Sammenhæng mellem intensitet og tid


teOdor
 Share

Recommended Posts

Er der nogen fysiologisk (kendt) sammenhæng mellem intensitet (eller hastighed, effekt ...) og maksimal tid, som man kan præstere?

Jeg vil tro, at det var oplagt for idrætsfysiologer at have undersøgt det, men jeg har ikke rigtigt kunne finde noget på nettet.

Det kunne være en sammenhæng a la 10% højere intensitet betyder 30% kortere tid ved aerob træning.

..

teodor

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger lidt af individets forudsætninger (sprinter vs "dieselmotor").

Sprinteren yder en masse watt fra start, men klinger hurtigt ud og yder stort set lige lidt på en 30 min test som på en 2-timers.

Dieselmotorens ydekurve begynder lavere men er længere tid om at flade ud, så der er større forskel på en 30 min test og 2 timers-test.

Hvis, rent teoritisk, at de to kan det samme på en 2-timers-test, så er sprinteren bedst hvis man tester dem på flest-watt-på-et-minut, mens dieselmotoren vinder på flest-watt-på 30-minutter.

Hmm, det var sgu svært at forklare.

Man kunne engang finde lidt grafer fra Joe Friel på nettet. Noget vejledende et-eller-andet, kan man også finde i hans bog the cyclists traning bible og jeg gætter at hans bog om watt-træning nok går mere i dybden.

For resten.

Visuelt aftager ydeevnen i watt grafisk i noget, der ligner en eksponentielt aftagende funktion.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det afhænger lidt af individets forudsætninger (sprinter vs "dieselmotor").

Og det er ikke "bare" bestemt af at sprinteren primært er i et anaerob regime og at "dieselmotoren" kører aerobt?

Jeg prøver at finde referencer til Joe Friel.

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål - jeg er ikke nok inde i teorien bagved. Og bruger det heller ikke i min egen træning.

Jeg kan blot huske graferne og at jeg har undret mig over at han ikke har haft det inde over, når man har skullet ramme et watt-tal, når man har skullet træne relativt korte intervaller, ud fra ens ftp.

Det kan selvfølgelig være at forskellene er små, så snart man fjerner sig fra sprintorienteret træning. Men min undren gjorde at jeg bed mærke i graferne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share