Hvordan forbedre jeg min smidighed


Michael Christensen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har et stort problem med min smidighed, jeg har styrktrænet i ca. 5 -6 år, men er gået over til kettlecross og crosstraining og har virkelig svært ved at udføre mange af øvelserne fordi min krop er så "stiv". Hvad vil i anbefale at jeg kan gøre for at forbedre min smidighed?

Har hørt Yoga skulle være godt? Men har ikke prøvet det endnu, da jeg har har lidt foredomme om de.

Mvh Michael Christensen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv et problem med manglende smidighed når jeg træner crossfit og skal lave de forskellige øvelser og løft.

Derfor har jeg været på biblioteket og lånt de to følgende bøger, og dem vil jeg klart anbefale dig også at overveje at tage et kig i:

"Strækøvelser" af Bob Anderson

"Superstretch" af Jacqueline Lysycia

De er begge fyldt med gode strækøvelser til de forskellige steder på kroppen du ønsker at gøre mere smidige. Så er du fri for yoga og hvad ellers du gerne vil undgå, men kan i stedet træne din smidighed derhjemme eller i centeret når du har lyst.

Held og lykke med smidigheden :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

At du ikke er smidig nok i øvelserne er formentligt ikke korrekt når det handler om crossfit.

Du mangler formentligt kræfter til at overvinde din usmidighed. Det kunne f.eks. være hofte bøjer og øvre ryg i forhold til squat

Herudover så spiller teknikken ind.

Link to comment
Share on other sites

RuneB - nu ved jeg ikke om den kommentar var til mig eller trådstarter. Men jeg ved i hvert fald at f.eks. med hensyn til squats, at det i mit tilfælde, ikke er mangel på kræfter, men derimod blot det faktum at jeg, pga. min manglende smidighed i hofte og ankler, simpelthen ikke kan få min røv ordentligt ned mellem benene.

Link to comment
Share on other sites

jamen der mener jeg at du tager fejl. Jeg skrev bachelor om udspænding. Det vil hjælpe hvis du udspænder før men ikke efter.

Men læs godt efter hvad jeg skriver. Jeg skriver hoftebøjer og øvre ryg. Ikke gluts, baglår og forlår.

Jeg er optaget af de muskler der svajer din ryg og som modvirker at din krummes.

anklen er et spørgsmål om fodstilling deraf teknik.

Link to comment
Share on other sites

@ Karina.

Det lyder altså som et teknisk problem det du har. Jeg har aldrig mødt eller set en ung kvinde have manglende smidighed til at squatte, næsten heller ikke nogen mænd. Det problem du beskriver tyder på at du ikke presser knæene ud og dermed ikke for åbnet op for hoften så du kan komme ned i hullet.

@trådstarter.

Du beskriver ikke problemet specielt grundigt men jeg ville tro det formentlig også er teknisk.

Link to comment
Share on other sites

Polunda - Jeg har allerede fået konkluderet fra samtlige trænere, at mit problem er grundet min manglende smidighed. Men jeg er da sørme ked af at jeg ikke lever op til dine forventninger om, at alle kvinder er smidige... :smile:

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad for nogle trænere du har, og næste statement er selvfølgelig utrolig nemt for mig at sige.

90+% af alle personlige trænere, fitnessinstruktører, crossfitinstruktøre m.v. er ret elendige hvad angår teknik. De har ikke den nødvendige uddannelse, til at forstå helheden i diverse øvelser. De har fået forevist øvelsen på kursus eller lign. hvor de mest klassiske fejl bliver gennemgået. Ikke meget mere end det. En nødvendig grad af anatomisk og fysiologisk forståelse ejer de desværre ikke.

Der findes absolut kompetente og dygtige trænere/instruktøre, der er bare ikke nok af dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske fint, at I bliver ved med at påstå, at det er et teknisk problem, og der er da ingen tvivl om, at min teknik selvfølgelig sagtens kunne forbedres. Og jeg vil helt sikkert arbejde med min teknik i fremtiden, da jeg da helt sikkert tror på, at det kunne gøre en lille forskel. Men når det er sagt så holder jeg altså også på, at jeg slet ikke er i tvivl om, at størstedelen af mit problem ligger i mangel på smidighed. Hvis I så mig med min elendige smidighed ville I heller ikke være i tvivl...

Desuden må jeg da også lige gøre det klart, at jeg jo godt lige kan squatte et 'godkendt' squat sådan lige akkurat, men jeg kommer bare slet ikke så dybt ned som de fleste andre gør.. Det er kun mine overhead squats der er helt umulige - men der har mine skuldre vel også lidt at sige...

Men pyt skidt nu med det - det var jo slet ikke mig og mine squats det skulle handle om :bigsmile:

Jydedynamit - Jeg er ganske enig med dig i forhold til mange træneres mangel på ordentlig uddannelse, ingen tvivl om det. Og jeg stoler da heller ikke blindt på enhver instruktør jeg møder på min vej - men jeg ved dog, at i hvert fald to af mine instruktører har den nødvendige viden i forhold til crossfit så dem tror jeg fuldstændig på :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg mener stadig ikke hun er får usmidig.

Jeg mener hun er for slap i de muskler der holder hendes ryg ret, i forhold til at overvinde de muskler der krummer hendes ryg.

Jeg har hos alle mine personlig trænings kunder, inklusiv mig selv, forbedret udførslen markant siden jeg har skiftet til dette fokus.

Link to comment
Share on other sites

Karina. DA du ikke har nogen træner baggrund er det svært for dig at forstå hvorfor vi konkludere som vi gør.

Givetvis kan du være et helt unikt menneske og vi andre tager grueligt fejl. Det er sket før ;). Formentlig skal du arbejde noget mere med din teknik, med kompetent hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Men når det er sagt så holder jeg altså også på, at jeg slet ikke er i tvivl om, at størstedelen af mit problem ligger i mangel på smidighed. Hvis I så mig med min elendige smidighed ville I heller ikke være i tvivl...

Desuden må jeg da også lige gøre det klart, at jeg jo godt lige kan squatte et 'godkendt' squat sådan lige akkurat, men jeg kommer bare slet ikke så dybt ned som de fleste andre gør.. Det er kun mine overhead squats der er helt umulige - men der har mine skuldre vel også lidt at sige...

De fleste andre træner ikke til godkendt dybde, men det har heller ikke noget med smidighed at gøre :bigsmile:

For at sige gøre tingene lidt simpelt, så siger du sådan set du er for usmidig til at sætte dig på en skammel?

Prøv evt. at lave "box squat" bare med stangen (uden at fokusere på andet end at sætte dig ned på boxen). Kan du det, kan du også lave alm. squat, så er det uden tvivl et spørgsmål om teknik og styrke. Det at du ikke har balance til at lave OH-squat siger også umiddelbart, der er nogle stabilitetsmuskler der skal op i gear, så at sige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share