Overaskelse over puls med pulsur.


Tonny_Juhl
 Share

Recommended Posts

Jeg er i dagdriver form fordi jeg først lige har genoptaget træningen efter 1 år's pause :unsure:

Diskutionen har taget en helt anden retning end mit spørgsmål lagde op til, så derfor ændre jeg det oprindelige til!

Skal vi ikke passe på med at tro på en ekspert frem for en anden, det viser sig nemlig tit at deres meninger er farvet af deres sponsor

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Selv om både Watts og Arne har formuleret sig ganske kort, så er deres pointe ikke helt tosset - og det er faktisk skrevet i en god mening :)

Hvis du vil forbrænde mest muligt fedt mens du løber på din løbetur i morgen - så er "fedtforbrændingszonen" ikke er helt tosset sted at opholde sig.

Men hvis du vil slippe af med en del fedt over de næste par måneder, så skal du hellere sætte lidt fart på og presse dit kredsløb lidt mere. Det er alligevel også sjovere i længden og gør det dermed mere sandsynligt, at man ikke falder tilbage i sofaen.

God fornøjelse :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment disrespektfuldt - og nej jeg har bestemt ikke alle svar på alting. Det var for kort - vi har været der for tit - men det er ingen undskyldning. Jeg vil henvise til den gode artikel på MOLs forside.

Men kort:

Ja du forbrænder relativt mere fedt ved lav intensitet - men du forbrænder ikke ret meget

Ved høj intensitet bruger man flere kalorier - kommer i bedre form og kan træne endnu mere

Det samlede kalorieunderskud over døgnet er det interessante - defor løb så stærkt du kan i den tid du har til det.

Link to comment
Share on other sites

Til Arne

Tak for kommentarene :) og undskyld min grove kommentar til dig

Til Ping

Vi er helt enige, men det jeg (og andre)der starter efter en længere pause, eller andre der er nybegyndere, godt kan blive vildledt af er når erfarne motionister skriver at det er bedre at træne ved høj intensitet, fordi det er det bestemt ikke, For en overvægtig person der er ude af form, er den "bedste" træning at holde os nede i fedtforbrænding zonen (sådan lidt groft sagt) :) på den måde kan "vi" opbygge vores led,sener,osv. inden vi kaster os over intensive trænings pas.

Jeg har trænet det meste af mit liv, bare lige med undtagelse af sidste år, hvor jeg har taget 10kg på og har mistet min form fuldstændigt.

siden 1jan(iforbindelse med mit rygestop)har jeg luntet 10km om dagen, problemet er at jeg troede at jeg luntede, men efter jeg fik mit pulsur kan jeg se at jeg ligger helt oppe på 165-175 når jeg føler at jeg lunter, så for at ungå yderliger skader ville jeg bare lige spørge om der var nogen der havde zonerne, så jeg kunne følge dem lidt

Tak for alle kommentarene KH Tonny

ps. guder skal vide at jeg allerhelst vil træne med ultra høj intensitet det er nu engang det sjoveste, men jeg regner ikke med at være helt klar til det før et par md med lav intensivitet.(man bliver jo ikke yngere)

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Alt ok Tonny :)

Jeg mener ikke at man skal være bange for høj intensitet selv ved svær overvægt. Der er ikke mange der er mere fed og dårlig end jeg var da jeg startede - og den hed altså 2 x 20 min for fuld skrue hver dag fra dag 1. Det boost det gav mig i dagligdagen takket være den øjeblikkelige formfremgang var uvurderligt for motivationen. Motivation er vigtigt - og man skal da ikke skræmme folk med lav lyst til at få sved på panden - det er sandt, men fysiologisk er der ingen grunde til at undlade højintensitet., Høj intensitet er jjo også relativt. Det som jeg for 2 år siden opfattede som steenhårdt kan jeg ikke bruge til opvarmning i dag. Når jeg siger høj intensitet - så mener jeg i den forbindelse så hårdt som man kan arbejde - og så kan man for min skyld tage det mentale med. Og så skal det selvfølgelig forgå på motionscykel, i svømme hallen o.lign - løb duer selvfølgelig ikke med utrænede fede mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Nej det er klart, jeg er nok lidt ensporet fordi jeg har altid betragtet løb som den eneste ritige konditions træning :)

Eksempelvis: når jeg siger at jeg løber 10km om dagen så glemmer jeg jo at sige jeg varmer op med 20km cykling og så selfølgelig cooldown med 20 hjem igen :)

Det er jo klart at selv en fed person (som mig hehe) godt kan klare fuld hammer på cyklen uden nævneværdige skader :)

kh Tonny

Link to comment
Share on other sites

... jeg troede at jeg luntede, men efter jeg fik mit pulsur kan jeg se at jeg ligger helt oppe på 165-175 når jeg føler at jeg lunter, så for at ungå yderliger skader ....

Ikke for at tærske langhalm, men ....

Jeg har selv haft store problemer med løbeskader gennem tiderne - og har derfor mere erfaring end godt er ;)

I dine sko ville jeg langt hellere spørge knæ, ryg og kroppen generelt om du er på vej til at få en skade - og så bruge pulsuret til at se om man dovner eller ej.

Hvis ellers kroppen ikke brokker sig, så er en puls på 165-175 helt fin. Hvis du derimod er øm i knæ osv efter turen, så skal du passe på - og det er uderordnet hvor du så vælger at lægge pulsen på næste tur.

Til trænings-planlægning/motivation kan et puls-ur være strålende. Men til skadesforebyggelse er kroppens andre signaler langt vigtigere.

I dine sko ville jeg nok hellere være forsigtig med det ugentlige km-antal end med at holde pulsen nede på 140-150.

Men du har naturligvis selv langt mere erfaring med at vurdere hvad din krop fortæller dig :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt rigtigt Ping:D

Men jeg er en af dem der bare tonser afsted hvis jeg ikke har en eller anden form for kontrol (træningsmakker/speedometer hehe eller pulsur)

Så for at holde min hastighed nede på et skadesforeyggende leje så er mit nye pulsur til stor hjælp, og det er rigtigt at jeg kender skades signalerne men de kommer som regl først når jeg er kølet ned efter et pas og så er det jo for sent.

VH Tonny

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment disrespektfuldt - og nej jeg har bestemt ikke alle svar på alting. Det var for kort - vi har været der for tit - men det er ingen undskyldning. Jeg vil henvise til den gode artikel på MOLs forside.

Men kort:

Ja du forbrænder relativt mere fedt ved lav intensitet - men du forbrænder ikke ret meget

Ved høj intensitet bruger man flere kalorier - kommer i bedre form og kan træne endnu mere

Det samlede kalorieunderskud over døgnet er det interessante - defor løb så stærkt du kan i den tid du har til det.

Jeg vil så men bare sige tak for alle de informative indlæg som der er her på siden. blev først for nylig orienteret om eksistensen af MOL, men har allerede lært en masse om kost, motion og ikke mindst "Fedt forbrændingszoner"!!! hvis ikke man stiller kritiske spørgsmål engang i mellem, tager man jo ham tumpen fra DR (Claus styker) udtagelser for gode varer. tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ret sjovt fn masse input men!

Hvis du kigger på min originale spørgsmål, så er der stadig ikke en eneste der har svaret på det, alle har en mening om emnet og det er helt fint.

Til Rune

Jeg er på mange områder enig med Claus styker, og det er så min overbevisning, betyder det at jeg er en tumpe?

Du kan ikke først skrive om ytringfrihed og forskellige meninger og så kalde en med en anden mening end din for en tumpe vel ;)

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Arne>> Jeg har af flere omgange læst din log og jeg er imponeret over den vilje og ihærdighed du lægger for dagen, Arne. Det er virkeligt flotte resultater som har kostet blod, sved og sikkert også tårer. Respekt.

Jeg mener ikke at man skal være bange for høj intensitet selv ved svær overvægt. Der er ikke mange der er mere fed og dårlig end jeg var da jeg startede - og den hed altså 2 x 20 min for fuld skrue hver dag fra dag 1. Det boost det gav mig i dagligdagen takket være den øjeblikkelige formfremgang var uvurderligt for motivationen.
Jeg er af den overbevisning, at når folk er i en så dårlig "træningstilstand" som du var i på det tidspunkt, så er det næsten i princippet ligegyldigt hvad man laver, så vil det give voldsomme forbedringer i kondition i starten. De (relativt) hårde intervaller gav dig hurtige resultater og deraf følgende motivation. Men det betyder ikke at flertal vil have det bedre med at træne ved en lavere intensitet - og måske vente lidt længere på resultaterne - og derved opretholde motivationen til at fortsætte med motion, når det ikke skal forbindes med selvpineri, storsvedning, brækfornemmelse og blodsmag. Jeg sætter lige skræmmebilledet op som mange overvægtige personer har om motion og hård konditionstræning... Deres træningsmetoder stemmer måske ikke overens med de hurtigste/bedste resultater der kan opnås på en given tid rent fysiologisk, men jeg er overbevist om, at der fortsat kan opnås endda ganske fine resultater. Jeg tror at de fysiologiske argumenter om træning for overvægtige skal nedtones en del og erstattes af en mere personlig dialog, hvor man finder frem til hvad den enkelte person kan lide at træne og ad denne vej opnå resultater på lang sigt.
Ja du forbrænder relativt mere fedt ved lav intensitet - men du forbrænder ikke ret meget

Ved høj intensitet bruger man flere kalorier - kommer i bedre form og kan træne endnu mere

Det samlede kalorieunderskud over døgnet er det interessante - defor løb så stærkt du kan i den tid du har til det.

Jvf. den kære Claus Stykers anbefalinger om fedtforbrænding, så ligger belastningen på 60-70% af pulsreserven. Jeg vil med det samme slå fast at det ikke er den belastning der giver det største fedttab, hvis man kun har en halv eller hel time til rådighed om dagen. Men som du selv siger, så handler det om at opretholde en så høj relativ intensitet, som det på dagen er muligt rent fysisk, psykisk osv. Ved cykeltræning er det ikke utænkeligt at en tur på 2-3 timer vil blive kørt med en gennemsnitlig intensitet svarende til 60-70% af pulsreserven. Det samlede energiforbrug ved en sådan tur vil også være større end ved en hård træning på 30-60 minutter.

Man kan i ovennævnte eksempel sige at personen træner i "fedtforbrændingszonen" men man kan også sige at personen træner ved største relative intensitet. Glasset kan som bekendt være halvt fyldt og halvt tomt.... :tongue:

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper T

Det er nok den bedste kommentar jeg indtil nu har læst.

Du siger

Jeg tror at de fysiologiske argumenter om træning for overvægtige skal nedtones en del og erstattes af en mere personlig dialog

og der er jeg helt enig, med andre ord er der flere betingelser der gør sig gældende når man skal anbefale en bestemt trænings form eller intensitivitet.

Tak for kommentaren :D

VH Tonny

ps. Det er ikke mit primære mål at tabe mig, jeg vejer 105½kg og det er ca. 10kg over min normale (godform) vægt, så pga. min rimeligt høje vægt er jeg nød til at træne mine ben osv. så de kan stå model til høj intens træning

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Det er ret sjovt fn masse input men!

Hvis du kigger på min originale spørgsmål, så er der stadig ikke en eneste der har svaret på det, alle har en mening om emnet og det er helt fint.

Til Rune

Jeg er på mange områder enig med Claus styker, og det er så min overbevisning, betyder det at jeg er en tumpe?

Du kan ikke først skrive om ytringfrihed og forskellige meninger og så kalde en med en anden mening end din for en tumpe vel ;)

Mit indlæg var hverken rettet mod dig eller mig. jeg tror bestemt ikke du er en tumpe. Ytringsfrihed skal der være plads til, også selvom der en gang i mellem kommer knap så smarte indlæg. Jeg kender ikke Claus Styker personligt, og kan derfor ikke tage stilling til hvordan han er som person. MEN en ting kan jeg tage stilling til, nemlig hans udtagelser om den såkaldte "Fedtforbrændingszone". Jeg synes med alt klar tydelighed, at det tidligere indlæg på MOL med link, viser at dette IKKE er nogen hensigtsmæssig træning, og ikke giver de effekter, i forhold til høj intensitet træning, som Claus Styker i programmet giver udtryk for. Derfor tog jeg mig den frihed at kalde ham en tumpe. håber ikke jeg bliver trukket i retten med en sag om injurier.

Link to comment
Share on other sites

Ja men sagt i alt venskablighed så siger det jo mere om dig end om ham du kalder for en tumpe :)

Tonny

Præcisere venligst....! At jeg tog mig den frihed, at kalde Claus Styker for en tumpe, er måske ikke særligt diplomatisk. MEN det gør ikke de synspunkter han fremførte i hans programmer på DR mere rigtige. Hans synspunkter er taget ud af en større sammenhæng. Det kan der sku ikke være tvivl om. Læs f.eks. artiklen på MOL`s forside. Hvilke konklusioner du så kan drage om mig eller ham, er mig egentlig rimelig ligegyldige...

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt nu hvor vi er tilbage ved hr. Styker så taler han om

50 – 60 procent restitution primært fedt

og når han nævner det så er det i sammenhæng med utrænede og primært overvægtiges opstart med konditions træning.

Med andre ord er det han siger: hvis du er nybegynder, så tag det roligt i starten og undgå trænings skader og udbrændthed

Så kan man jo drage de konklutioner man vil ud fra de utalelser, det er jo et spørgsmål om øjnene der ser

Tonny

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt nu hvor vi er tilbage ved hr. Styker så taler han om
50 – 60 procent restitution primært fedt

og når han nævner det så er det i sammenhæng med utrænede og primært overvægtiges opstart med konditions træning.

Med andre ord er det han siger: hvis du er nybegynder, så tag det roligt i starten og undgå trænings skader og udbrændthed

Så kan man jo drage de konklutioner man vil ud fra de utalelser, det er jo et spørgsmål om øjnene der ser

Tonny

Jeg beklager, hvis mit "hårde" ordvalg er faldet dig for brystet. Men jeg synes nu engang, at man skal kalde en spade for en spade, når den vitterlig er en spade! og det er altså min mening. Jeg skal nok forsøge, at holde mig i lidt mere "diplomatiske" vendinger fremover, så vi undgår at nogen føler sig selv eller deres idoler for forulempet. I øvrigt mener jeg, at du ved at fremføre synspunkter om at du på mange områder er enig med Claus Styker siger en hel del om dig. OG endnu engang, gør dig den ulejlighed at læse artiklen på MOL`s forside... så ser du måske tingene i et lidt klare lys... SÅ KAN MAN JO DRAGE DE KONKLUSIONER MAN VIL!!!

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt nu hvor vi er tilbage ved hr. Styker så taler han om
50 – 60 procent restitution primært fedt

og når han nævner det så er det i sammenhæng med utrænede og primært overvægtiges opstart med konditions træning.

Med andre ord er det han siger: hvis du er nybegynder, så tag det roligt i starten og undgå trænings skader og udbrændthed

Så kan man jo drage de konklutioner man vil ud fra de utalelser, det er jo et spørgsmål om øjnene der ser

Tonny

Men hensyn til disse overvægtige personer, vil de alt andet lige altid opnå den størst mulige træningseffekt, ved at træne med højest muligt intetsitet i x antal minutter. Niveauet er selvfølgelig forskellig fra person til person... En toptrænet er selvfølgelig på højere nivau end en nybegynder med lidt for mange kilo på side benene... Logik???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share