stegeolie


!diot
 Share

Recommended Posts

Der er en stor gammle tråd om emnet og konklusionen var vist, at det sundeste et faktisk at bruge smør eller noget flydende Becel (og deslige).

Så vidt jeg husker var konklusionen at man hellere ville ha' de få extra kcal som der er i smør og Becel end at bruge olie, fordi olien begynder at lave kræftfremkaldende stoffer ved høje temperaturer!

Men søg på MOL og du skal finde! :)

Link to comment
Share on other sites

som jsc er inde på er det smartest slet ikke at stege,- men istedet koge sin mad i vand.

det mindst usunde er at stege i er mættede fedtsyrer pga disse er rimelige stabile,- selv under høje temperaturer.

umættede fedtsyrer mister, under høje temperaturer, de fleste gode egenskaber og kan danne transfedtsyrer,- som er ekstremt usunde for kroppen! :dead:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo også bare tørstege. Det smager sku ok. Det kan selvfølgelig være lidt svært at vende sig til, da de fleste dansker er "opvokset" med at stege i masser af fedt. Men det er jo dybest set slet ikke nødvendigt.

Jeg tørsteger - hver gang.

Rune.

Link to comment
Share on other sites

Rune << Også lækre sundhedsfrikadeller eller sundhedskarbonader? Det bliver vist et sjovt resultat. Og hvad med æbleskiver eller pandekager?  :)

Hvis man spiser frikadeller/karbonader, er ens største sundhedsproblem vist ikke om man steger i fedt eller ej!

Med hensyn til pandekager, steger jeg dem selv uden fedtstof. Smager udenmærket.

Rune.

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

mdk:

Alle de ting du nævner, kan man faktisk udmærket lave på en god slip-let pande ved moderat varme!

Noget andet er så, at de giftige forandringer, der sker, når fedtstof ophedes kraftigt, - også forekommer i kødets naturlige fedtindhold, - det at kødet/pandekagen/æbleskiven/karbonaden bruner, er i sig selv et tegn på voldsom lokalophedning, så anvend meget moderat varme og lad det tage lidt længere tid!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Hvis man spiser frikadeller/karbonader, er ens største sundhedsproblem vist ikke om man steger i fedt eller ej!

Med hensyn til pandekager, steger jeg dem selv uden fedtstof. Smager udenmærket.

Rune.

OK til det med pandekager, selvom de da må blive ret tørre. Når man steger i smør, får pandekagerne den der lidt salte smag af fedtstoffet.

Men ikke enig i, at det i sig selv udgør et decideret sundhedsproblem, at man spiser frækkedeller. De kan jo altså gøres af sund fars.

Link to comment
Share on other sites

hvis man bruger vand, hedder det vel automatisk koge/dampe og ikke stege?

Hvis man tørsteger, kunne man jo forestille sig, at varmeoverledningen bliver meget ringe, hvorfor det, der er i kontakt med panden, reelt varmes mere op og derfor stiger madens indhold af stegemutagener måske mere end ellers.

Hvis man benytter fedtstoffer med overvejende mættede fedtsyrer opnåes en høj temperatur(med mindre man holder stegetemperaturen konstant, hvilket kan være sværere end man umiddelbart forestiller sig.) Fedtstoffet ændres måske ikke så meget af den høje temp, men det tilberedte mad kan også danne stegemutagener.

Hvis man benytter fedtstoffer med overvejende umættede fedtstoffer, opnåes automatisk lavere temp., men de ændres også ved lavere temp.

Link to comment
Share on other sites

hvis man bruger vand, hedder det vel automatisk koge/dampe og ikke stege?

Ja, naturligvis. Det er bare mere slagkraft i det andet. B)

>>Bardi: Ang. stegning af lækre bøffer MÅ man da simpelt hen ikke koge dem, eller efter min ydmyge mening tørstege dem, med mindre man har en god støbejernspande. Da kan man evt stege fedtkanten først og så lade bøffen stege i fedtet. Ellers vil jeg anbefale en blanding af smør og olivenolie (ikke ekstra jomfru, da de sublime smagsvariationer i denne olie alligevel ødelægges ved opvarmning. Almindelig olivenolie er bedst)- nutrition be damned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share