HST ineffektivt


TimK
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu trænet HST programmet i et stykke tid, og har snakket med mange af mine venner om det, og har i øvrigt af tidligere års træning fået vejledning fra deltagere af MR. fitness.

Min diskussion går på at HST ikke skulle give en harmonisk krop, da man i HST programmet ikke får trænet alle musklerne lige meget igennem. F.eks. træner man kun en en triceps øvelse, men der er ikke en øvelse som rammer alle tre triceps muskelgrupper lige meget. De mener altså at isolationsøvelser er det bedste.

Det skulle ifølge nogle af mine venner være bedst at træne f.eks to muskelgrupper pr. træningsdag, med mange forskellige øvelser til hver muskelgruppe, her er jeg imod, da jeg ikke mener at det er nødvendigt.

En anden ting er at de mener at hvis man træner under 8 rep. med meget høj intensivitet vil man vokse meget, men at hvis man stopper med at træne i et stykke tid vil man miste det hele igen.

De er altså stærkt imod HST, men jeg træner aligevel dette program, da jeg har en anden holdning.

Hvad er jeres mening om dette emne?

Link to comment
Share on other sites

HST er jo et system og ikke en række faste øvelser, så det er et meget dårligt argument at man ikke får trænet alle musklerne i kroppen, da det kommer an på hvilke øvelser man vælger at træne efter HST principperne. Så hvis visse muskelgrupper er bagude i forhold til andre, kan man bare fokusere mere på dem i en cyklus. I næste cyklus kan man bare vælge nogle andre øvelser for at fokusere på andre muskelgrupper.

En anden ting er at de mener at hvis man træner under 8 rep. med meget høj intensivitet vil man vokse meget, men at hvis man stopper med at træne i et stykke tid vil man miste det hele igen.

Det er noget fis, intet hold i det. Hvis du opnår hypertrofi ligemeget om det er med 10 eller 4 gentagelser vil du miste det igen hvis du stopper med at træne, så det har intet med HST at gøre. Men når du træner med forholdsvis få gentagelser og høj intensitet vil du opnå en optimering i aktivering af musklerne via nervebanerne. Dette giver en øget styrke, men ikke hypertrofi, det mister man hurtigt igen hvis man ikke holder det ved lige. Der fokuseres dog ikke primært på den neurale del i HST, det er langt mere udtalt i deciderede styrketrænings programmer.

Man kan også sagtens træne kroppen igennem med to muskelgrupper pr. dag, men så bliver det meget svært at få trænet kroppen igennem lige så ofte som med HST. Og kroppen vokser bedre ved at blive trænet ofte, da muskelrestitutionen minimeres 36-48 timer efter endt træning. Derefter er det bare spildtid indtil man træner igen.

Håber det var noget du kunne bruge i diskussionen med dine venner. Kender godt problematikken, da der også er rigtigt mange af mine venner der sværger til 3-split programmer og failure træning :(

Link to comment
Share on other sites

og har i øvrigt af tidligere års træning fået vejledning fra deltagere af MR. fitness.
Skulle det være et argument for at det skulle være korrekt vejledning ?? Der findes Mr. Olympia deltagere som ikke ved en klap om træning.
F.eks. træner man kun en en triceps øvelse, men der er ikke en øvelse som rammer alle tre triceps muskelgrupper lige meget

Der er ikke 3 muskelGRUPPER i tricepsmusklen. Der er 3 hoveder, som stort set har samme funktion (det lange hoved adskiller sig en smule fra de 2 andre da det hæfter på skulderbladet). De fleste grundøvelser for tricepsmusklen rammer alle 3 hoveder, så der er ikke det store problem i det, hvis man forstår at vælge sine øvelser rigtigt.

Det skulle ifølge nogle af mine venner være bedst at træne f.eks to muskelgrupper pr. træningsdag, med mange forskellige øvelser til hver muskelgruppe
Og hvad skulle argumentet være for dette ?? Det er meget begrænset hvor mange vinkler en muskel kan trænes fra alligevel.
En anden ting er at de mener at hvis man træner under 8 rep. med meget høj intensivitet vil man vokse meget, men at hvis man stopper med at træne i et stykke tid vil man miste det hele igen.

ja, hvis man stopper med at træne, så mister man det man har bygget op. Skarp observation :retard: Der skal dog mere end 1-2 uger til, før man begynder at atrofere.

Hvad er jeres mening om dette emne?

Min mening er at dine venner ikke har fattet teorierne bag HST systemet. Man kan endda frygte at de ikke har fattet hvad det betyder at træne optimalt, sådan helt generelt set. Det er som regel trænings-ignoranterne som forsøger at argumentere for at man skal lave 5-6 forskellige øvelser for at ramme en muskel fra alle "vinkler" :retard:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvordan man kan være decideret imod HST efter at have læst om det, tværtimod.

Men min opfattelse er mere og mere, at selve "programmet" stiller en del krav til at man har sin teknik iorden ?

Dårlig teknik kan vel betyde at man ikke får den optimal effekt udaf af få øvelser, fremfor flere ? eller hvad ?

Link to comment
Share on other sites

Men min opfattelse er mere og mere, at selve "programmet" stiller en del krav til at man har sin teknik iorden ?

Dårlig teknik kan vel betyde at man ikke får den optimal effekt udaf af få øvelser, fremfor flere ? eller hvad ?

Kan ikke rigtigt se hvordan det adskiller sig fra alle andre programmer på dette punkt? Vil du kompensere for dårlig teknik ved at tage flere sæt? Det der kan være svært er snarere at få høj intensitet på fra starten. Når man kører så få sæt skal der være kul på fra starten (efter behørig opvarmning naturligvis) for at man får noget ud af det, men det er også noget den indbyggede progression i programmet hjælper med.

Link to comment
Share on other sites

Det der kan være svært er snarere at få høj intensitet på fra starten. Når man kører så få sæt skal der være kul på fra starten (efter behørig opvarmning naturligvis) for at man får noget ud af det, men det er også noget den indbyggede progression i programmet hjælper med.

æhhhh...hvad mener du? intensiteten er jo fastlagt i programmet.... pointen er jo lige præcis at der er MEGET LIDT kul på i starrten og det skal der være.....

Link to comment
Share on other sites

Det der kan være svært er snarere at få høj intensitet på fra starten. Når man kører så få sæt skal der være kul på fra starten (efter behørig opvarmning naturligvis) for at man får noget ud af det, men det er også noget den indbyggede progression i programmet hjælper med.

æhhhh...hvad mener du? intensiteten er jo fastlagt i programmet.... pointen er jo lige præcis at der er MEGET LIDT kul på i starrten og det skal der være.....

Enig - jeg tænkte ikke på cyklussen, men i hvert træningspas.

FittSmokers spørgsmål om hvorvidt dårlig teknik kan betyde at man ikke får optimal effekt af få sæt/øvelser fremfor flere handler som jeg ser det mest om man kan tilstrækkelig intensitet i de første sæt, så eventuelle ekstra sæt kun vil give meget lidt udbytte.

Da jeg startede på HST var det da også min største frygt - at så få sæt og øvelser virkeligt kunne gøre en forskel, men det gjorde de - bl.a. fordi jeg fokuserede på intensiteten og ikke kun på de kg der stod i mit skema. Jeg gik så markant frem i styrke at jeg blev nødt til at genberegne og øge vægten i næsten alle øvelser flere gange i den 8 ugers periode for at bevare en høj træningsintensitet.

Link to comment
Share on other sites

Da har du feil forståelse av prinsippene. "Intensitet", eller hvor subjektivt "hardt" du trener har ingenting med mekanismene bak muskelvekst å gjøre. Og du skulle heller ikke øke vektene for å kompensere for din økte styrke - det kan du vente med til neste treningssyklus. Folk er snart nødt til å begynne å tenke utenfor sett, reps, eller "intensitet (btw - den korrekte definisjon på intensitet er % av 1RM). Løft progressivt tyngre vekter hver trening. Fatigue vil REDUSERE graden av mikrotrauma, og vil påføre så stor stress på CNS (over lengre tid) at du må redusere frekvens, sett, eller vekt for å kunne trene videre. Ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Kul??? Ens MAX 15RM er jo alt det kul man skal bruge til de 15 reps... Kan jo ikke løfte ligeså mange kg ved 15RM som ved 5 RM, vel??? Godt!

og hvor mange dage løfter man 15RM? Én! Godt så selv! :D

Vi kan forhåbentlig godt blive enige om at den første uge i 15 og 10 rep ugerne er der ikke særligt meget kul på

Link to comment
Share on other sites

Da har du feil forståelse av prinsippene. "Intensitet", eller hvor subjektivt "hardt" du trener har ingenting med mekanismene bak muskelvekst å gjøre. Og du skulle heller ikke øke vektene for å kompensere for din økte styrke - det kan du vente med til neste treningssyklus. Folk er snart nødt til å begynne å tenke utenfor sett, reps, eller "intensitet (btw - den korrekte definisjon på intensitet er % av 1RM). Løft progressivt tyngre vekter hver trening. Fatigue vil REDUSERE graden av mikrotrauma, og vil påføre så stor stress på CNS (over lengre tid) at du må redusere frekvens, sett, eller vekt for å kunne trene videre. Ikke bra.

men der skal vel osse være plads til justeringer..... I den situation, hvor man har skiftet til en ny øvelse, eller én man ikke har kørt i lang tid, vil man jo opleve en fremgang i den, i form af nogle på ny vækkede neurale tilpasninger. I den situation kan man jo argumentere for at man er nødt til at justere vægten for at det ikke skal svare til en nedgang i relativ intensitet......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share