge mente det var grund til min oppustethed og udspilede mave.

Jeg synes jeg har prøvet lidt af hvert, og synes ikke rigtig det hele hænger sammen eller samarbejder med mig for tiden. Ret frustrerende..

Link to comment
Share on other sites

Lavt fedtindtag kan få kroppen til at kludre rundt i tingene.

Efter mange års fedthysteri har jeg indset at fedt er vigtigt.

Jeg har godt nok ikke fået taget mig sammen til at tabe de par kg jeg egentlig gerne vil af med, men hvor det før var en kamp blot at holde vægten i ro, går det helt af sig selv i dag.

Jeg ville tage nogle nødder, mandler, avocado, mørk chokolade ind i kosten - der er også noget med nogle fedtoptagelige vitaminer som man måske kan komme i underskud med.

Link to comment
Share on other sites

Lyt til Gregers - du mangler noget fedt i din kost. Spis en halv avocado, nogle mandler på dine havregryn eller lidt olie på din salat. Jeg har lige været i gang med at hjælpe en pige igennem en vægtøgning. Hendes vedligeholdelsesindtag er 1900 kalorier og hun vejer 53kg. Nu er folks metabolismer selvfølgelig også forskellige, men udfra ovenstående vil jeg sige at der skal noget fedt i din kost :-)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Gregers. Mørk chokolade kan måske diskuteres, men ellers skrue op for fedtet, både mættet og umættet.

Kulhydrater er som udgangspunkt det der mætter mindst. Et par skiver rugbrød eller lign. er helt fint, men jeg ville nok køre max ca. 40% kulhydrat.

En fordeling der hedder 30/40/30 (protein, kulhydrat og fedt) eller endda 40/30/30, er der mange der er glade for i det lange løb.

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg havde godt overvejet det. Men synes bare fedtet stjæler så mange af kalorierne på madlog.

(Specielt nu i min manglene mæthedsfornemmelses-periode ÆV)

- Men så vil jeg da helt sikkert prøve at skrue lidt op for fedtet.

Men altså kan se på mine madlog indtastninger de forskellige dage at jeg de fleste dage får omkring 42 g. fedt.

Nogle dage mere andre mindre. Men der omkring?

Link to comment
Share on other sites

http://www.bodylab.d...rgiforbrug.asp#

I følge denne beregner med moderart træning 3-5 gange om ugen hedder den:

Basalstofskifte:
1446 kcal (6050 kJ)

Energiforbrug:
2241 kcal (9378 kJ)

Hvis jeg nu ville tabe 1 kg om ugen (7000 kcal i underskud) ville jeg skulle have et dagligt underskud på 1000 kcal. altså ca 1200 kcal. Men nu er jeg mere interesseret i at tabe måske 500 g. om ugen. Så jeg skal være 500 kcal i underskud dagligt. Dvs. 1700 kcal.

Kan man VIRKELIG regne med det???

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Det bliver gradvist sværere at tabe sig. Det skyldes mange forskellige ting og P-piller og mini-piller har ikke ry for at gøre det lettere. Den indsats som fik dig ned de 10kg, er åbenbart ikke længere nok. Det lyder nu i øvrigt også som om du er rimelig slank allerede!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet synderen. Har været fri af p-piller i 48 timer og jeg kan IGEN blive mæt på mine normale måltider og få min puls op samt yde optimalt som for en måned siden.

^ De 3 uger jeg tog nye p-piller var et helvede. Jeg er nu på mini-piller og de værste symptomer væk - ENDELIG!

Tusind tak for alle replies :-)))) - Så til andre kvinder der måtte støde ind i dette hormon kaos midt i vægttab - Ja, så kan det altså sagtens være p-piller!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share