Høj puls - hvorfor ?


Morten28
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål, som måske virker enkelt på nogle, men jeg er selv

meget i tvivl. Jeg har trænet spinning i 5 år og kørt mountainbike i 3-4 år, hvor jeg i

højsæsonen har kørt 150-170 km. pr. uge.

I øjeblikket kan jeg på en spinningtime (typisk spinnning 1), ligge på en puls mellem

170-175 af min max.puls (der er 193) konstant under hele timen.

Arbejder jeg med for høj puls under træningen - og hvad siger det om min træningstilstand ? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Man kan sige meget ud fra pulsniveauer - men ikke alt. Umidelbart er det flot at du kan holde et så højt pulsniveau. Hvis dit formål med spinningen er at vedligeholde/opbygge en høj iltoptagelse, så er det fint fint at træne på den intensitet. Hvor tit træner du ? Hvid det er noget der ligner den intensitet hver dag ser det lige lovligt heftigt ud.

Link to comment
Share on other sites

Arbejder jeg med for høj puls under træningen - og hvad siger det om min træningstilstand ? :confused2:

Medmindre du har forhøjet blodtryk eller andre problemer med din generelle helbredstilstand, så er det kun fint at arbejde med høj intensitet. At du er i stand til at holde så høj intensitet i snit betyder bare at du er i god form.

At du gør det så ofte kan bringe dig i farezonen for overtræning, men hvis du generelt er rimeligt frisk til træning og ikke har problemer med skader, så er der ikke noget at være bekymret over.

Keep up the good work! :)

PS: Hvorfor er du egentlig i tvivl - har du en mistanke om, at du gør noget galt?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene....jeg arbejder ikke med et decideret mål for øje, men vil da gerne køre Århus-København under 12 timer :D

Grunden til mit indlæg var mere af rent nysgerrig karakter. Når jeg spørger rundt blandt de andre deltagere på timerne, ligger de væsentligt under min puls.

Jeg mærker ofte en træthed, der er svær at kompensere med søvn, så enten er det højintensitets-træningen eller kosten der skal kigges igennem.

Kan man føre kost ind i sin træningslog?

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske fint at du ligger med så høj en puls, når ikke du får ubehag ved det. Du skal dog være opmærksom på, at pulsniveauet ifm. en spinning-time ikke svarer til samme pulsniveau udført f.eks. udendørs. Varmen i lokalet presser pulsen op. Dvs. at hvis din puls er 175 bpm, så er træningseffekten tilsvarende den du opnår udendørs med en puls på 165-170 bpm.

Hvis du skal køre Kbh.-Århus i år, så skal du nok se at komme på landevejen og få ædt nogle km. Det vil ikke mindst din bagdel have det godt med :D

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Høj intensitet er fint nok. Jeg mener bare at du har for mange dage med højintensitetstræning, der er også derfor tror jeg du ofte føler dig træt/sløv i kroppen. Din krop er simpelthen slet ikke klar til at arbejde med højintensitet efter så lidt hvile. hvis du trænede fære gange intensivt, så vil du opdage at det bliver meget lettere at få pulsen op- har du problemer med at få den op er det et sikkert tegn på overtræning fremkommet af for meget intensivtræning.

Jeg tror på 2 gange om ugen måske 3 hvor du giver den fuld skrue er godt. Resten af tiden skal træningen have en meget lavere intensitet. Dit mål er at køre Århus-København- en lang tur. Du bør derfor også lave noget distance træning (stille og rolige ture på omk. 5 timer), hvis du forsømmer dette får du et chok den dag hvor du er ude på den lange tur, uanset hvor intensiv du har trænet :D

Link to comment
Share on other sites

... har du problemer med at få den op er det et sikkert tegn på overtræning ...

Som Brian Holm skriver i sin bog: "Hvis der et par måneder ikke har været morgen-svaj på direktøren, så er det et klart tegn på overtræning"

:lol: :lol:

PS: Hans bog er i øvrigt sjov læsning for alle sportsgale mennesker - naturligvis med et lille plus til dem, der er lidt cykel-interesserede.

Link to comment
Share on other sites

Så er Tonny Juhl på banen igen... Claus Stykers evige forkæmper!!! jeg forstår simpelthen ikke, hvor du finder din motivation til dine evindelige og ligegyldige indlæg. Hvordan kan det være, at hver eneste gang nogen nævner hans navn i en negativ forbindelse, går du straks i forsvarspositon og trækker boksehandskerne på?? acceptere dog, er der er nogen som ikke bryder sig om ham, og som ikke er enig i hans synspunkter....

MVH Rune.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvad der er gået forud for det her, men først og fremmest er jeg ikke Tonny Juhl, hvis dit indlæg var henvendt til mig.

For det andet syntes jeg ikke om det som Claus Stykker siger, da det fuldstændig vildleder folk der rent faktisk har sat sig for at dyrke motion og ville tabe sig, men senere må opgive for de det simpelthen ikke virker.

Link to comment
Share on other sites

Til Rune

Igår da du rettede et angreb imod min person, svaret jeg dig privat for at holde din lille blah blah ude af den offentlige debat, prøv at kigge i din inbox her på mo, og lad os så holde denne ligegyldige personfikserede debat ude af forumet, jeg er overbevist om at de andre er ret ligeglade med hvores kontroverser

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

For det andet syntes jeg ikke om det som Claus Stykker siger, da det fuldstændig vildleder folk der rent faktisk har sat sig for at dyrke motion og ville tabe sig, men senere må opgive for de det simpelthen ikke virker.

Problemet med Claus Stykers anbefalinger er ikke at de ikke virker. Størstedelen af dem der benytter hans træningsanbefalinger opnår faktisk ganske pæne resultater. Det der er et problem er, at han giver den danske befolkning en idé om at det er smartere at cykle langsomt når man skal forbrænde fedt. Dvs. at fedtforbrænding kun er noget der opnås når man arbejder ved lav intensitet. Og det er et problem! Rent fysiologisk er det uholdbart, da man vil kunne forbrænde mere fedt ved at træne med en højere intensitet (forudsat at man træner i lige lang tid). Endvidere er der en række andre grunde der taler for at bruge elementer af intensiv træning i forbindelse med vægttab.

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Tube Postet den 26. Feb 2003, 22:11

--------------------------------------------------------------------------------

Nu kender jeg en der har simpelthen har gået igang med Claus Stykker kuren, købt en kondicykel og et pulsur, og regnet fedt forbrændingszoner ud, og jeg kan sige så meget at jeg ikke har hørt mere om de planer.....  

Det siger jo ikke ret meget om hvorvidt træningsmetoden er god eller ej. Det er jo ikke nok at købe en kondicykel og et pulsur og regne sine fedtforbrændingszoner ud... :D

Jeg vil stadigvæk hævde at man med en træningsbelastning svarende til 60-75% i intensitet kan opnå ganske pæne resultater. Givetvis ikke de mest effektive resultater, men stadigvæk gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået den målt via test på spinningcykel (test i det center jeg er medlem).

Jeg tror du skulle prøve at lave en makstest på et løbebånd. Det kan i de fleste tilfælde være svært at nå sin reelle makspuls på en spinningcykel, selvom man synes man giver sig fuldt ud.

Jeg var selv overbevist om at min makspuls var omkring 195, indtil jeg lavede en Åstrandtest på et Technogym løbebånd. Der fik jeg banket pulsen op på 203, hvilket kunne forklare, at jeg synes at jeg selv trænede med en meget høj puls (jeg kan nå 180 bare ved at cykle ud til centret) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man forsøgte at finde sin max puls i forskellige idrætsgrene, løb, cykling eller svømning så vil man for de flestes vedkommende finde 3 forskellige "maxpulser". I svømning vil den være lav p.g.a kroppens vandrette placering i vandet. Og jeg vil tro at de fleste vil ligge en 5 slag højere i løb end i cykling. Det skyldtes at man bruger flere muskler i løb, bl.a til at bære sig selv samt at kroppen er lodret.

Så hvis man vil lege Claus Styker og udregne sin fedt..... :retard: så skal man lave en maxtest i den idræt man træner.

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

hej

Jeg har fået lavet max test både på løbebånd, resultatet var det samme. Dette be- eller mod beviser dog ikke meget.

Testen på løbebånd så sådan ud:

Start med 4 min løb i på vandret løbebånd med 17,5 km/t (farten er udregnet efter en coopertest)

Løbebåndet stiger 2 grader opad for hver 2. minut indtil man "går kold" Man har en sele på der hænger i loftet, og i det øjeblik man "kolapser" bliver man løftet af båndet i selen. :devil:

Testen på cykel ser nogenlunde ens ud, her er det bare belastningen der øges for hvert 2. minut

Ved begge tests var min max puls 187...... <_< - ifølge alders formlen skulle den være 194

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share