Proteinpulver - hvornår og hvor meget ?


banan911
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg har nyligt investeret i noget whey protein pulver. Nu er spørgsmålet så om jeg kun skal spise noget efter træning og hvor meget - eller om jeg skal spise det dagligt ?

Jeg ved godt at man skal spise ca. 2 gr pr kg kropsvægt dagligt.

Men er det bedst at spise den mængde protein fra ren kost til dagligt og så kun spæde op med whey protein pulveret efter træning, da jeg kan forstå at sådan noget pulver hurtigt optages, og derfor er godt efter træning?

Hilsen

en der er træt af at være 23 og stadig ligne en splejs   :(

Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er et kosttilskud, og derfor et tilskud til din kost (wow flot sagt).

Hvis du kan få dækket dit proteinbehov igennem din kost, så behøver du ikke at bruge proteinpulver til dagligt.

Du kan da nøjes med at bruge det, sammen med nogle hurtige kulhydrater, efter træning da det, som du siger, er hurtigt optageligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej igen ang. Hvor meget protein kroppen kan optage pr. måltid/time

Har jeg fundet en arktikel  af Eskil Schilling, ernærings- og husholdningsøkonom

i  Men’s  Health nr. 2   November 1998.

Der står bl.a.

-For det første kan kroppen ikke optage mere end 20-30 g protein pr. måltid.

Hvor stor en mængde afhænger bl.a.  af, hvor meget muskelmasse du har. En stor

Muskelmasse forøges både det totale daglige proteinbehov og den mængde, du kan

optage fra et enkelt måltid.

For det andet har kroppen ikke noget proteinlager andet end sit egen væv, den kan

tage fra. Derfor er der en vis fornuft i at fordele proteinindtaget over hele dagen.

Afhængig af din kropsstørrelse og muskelmasse betyder det 20-30 g protein pr. måltid.

Dette er en af årsagerne til, at sportsfolk ofte har brug for at spise flere små måltider

i løbet af dagen frem for 2-3 store. –

Jeg selv tror at man skal tage efter sin magerkropsmasse og ikke hele ens kropsvægt.

Da det ikke er vores fedt vi skal have med.

f.eks. en person der vejer 90 kg. Fedtprocenten ca. 20% har en samlede fedtmasse på 18 kg.

og en mager kropsmasse på 72 kg. Og vi sætter hans behov på 2,2 g protein pr. kropsmasse.

72 * 2,2 = 158 g protein pr. dag

Træning art.  

Ingen1,1g

Let1,3g

Moderat1,5g

Aktiv1,8g

Særlig aktiv2g

Aktiv hver dag2,2g

p.s. det var nu ikke lige den artikel som jeg før har refereret til, men skal nok komme med den en gang.

Hilsen Jørgen Bodholdt

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du huske at skelne mellem påstande i en artikel, og så decideret dokumentation på baggrund af en videnskabelig undersøgelse. Det du præsentere her tyder på at være en påstand Eskil kommer med.

Sålænge jeg ikke kan få dokumentation i form af en videnskabelig undersøgelse, lavet på mennesker, og ikke grise eller andet sjovt, så vil jeg hellere spise lidt for meget end lidt for lidt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ> helt enig!  og for meget vil i alle tilfælde være bedre end for lidt, da det overskydende protein jo primært vil blive skidt ud igen.

Forsøgene på grise, syntes jeg nu godt du kan skele lidt til, da grise og mennesker, trods alt er ret ens, hvad indvolde angår.

Og til banan>>  de 2 gram protein/kg kropsvægt der er mest almindeligt anbefalet, er I ALT!  altså inklusive det du får igennem føden. Så hvis du kun snakker om protein tilskuddet, er 1g/kg mere passende.......

Link to comment
Share on other sites

den samme diskussion igen? :)

mht. om griseforsøg kan bruges, så er det første spg. jo om hvor begrænsningen(hvis en sådan findes) ligger - ligger den i mavetarmkanalen eller i muskelcellerne?

Det lader til, at Eskil regner med at det er hos muskelcellerne, mens vi andre regnere med tarmen.

Grise ligner mennesker, men der kan være stor forskel på størrelsen. Forestil jer en stor so på 200kg comtra lille brian i centret på 60kg. Eller er der tale om forsøg på smågrise på 30kg?

(PS. jeg aner ikke hvor store grise kan bliver, så 200kg er bare et gæt :biggrin: )

Link to comment
Share on other sites

Jorgen> jeg tror primært på det som er underbygget videnskabeligt. En påstand i en artikel behøver ikke være mere end det, en påstand. Det kan også være personen bruger en given undersøgelse forkert. Hvad angår Eskil´s bemærkning om at man kun kan optage 20-30 gram protein pr. måltid, så må jeg spørge, hvor ved han det fra ?? Det er måske noget han kan mærke ?? Når man snakker protein optag, så kan man ikke give en personlig vurdering af det, på samme måde som med et træningsprogram. Det jeg efterspørger er en decideret undersøgelser, som bredt har vist at man kun kan optage 20-30 gram protein.

Fordi noget står i et blad, så behøver det ikke være mere end en teori, eller i værste fald fejlagtig information. Bare tag Anne Larsen, den store kost-guru for tiden. Folk tror hun har styr på sagerne med hendes fedt-energi procent. Men efter min mening er man kun røv og nøgler, hvis man kan påstå at en mathilde kakao skummetmælk er mere slakkende end alm. skummet mælk. Kakaoskummetmælken har en lavere fedtenergi procent end skummet mælk, men det er udelukkende fordi kakako skummetmælk er smækfyldt med kulhydrater. Der jo nøjagtig den samme mængde fedt i. Kulhydraterne bringer fedtenergi procenten ned, men det totale kalorie tal op. Doh. Jo jo, Anne Larsen ved hvad hun snakker om. Mennesker med bare lidt forstand på enæring, kan godt se den er helt gal, men almindelige mennesker hopper i med begge ben. Det er det jeg i bund og grund mener. Ligegyldigt for respekteret en person eller et tidsskrift er, så kan man ikke regne med det man læser, med mindre der henvises til videnskabelige undersøgelser som underbygger det som påståes. Sålænge der ikke er det, så kan min påstand eller teori være ligeså god som naboens. Det er såmen bare det jeg kræver, når folk siger at de har læst at man kun kan optage 20-30 gram protein.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Jeg ved ikke hvorfor i blander dyr ind i det her,

Det hele drejer sig om et forsknings resultat fra USA omkring 1978-80, men som jeg flere gange har sagt, når jeg finder det skal jeg nok bringe det her, Hr Thomas.

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til sarkasme. Jeg betvivler overhovedet ikke at du har læst om en sådan undersøgelse, og jeg glæder mig til at se henvisningen, når du finder den. Der er dog ingen grund til, på sarkastisk vis at titellere mig som Hr. Thomas, fordi jeg tager et kritisk syn på tingene. Jeg synes alle bør læse med et kritisk øje, og ikke suge alt hvad de læser til sig, uden at stille spørgsmål til det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Hej

På den anden side kan jeg da være lige glad om

i tror på det.......

Nu med alt jeres viden hvor har i den fra, er det ikke

noget i har læst eller hvad ? ? ?

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Til Jørgen Bodholdt: jeg kan så fortælle dig, at der IKKE findes nogen form for videnskabelig bevis for at kroppen kun kan optage 20-30 gram protein pr. måltid.

Inden du så spørger: "hvor jeg ved det fra?" kan jeg fortælle dig at jeg har læst ernæring i snart 2 år og jeg har endnu ikke stødt på sådanne undersøgelser.

Derimod er der lavet utallige undersøgelser, der har undersøgt hvor meget protein kroppen kan optage pr. time. Det har Morten Z blandt andet været inde på i en lignende diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share