Er TT / enkeltstart = maks Gennemsnitlig puls?


NAVYSOLDIER
 Share

Recommended Posts

Er TT / enkeltstart = maks Gennemsnitlig puls???

Mit spørgsmål kommer sig af.:

1. Jeg lavede i dag en LTHR test.

2. Jeg har planer om at jeg ca. 1 gang om måneden vil lave en TT / Enkeltstartstest, for bedre at kunne analysere min træning. Altså

kunne se evt. fremgang eller tilbagegang. (Eller stagnering)

Min tanke var så, kunne man ikke slå disse to ting sammen LTHR Test og TT Test? Når man nu alligevel sidder der og giver den max gas.

(2 fluer med et smæk)

Men så er det jeg kommer lidt i tvivl. For ved LTHR testen må det jo ikke være dine ben (Træthed) der sætter grænsen men skal jo være din puls.

Ved TT Test handler det jo ”bare” om at komme hurtigst muligt gennem en distance, eller længst muligt på en given tid. Om det er puls eller ben der sættet ”grænserne” er jo så vidt ligegyldigt.

Så er min tanke, jeg kan jo godt køre med høj kadence = høj puls, men ikke så ”tunge” ben og måske så heller ikke så høj fart.

Hvor hvis jeg skiftede til et højere gear, selvfølgelig ville køre med lavere kadence, men måske en højere fart, men til gengæld ville det nok være mere ”muskelarbejde” end puls arbejde = Benene der sætter grænsen og pulsen måske knap så høj?

Er dette korrekt?

Så igen.: Er en All Out Enkeltstart = Maks Gennemsnitlig puls?
Eller skal man lave disse to test hver for sig?

Link to comment
Share on other sites

Både og. Det kommer jo helt an på hvor lang enkeltstarten er. Er den f.eks. på 5 km, vil du køre over din LTHR for at få det maksimale ud af testen.

Din LTHR er den puls du i gennemsnit har når du har kørt 1 time for fuld gas. Så hvis du reelt skal bruge det til noget, kræver det også at din TT test har en vis længde så du kan nå derud. Jeg mener de fleste siger noget med at man skal køre en TT på 30 minutter, og at det så er den gennemsnitlige puls i de sidste 20 minutter der er LTHR.

Så principielt kan du godt teste begge dele på samme tid.

Det med trætte ben, lav kontra høj kadance, er lidt noget andet. For det første er det vigtigt at du er 100% klar til at køre testen, for at have så retvisende et billede af testen som overhovedet muligt. Dvs. benene skal være klar, og hovedet skal være klar. Hele essensen er dog at du skal yde dit maksimale på distancen. Om du gør det med en kadance på 80 eller 110 er i teorien lidt ligegyldigt. Du skal finde den kadance der passer dig, og så forsøge at ramme den kadance hver gang. På den måde får du et retvisende billede. De sidste 3 gange jeg har kørt en FTP test på 20 minutter, har min kadance ligget på 89 eller 91 - og det er uden at jeg har tænkt over kadancen - der har det bare været max power i 20 minutter. Tror det er lidt det samme du skal gå efter. Resultatet af pulsen vil nok ligge meget tæt på det der reelt er din LTHR.

Link to comment
Share on other sites

Både og. Det kommer jo helt an på hvor lang enkeltstarten er. Er den f.eks. på 5 km, vil du køre over din LTHR for at få det maksimale ud af testen.

Din LTHR er den puls du i gennemsnit har når du har kørt 1 time for fuld gas. Så hvis du reelt skal bruge det til noget, kræver det også at din TT test har en vis længde så du kan nå derud. Jeg mener de fleste siger noget med at man skal køre en TT på 30 minutter, og at det så er den gennemsnitlige puls i de sidste 20 minutter der er LTHR.

Så principielt kan du godt teste begge dele på samme tid.

Det med trætte ben, lav kontra høj kadance, er lidt noget andet. For det første er det vigtigt at du er 100% klar til at køre testen, for at have så retvisende et billede af testen som overhovedet muligt. Dvs. benene skal være klar, og hovedet skal være klar. Hele essensen er dog at du skal yde dit maksimale på distancen. Om du gør det med en kadance på 80 eller 110 er i teorien lidt ligegyldigt. Du skal finde den kadance der passer dig, og så forsøge at ramme den kadance hver gang. På den måde får du et retvisende billede. De sidste 3 gange jeg har kørt en FTP test på 20 minutter, har min kadance ligget på 89 eller 91 - og det er uden at jeg har tænkt over kadancen - der har det bare været max power i 20 minutter. Tror det er lidt det samme du skal gå efter. Resultatet af pulsen vil nok ligge meget tæt på det der reelt er din LTHR.

Det er lige præcis den fremgangsmåde jeg også bruger til LTHR. 30 min. Max og så gennemsnit af de sidste 20 min.

Ved så ikke hvad min kadence var, da jeg lavede testen på en spinningcykel, men hvis jeg nu slår de to tests sammen, så vil det selvfølgelig blive på traineren for eftertiden, hvor jeg jo så har kadencen med.

Men i dag koncentrerede jeg mig bare om at give den max af hvad jeg kun sådan rent cardio/pulsmæssigt, det vil sige at når jeg følte at nu blev det hvis lidt for tungt for benene, så justerede jeg lidt ned for belastningen, og selvfølgelig modsat hvis jeg mente at den godt kunne være tungere.

Havde jo selvfølgelig heller ikke fartmåler på spinningcyklen, så derfor kunne jeg heller ikke følge med i om hastigheden steg eller faldt. Men man kan jo godt ”piske” pulsen noget op med en høj kadence, uden at det er så tungt forbenene. Men høj kadence er jo nødvendigvis ikke = høj fart/hastighed. Derfor min tvivl.

Men jo bare fedt hvis jeg kan slå de to tests sammen :alright:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share