HST kontra andre systemer.


Ivan Hansen
 Share

Recommended Posts

Nu virker det jo som om at alle i dette forum træner efter HST (undtaget undertegnede, der nok primært lider af syndromet om gamle cirkusheste og nye tricks.... :w00t: )

Men mit spørgsmål er, om der er nogle i forum som har træningsalder nok til at sammenligen deres effekt af HST kontra hvad de tidligere har trænet (f.eks. Heavy Duty a la Dorian Yates, pyramidetræning, tung basis etc.)? Der tænkes primært på effekt af muskeltilvækst, om end styrketilvæksten da klart også er interessant (hvem fa´en gider eje en Ferrari med 100 HK? :lol: )

Ked af at koble de unge og håbefulde fra, men det kræver (efter min meget personlige mening) mere end 3 års træning før man kan sammenligne træningssystemer. De første 2-3 år går det sgu for let, i forhold til hvad der sker senere (ked af at ødelægge illusionerne boys :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivan,

Jeg startede med at træne for 8-9 år siden, og har prøvet en del systemer efterhånden. Dengang jeg startede var det med pyramidetræning, hvilket egentlig holdt ved i utrolig lang tid. Her for et par år siden, havde jeg et lille års tid med HIT træning, hvilket dengang gav mig glimrende resultater - jeg mistænker kosten for at producere 95% af disse. Det var egentlig først i denne periode jeg lærte at spise tilstrækkeligt.

Herefter blev jeg forsøgskaning i Thomas Jagds WSB hybrid, hvilket gik over alt forventning. Efter hybriden hoppede jeg på en 3 dages Sheiko rutine med squat, bænkpres og dødløft til den store guldmedalje. Efter Sheiko trænede jeg efter lidt forskellige programmer, hvor jeg legede rundt med intensitet/frekvens/volume.

Nu er vi så fremme ved det tidlige efterår 2002. Jeg begyndte at læse om HST (eller startede egentlig med at læse i sommeren 2002), og fik blod på tanden til at give det her "begynderprogram" en chance (heldigvis). Jeg famlede lidt i blinde til at starte med, men har nu mere eller mindre forstået principperne og mekanismerne der ligger bag, så min træning er blevet langt mere effektiv.

Hvis jeg sammenligner de forskellige systemer jeg har været igennem, så vil HST være min favorit. Men det skyldes også til dels min fascination af fysologien bag. Endelig kom der et program, som ikke bare tog mekanismerne fra styrkeløft og kastede over på muskelvækst (bagklogskabens klare lys). Styrkegainsne ved HST er tilstede, og faktisk væsentlig større end jeg først ville have forventet.. men en større muskel må nødvendigvis også være en stærkere muskel.

Næst i rækken er Thomas' WSB hybrid. Den var ondt som en i helvede, men den gav et utrolig godt fundament (ikke mindst styrkemæssigt), og jeg gaine omtrent 6-8 kg i den 8 ugers periode. Meget af det sad selvsagt på ben/balder, men nålen på vægten piskede fremad.

Resten af programmerne er lidt svære at klassificere, da jeg har været glad for hver enkelt af dem da jeg trænede det (ellers havde jeg selvfølgelig ikke gjort det), men igen i bagklogskabens klare lys, så er kendetegnet for majoriteten af de ikke producerede de forventede resultater.

Hvis du laver en søgning over på HST siden, så er der massere af historier som denne - blandt andet også nogen, hvor HST ikke bliver ratet specielt højt. Men det er interessant læsning, og er absolut en søgning værd.

Sidst - giv det et forsøg i et halvt års tid, du vil med garanti ikke fortryde det :)

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg ikke er og nok ikke bliver en HST-rytter, så vil jeg alligevel kommentere emnet.

Som jeg kan læse mellem linierne, så får man resultater som begynder, næsten uanset hvad man foretager sig. Det passer da til en hvis grænse, men er 2-3 år ikke lige at overdrive? Efter min mening må man da være temmeligt genetisk begavet hvis dette er tilfældet

Personligt gik det også stærkt for mig de første 6 måneder og herefter begyndte det at gå meget langsomt, på grænsen til at gå i stop. Herefter ændrede det sig og jeg begyndte at implementere nogle af de ting, som prædikes på MOL, herunder at gå bort fra ugedagssplit, failure og overdreven brug af isolationsøvelse, og det hjælp en hel del, og der begyndte at ske noget. Over det næste års tid afprøvede jeg en del andre ting, herunder andre såkaldte træningssystemer, og det var bestemt ikke alle som gav resultater, tværtimod. :unsure:

Jeg synes ikke man bør spilde 2-3 år af ens træningskarriere, blot for konkludere et træningssystem ikke virker. Desuden finder jeg det langt mere interessant at arbejde med principper, og derudfra enten sammensætte sit træningssystem, eller tilpasse eksisterende, men det er en helt diskussion. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i godt 10 år. I den tid har jeg trænet Heavy Duty, HIT ala Dorian Yates, Steve Holman´s POF træning, Charles Poliquin programmer, MAX-OT og en lang række basis power programmer. Generelt har mine tidligere træningsår været præget af HIT lignende træning. Desværre var min fremgang meget sparsom muskelmasse mæssigt. Min styrkefremgang var lynende hurtig i korte perioder, hvorefter jeg stod stille i adskellige uger. Idag har jeg et rimeligt godt bud på hvorfor HIT virker som det gør (eller skulle man sige IKKE virker som det burde).

Det sjove er at min fremgang først rigtig tog fart, da jeg gik væk fra traditionelle bodybuilding programmer, hvor man træner hver muskel hver 5-7 dag. Jeg startede på et meget interessant, men også meget atypisk program. Det var Louie Simmons WSB program. Nu trænte jeg lige pludselig alle musklerne 2 gange i ugen, på et styrkeløftsbaseret program, hvor volumen er temmelig stor. Jeg øgede min total med langt over 100 kg på 1½ år, og øgede min kropsvægt med 20 kg uden at have lavet nogen drastiske ændringer i min diæt. Det gode var at WSB programmet var baseret på solid russisk forskning. Jeg forstod nu vigtigheden i at et program bør være baseret på videnskabelighed, og ikke den pseudovidenskabelige mumbo-jumbo som hersker i bodybuilding bladene.

Derfor var det også en glæde for mig, at læse om HST. Nu var der endelig et bodybuilding program som var bygget op omkring den seneste forskning. Jeg ser det som starten på en ny æra indenfor BB træning. Jeg vil dog pointere at jeg på ingen måde ser HST som det altsaliggørende. Det kan være det optimale program ser anderledes ud om 5 år. WSB har f.eks udviklet sig meget de sidste 10 år, og det er muligt at HST ser anderledes ud om 5 år. En ting er dog sikkert. HST er umiddelbart det bedste bud på et effektivt og videnskabeligt underbygget BB program idag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige forsøge at drage et ekstra element ind i diskusionen / stille et spørgsmål.

Rent tidsmæssigt så lyder HST også til at være en fordel. Jeg kender ikke helt de programmer i nævner (cilius og Thomas J), men umiddelbart synes jeg de lyder noget mere omfattende.

Det jer vil frem til er, om ikke HST står endnu stærkere hvis man tage i den relative "lille" indsats i betragtning.

Personligt bruger jeg mellem 3 - 5 kvarter på at køre hele programmet igennem, afhængig af om det er 5 eller 15 Rep. uger, og det gør jeg tre gange om ugen. Dvs. gns. 3 timer om ugen. Kan man gennemfører de andre programmer på den tid?

Link to comment
Share on other sites

Takker for nogle gode svar, specielt til TJ og cilius (i ender sgu med at være mine favoritter i det her forum :) ).

Synes det lyder MEGET interessant. Har nok primær været lidt skeptisk, fordi jeg selv i sin tid startede med at træne stor volumen, men min egen træning rykkede først for alvor, da jeg jeg begyndte at træne Dorian Yates version af Heavy Duty. Prøvede Mike Mentzers Heavy Duty, men der var mængden for lille.

Men HST skal da klart afprøves, når jeg atter får tid til at give den en skalle. (Står og er på vej til Somaliland for at rydde miner, men er sikkert verdensmester i at tage strækkere og kropshævninger når jeg kommer hjem :tongue: )

Men skulle flere have kommentarer, så skriv endelig!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i ca. 4 år dog var de første 1½ år ikke seriøst. Derefter gik jeg igang med de "gode" 3-split/4-split programmer med arme/ryg/bryst/skuldre delt op på hver sin dag i ugen. Dette gik lidt frem i starten men endte så på et plateau (meget lavt!) og rokkede mig ikke ud af flækken i min. 1 år. Så fandt jeg MOL og begyndte at træne kroppen igennem oftere, droppe split og begrænse failure, så begyndte det stille og roligt at gå fremad. Men det er først gået rigtigt hurtigt da jeg startede på HST. Især første cyklus var en stor succes, både mht. muskelmasse og styrke. Så jeg er sq irriteret over at jeg ikke droppede BB bladene og fandt HST et par år tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Ivan> nu ved jeg godt du ikke skal igang med HST lige nu. Men jeg vil alligevel pointere noget som er meget vigtigt for at få succes med HST. Og det er at du skal starte programmet i en god dekonditioneret tilstand. Ellers får man ikke en pind ud af de meget submaksimale sæt i starten af cyklussen. Så inden man går igang, bør man minimum tage en helt uge fri. Kan man klare 2 uger, så er det sikkert endnu bedre :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

IVAN:.....

men er sikkert verdensmester i at tage strækkere og kropshævninger når jeg kommer hjem

Yeah ? :) -isåfald tag lige brystmål inden du begynder - og så tag eet når du kommer hjem ? - så kan du være uvildig forsøgskanin i FittSmokers projekt om at bevise at det giver masse.

Link to comment
Share on other sites

2 ugers fri fra træning..... :blink: Ja det bliver sgu nok den hårdelste del af programmet :lol: Men tak for det vigtige tip TJ.

Yeah ?  -isåfald tag lige brystmål inden du begynder - og så tag eet når du kommer hjem ? - så kan du være uvildig forsøgskanin i FittSmokers projekt om at bevise at det giver masse.

He-he ja ideen er da lige i min egen tråd. Men forventer nu ikke at vokse, men blot prøve at vedligeholde. Har prøvet noget tilsvarende før under rejser, men sgu ikke i så lang tid. Så styrken ryger jo nok helt i kælderen. Men hva gør man ikke for at få lov til at se den store verden :D

Link to comment
Share on other sites

Det er desværre et sted mange første gangs brugere går galt i byen - de napper deres makstest, og starter umiddelbart efter med submaksimale 10 reps vægte (de fleste af dem forkaster 15 reps perioden fra start).. no wonder HST ikke virker på dem. Det kan forresten varmt anbefales at følge den originale HST ordning første gang. De 5 gentagelser vægten springer med er virkelig guld vær, når det kommer til progressionen. Samtidig vil jeg anbefale dig at lave en god SD (nu har du jo muligheden for det), og lave progression gennem 15 reps perioden - det vil garanteret skabe hypertrofi ;)

(en måde kunne være at droppe makstestene, bare sætte dem en anelse lavt i forhold til nu. Der er ingen grund til at ødelægge SD'en turen til Somaliland giver - så slipper du også for at gå 2 uger uden træning herhjemme... men kommer tid kommer råd :D)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, Cilius.

Derfor er det også en smule forvirrende, at der i HST-regnearket står at man holder træningspause (SD) of DEREFTER tester nye maks.

Den HST-cyklus er er ved at være færdig med nu er gået sindsygt godt, både mht. min vægt, forbedringen i styrke OG større muller. Min SD var hele juleferien, i alt ca 20 dage.

Link to comment
Share on other sites

I det her på mol?

Jeg bruger ikke noget regneark til udregning af progression, men ved hvor mange kg jeg kunne tage X antal gange i sidste cyklus - så smider jeg bare nogle ekstra oven i afhængig af øvelse og formål med cyklussen. Når jeg laver progressionen regner jeg med cirka 5% af min 5rm, og gentager workouts hvis det ikke passer med næste interval. Jeg undlader helst at lave zig zag i belastningen - så hellere gentage en workout med samme vægt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share