45graders benpress


Ramius
 Share

Recommended Posts

hvor meget belaster benpress knæet i forhold til squat??   jeg overvejer at bruge benpress på de dage hvor jeg ikke kører squat. Da grunden til at jeg ikke kører squat er at mine knæ skal nå at komme sig tænkte jeg om det så er dumt at bruge benpress?

Hvis du har lidt knas med knæene som følge af squat, kan det være at det er teknikken det er galt med. Husker du at presse knæene udaf og så vidt muligt undgå knævandring?

- Torben

Link to comment
Share on other sites

Der har kørt en lignende diskussion her på foraet for et stykke tid siden..

Problemet med benpres er, at der køres med "open chain", dvs du har ikke jordforbindelse med foden.. Det gør at risikoen for skader her er forøget..(Pga. mindre stabilitetsarbejde fra musklerne omkring leddet)

Men samtidigt er bevægelsen kontrolleret af maskinen, dvs der sker ikke pludseligt nogen uventede bevægelser, og du kan stoppe med det samme hvis noget gør ondt..

Konklusionen: Prøv dig frem :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det er nogen god ide at squatte barfodet. Fordi du skal jo have et solidt greb med gulvet så du kan presse knæene udaf. Man skulle jo nødig stå i spagat under et squat

I den klub jeg træner er der et par af styrkeløfterne der træner i sådan nogle gymnastik/ballet sko, de er da ikke meget anderledes end sokker. Mener også watts kørte med strømper til sidste mol træf, måske husker jeg forkert.

Link to comment
Share on other sites

Benpres er dog at foretrække frem for knæekstension, just for the record.. B)

Hvordan kan det være? jeg har jo selvfølgelig en formodning om det er noget med benet/knæets position under udførelse ;) Men kan du ikke komme med en lidt nærmere begrundelse?

Link to comment
Share on other sites

I den klub jeg træner er der et par af styrkeløfterne der træner i sådan nogle gymnastik/ballet sko, de er da ikke meget anderledes end sokker. Mener også watts kørte med strømper til sidste mol træf, måske husker jeg forkert.

Det er vel til dødløft de bruger dem?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det er nogen god ide at squatte barfodet. Fordi du skal jo have et solidt greb med gulvet så du kan presse knæene udaf. Man skulle jo nødig stå i spagat under et squat

Har aldrig set nogen gå i spagat under squat, så meget er presset heller ikke ud af. En blød fjedrene gummisål vil jeg næppe kalde et solidt greb.

Link to comment
Share on other sites

Benpres er dog at foretrække frem for knæekstension, just for the record.. B)

Hvordan kan det være? jeg har jo selvfølgelig en formodning om det er noget med benet/knæets position under udførelse ;) Men kan du ikke komme med en lidt nærmere begrundelse?

Det er meget vel muligt at der ikke er noget problem. Men i den tidligere tråd gik overvejelserne (/Niels) på, at der ved en så "isoleret" bevægelse ikke forekommer aktivering af haserne - med deraf følgende instabilitet i knæet til følge...

Selv kunne jeg også være bekymret for at meniskernes vandring i knæet kunne blive forhindret, idet det jo er maskinen som "styrer" knæets bevægelser..

Men det er alt sammen teoretisk, så derfor: Hvis du har gode erfaringer med det så.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share