russisk squat cyklus


Prehn
 Share

Recommended Posts

er der nogen der har erfaringer med denne squat cyklus?? og hvilke?? Og skal procensatserne baseres udfra et max med bælte og knænbind, og hvis det skal, skal knæbind+bælte så benyttes i hver træning??

russisk squat cyklus:

day 1 day 2 day 3

week 1 80% - 6 sets of 2 reps 80% - 6 sets of 3 reps 80% - 6 sets of 2 reps

week 2 80% - 6 sets of 4 reps 80% - 6 sets of 2 reps 80% - 6 sets of 5 reps

week 3 80% - 6 sets of 2 reps 80% - 6 sets of 6 reps 80% - 6 sets of 2 reps

week 4 85% - 5 sets of 5 reps 80% - 6 sets of 2 reps 90% - 4 sets of 4 reps

week 5 80% - 6 sets of 2 reps 95 - 3 sets of 3 reps 80% - 6 sets of 2 reps

week 6 100% - 2 sets of 2 reps 80% - 6 sets of 3 reps 105% - Max Out Day

Link to comment
Share on other sites

Det er den cyklus Hatfield har baseret hans egen cyklus på. Arthur Drechsler har ikke mange rosende ord for den i hans bog, The Weightlifting Encyclopedia. Han mener den er alt for krævende, og at de fleste ikke vil være istand til at sætte ny PR, fordi de simpelt hen er slidt. Jeg ved dog at en person som kalder som Green Ghost (eller sådan noget ??), over fra dragondoor.com har prøvet cyklussen i dødløft, med god succes. Men han lavede vist heller ikke andet. Det var KUN dødløft og en presseøvelse han trænte, så vidt jeg husker.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jep, det var faktisk efter et smut på dragondoor at jeg fik ideen. Men den ser da ikke ligeså modbydelig ud som feks. smolov - den er ren ondskab.

ham green ghost havde faktisk også nogle hjælpeøvelser med. han nævnte band goodmornigs, noget mave og reverse hyeprs, så vidt jeg husker. men det var aldrig en cyklus jeg kunne finde på at bruge til dødløft pga. de mange reps, der virker singles meget mere logisk, også fordi jeg tror at dødløft ikke behøves at blive trænet med så stor volumen som de andre 2.

Link to comment
Share on other sites

også fordi jeg tror at dødløft ikke behøves at blive trænet med så stor volumen som de andre 2.

Hvorfor mener du det? Dødløft er da ikke så meget anderledes end de 2 andre løft når det kommer an på hypertrofi eller neural tilpasning og derfor bør volumen vel også komme godt derop ad. Eller har jeg misforstået dig?

Link to comment
Share on other sites

en vigtig grund til at jeg mener at dødløft ikke bør trænes så meget i forhold til squat og bænkpress, er mest af empiriske årsager. Jeg har haft god fremgang på tjs single cyklus program, hvor man må sige at det ikke er nogen fantastisk stor volume der arbejdes med. Samtidig har jeg haft god succes her på det sidste med 8-13 sæt squat og bænkpress 3 gange om ugen, eller det vil sige, det vil vise sig når jeg skal maxe på fredag i næste uge, men je ghar en god fornemmelse :) Desuden reagerede jeg ikke så godt på en større volumen i dødløft, da jeg kørte det.

Iøvrigt har de fleste af de styreløft programmer jeg har set indeholdt væsentlig større squat og bænkpress volumen end dødløft volumen. Både det program der blev postet, som efter sigende skulle være lavet af den tidligere danske landstræner i styrkeløft: kaare et eller andet, og de sheiko programmer jeg har kigget på, ihvertfald de 2 begynder programmer - der er volumen i squat og bænk en del større end i dødløft.

Hvis vi går væk fra det empiriske og begynder at overveje hvorfor mon det er sådan, hvis vi forudsætter at de empirien har været uden fejlkilder og at der ikke er nogle små mærkværdigheder ved min fysik, så tror jeg man har mere brug for at "grease the groove" som pavel siger i øvelser som bænkpress og squat istedet for i dødløft, da squat og bænkpress er sværere øvelser rent teknisk og derfor kræver flere løft. Om det er den virkelige årsag, eller at det i virkeligheden ikke forholder sig sådan, skal jeg tilgengæld ikke ikke kunne sætte 2 streger under.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have noget videnskabeligt belæg for det, er jeg også enig med Prehn. Jeg har altid haft størst fremgang i bænkpres og squat ved at træne bænkpres og squat regelmæssigt med tunge vægte, mens dødløft næsten altid har gjort fremgang uanset hvad.

Det med den lave dødløftsvolume skyldes vel også at squat og dødløft er øvelser som overlapper hinanden meget rent muskelmæssigt, så derfor er der vel hellere ingen grund til at lave alt for meget dødløft, når man alligevel squatter en hel del.

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Det med den lave dødløftsvolume skyldes vel også at squat og dødløft er øvelser som overlapper hinanden meget rent muskelmæssigt, så derfor er der vel hellere ingen grund til at lave alt for meget dødløft, når man alligevel squatter en hel del.

ja, overlapningen mellem de 2 øvelser er bestemt en vigtig faktor. hvis man vælger at holde en høj dødløft volume, vil man ikke kunne træne med den nødvendige volume i sqaut, og squat volumen er vigtigere end dødløft volumen, I think :)

topper <---- muligvis, det ved jeg ikke lige

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share