bare lidt mere omkring kost og protein


t4x4
 Share

Recommended Posts

Jeg tror generelt at kroppens evne til at udnytte protein i ikke animalske fødevarer er noget undervurderet - og at protein behovet til en hvis grad er kunstigt opskruet af diverse kosttilskuds-fabrikanter.

Personligt har jeg gennem tiden kendt 2 vegetarer, den ene en seriøs atletikudøver - den anden en trænings-kammerat der på daværende tidspunkt arbejdede som brolægger. Specielt sidstnævnte var muskuløs og vejer?/vejede et godt stykke over det 100kg (spiste tilmed hverken ost, æg eller fisk).

Når det så er sagt så er det farligste og mest uhensigstmæssige ved at være vegetar/veganer, som jeg ser det, hvis vedkommende er småtspisende. Fællesnævneren for mine tidligere "vegetar-venner" var en enorm appetit.

(ps. jeg er kødæder - der er mange gode grunde til at inkludere kød i kostplanen)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

hvis man også lige kigger lidt på det økonomiske aspect i alt den æder vi får os :D så kunne mindre kød pr. dag måske betyde lidt flere "lommepenge".

fik lige lyst til at poste et par links til nogle kosttabeller jeg ligger inde med.

#1

http://www.studie82.dk/dir/kost/tabel1.htm

#2

http://hanne.mortensen.homepage.dk/kaloa-f.htm

#3 (getbig tabellen skrevet af MOLS førende Provo #1 JS :lol: )

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=394

Edited by t4x4
Link to comment
Share on other sites

Der er masser af gode grunde til at spise kød. Bla rigt indhold af protein. Jeg elsker det!

> Sas

Jeg synes dit eksempel er lidt unuanceret. Ville gerne se noget forskning, som underbyggede din teori. Folk kan jo let vejer over 100 kg og være stærke som en bjørn. Har måske gener der ligger til det... Dine to venner ville måske opnå endnu større fremgang i træningen eller bliver endnu stærkere, hvis de spiste kød ?

Rune

Link to comment
Share on other sites

Der er masser af gode grunde til at spise kød. Bla rigt indhold af protein. Jeg elsker det!

> Sas

Jeg synes dit eksempel er lidt unuanceret. Ville gerne se noget forskning, som underbyggede din teori. Folk kan jo let vejer over 100 kg og være stærke som en bjørn. Har måske gener der ligger til det... Dine to venner ville måske opnå endnu større fremgang i træningen eller bliver endnu stærkere, hvis de spiste kød ?

Rune

Rune> Folk bliver hverken store eller stærke hvis der er tale om protein-mangel (har du noget forskning du kan underbygge din teori med ;)) . Forudsat der er protein-mangel så er der selvfølgelig altid behov for mere protein - men om det sker i form af kød, mælk, sojamælk, eller fra højvolumen indtag af ærter, bønner, broccoli, kornprodukter, ris er helt og aldeles underordnet.

Omvendt og lidt off-topic kan man sige at overrepræsentationen af ensidige kødspisere nok kunne opnå bedre velbefindende og fremgang med træningen (og leve længere, ældes langsommere :o ), hvis de i stedet for at investere i kosttilskud megagainerXXXX gad at dække det mest basale behov for næringsstoffer f.eks i form af 800-1000gr. vitamin/mineral holdige grøntsager om dagen!

-Anders->

Her er et af de mange eksempler på hvordan en overvejende proteinrig/syredannene kost belaster organismen:

lidt om nyrernes funktion og belastningen ved syreholdig og proteinrig kost

Dette forklarer til en vis grad eskimosamfunds problemer med knogleskørhed herunder skæve og krumme rygsøjler.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Folk bliver hverken store eller stærke hvis der er tale om protein-mangel (har du noget forskning du kan underbygge din teori med ;)) . Forudsat der er protein-mangel så er der selvfølgelig altid behov for mere protein - men om det sker i form af kød, mælk, sojamælk, eller fra højvolumen indtag af ærter, bønner, broccoli, kornprodukter, ris er helt og aldeles underordnet.

Hvem har overhovedet snakket om protein mangel ? :confused2: ikke mig ! <_<

Mit indlæg vedrørte dine påstande om, at det kunne anbefales at skifte noget af det animalske protein ud med bønner osv. Et synspunkt jeg ikke deler.

Mht til dine to vegetar-venner: Tror du ikke der er en mulighed for, at de kunne bliver stærkere/opnå større muskelmasse ved indtagelse af animalsk protein?

Rune

Link to comment
Share on other sites

SAS:

find mig en eneste undersøgelse lavet på RASKE mennesker der viser at en proteinrig kost er "dårligt" for nyrene(Held & lykke for de findes IKKE). De eksisterende undersøgelser er lavet på folk med en allerede eksisterende nyresygdom.

hvem siger kødspisere ikke spiser frugt&grønt ?

man kunne også sige at vegetare burde få hovedet ud af røven og indse at mennesket er udviklet på en kost med kød og ikke soyamel :eatchicken:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Rune: de er begge to tidligere kødspisere hvoraf den ene gradvist konverterede sideløbende med træningen (sidstnævnte supplerer dog med kreatin). Jeg synes umiddelbart ikke det ser ud til at hverken mangler fremgang eller resultater.

Er proteinbehovet dækket på en vegetarisk kost - ja så kan jeg ikke se at proteiner fra kød skulle gavne specielt. Når kroppen har brugt aminosyrerne til at danne komplette proteiner, kan kroppen ikke kende forskel om hvorvidt proteinet er kommet fra kød eller planteriget - husk på at alle kødædere - mennesker som dyr, er udelukkende sammensat og lavet af materiale der findes i planteriget.

Link to comment
Share on other sites

> Sas

Er proteinbehovet dækket på en vegetarisk kost - ja så kan jeg ikke se at proteiner fra kød skulle gavne specielt

Det er jo i princippet rigtig nok, men det er ikke lige til, at få dækket sit protein behov gennem vegetabilske produkter. Hvorfor skulle man egentlig ? pga. syreindholdet i kødet ? I DON'T THINK SO!! :retard:

Man kunne i princippet også få dækket sit behov af kulhydrat gennem frugt og grønt, hvis man gad at spise 20 kg om dagen... Med immervæk en anelse lettere at supplere med f.eks. pasta og ris.

Rune

Link to comment
Share on other sites

SAS:

find mig en eneste undersøgelse lavet på RASKE mennesker der viser at en proteinrig kost er "dårligt" for nyrene(Held & lykke for de findes IKKE).  De eksisterende undersøgelser er lavet på folk med en allerede eksisterende nyresygdom.

hvem siger kødspisere ikke spiser frugt&grønt ?

man kunne også sige at vegetare burde få hovedet ud af røven og indse at mennesket er udviklet på en kost med kød og ikke soyamel :eatchicken:

-Anders->

Det siger næsten sig selv at man ved en undersøgelse på raske mennesker kan konstatere at de er raske :o - det ligger lidt i sagens natur.

Ang. indtaget af grønt - så siger min mandlige intuition mig at proportionerne er forkerte når gennem-snits danskeren indtager mere kød (gramvægt) end frugt og grønt. Fænomenet lader sig også specielt synliggøre nærværende sted når individer offentliggør deres BB-kostplaner der gang på gang er totalt blottet grønt.

Link to comment
Share on other sites

Det siger næsten sig selv at man ved en undersøgelse på raske mennesker kan konstatere at de er raske

jamen hvis de bliver sat på en proteinrig kost så skulle de, efter dine udsagn, blive syge/få nyresvigt/whatever ?

Jeg ber bare om dokumentation herpå. At du så ikke kan finde det er muligvis fordi en proteinrig kost IKKE "belaster" nyrene/whatever på en uhensigtsmæssig måde ? :teachingfinger:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

nu er jeg hverken for eller imod her Men!

Homus(320gr +-) + Brød(ca. 50gr groft/lyst) = 30-40 gr. protein. - pris = ca. 10kr

kyllingfilet(280gr.) + brød (ca. 50gr groft/lyst) 30-40 gr. protein. - pris ca. 27kr. (spiser det hverdag)

det satme 3*prisen for sparet for et af mine måltider :lol:

30 * 17 = 510 kr pr md WOOOT

det er da vær at tænke over.

Link to comment
Share on other sites

Det siger næsten sig selv at man ved en undersøgelse på raske mennesker kan konstatere at de er raske

jamen hvis de bliver sat på en proteinrig kost så skulle de, efter dine udsagn, blive syge/få nyresvigt/whatever ?

Jeg ber bare om dokumentation herpå. At du så ikke kan finde det er muligvis fordi en proteinrig kost IKKE "belaster" nyrene/whatever på en uhensigtsmæssig måde ? :teachingfinger:

-Anders-

Pointen i linket tidligere var netop at nyrerne ved en meget overdrevet proteinrig diæt bliver overbelastet og nyrerne kan til en vis udstrækning ikke varetage deres normale rensene funktion! - og at der dermed helt konkret stjæles kalk fra knoglerne for at opveje dette! Læs: Overskud af syre bliver udskilt via nyrerne. Men i en typisk diæt med proteinholdig kost kan nyrerne ikke følge med. For protein indeholder svovl, som leveren omdanner til svovlsyre. For at neutralisere det, stjæles der kalk fra knoglerne, og så har vi balladen. Jeg forklarer lige på dansk: stort proteinindtag = større sandsynlighed for knogleskørhed.

En ting der vist er ved at være alment accepteret hos lægestanden er at et for stort protein indtag (syredannende purinrig kost) kan være med til at forværre eksisterende sygdomme hvadenten det er i form af kræft, inflamatoriske tilstande i kroppen osv. Man kan derimod kun gisne om hvorfor tilstanden i det hele taget er opstået!

t4x4> Som udøver af jernsporten og forhåndværende studerende på SU så ser man lidt nemmere fordelene ved at supplere noget af kosten med de billige proteiner der iøvrigt er spækket med nutrienter.

Link to comment
Share on other sites

Det er da en interessant problemstilling, som ligesom som meget andet selvfølgelig er meget individuel. Dog kunne det da være rart at vide, om forskningen mener, at det på sigt er skadelig for nyrerne med for meget protein - og hvad er så for meget protein!?!

Søgte lidt på Google, men synes ikke jeg fandt noget væsentligt omkring dette emne.. Men måske denne side kan besvare nogle af disse spørgsmål:

http://www.nyreforeningen.dk/velkommen.php

Link to comment
Share on other sites

Hvad menes med en "meget overdrevet proteinrig diæt" ?

LÆS: de undersøgelser som lægger bagved den MYTE at en proteinrig kost er skadeligt for nyrene, er lavet på folk der ALLEREDE HAR ET NYRE-PROBLEM

folk med alvorlige nyre sygdomme kan have svært ved at udskille urinstof,- og dette kan medføre en extra belastning for nyrene. FOLK MED RASKE NYRER HAR IKKE DETTE PROBLEM

for at gentage mig selv:

Der findes ikke en eneste undersøgelse lavet på i forvejen raske mennesker, der viser at proteinrig kost er skadeligt. -_-

Med alt det protein top-atleter spiser har der sjovt nok ikke været et eneste tilfælde af nyre-svigt med direkte relation til et højt indtag af protein.

Hvorfor mon.................. :clown:

Link to comment
Share on other sites

SAS:

En ting der vist er ved at være alment accepteret hos lægestanden er at et for stort protein indtag (syredannende purinrig kost) kan være med til at forværre eksisterende sygdomme hvadenten det er i form af kræft, inflamatoriske tilstande i kroppen osv. Man kan derimod kun gisne om hvorfor tilstanden i det hele taget er opstået!

Er der nogen dokumentation på dette? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg regnet lidt...

Hvis man ser på aminosyresammensætningen i magert oksekød (5%) i forhold til æggehvideprotein, vil man opdage, at den aminosyre der er mest "mangel" på (Glycin), har en mængde på 46% af, hvad der er i samme mængde æggehvideprotein. Ser vi kun på essentielle aminosyrer er tallet 71% (Histidin). :retard:

Ser vi for eksempel så på kogte kidney bønner, er procentdelen af den "mindst" forekommende aminosyre 81% (Histidin) af æggehvideproteinens indhold af samme aminosyre. Dvs. hvis man betragter æggehvide som et "optimalt" protein, så er proteiner fra kidneybønner faktisk MERE komplette end proteiner fra kød, i hvert fald når det gælder aminosyresammensætningen!

Man skal så lige huske at man skal indtage 2,5 gange så mange bønner for at få samme proteinmængde indebords, som hvis man spidste kød - men det er da heller ikke SÅ urealistisk meget.

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt, så mener jeg at SAS er lidt forkert på den. Forklaring (som måske kan tolkes som absurd men jeg prøver):

Vores nærmerste slætninger - menneskeaberne - kan til en vis grænse sammenlignes med os (har sågar læst at vi kun er omkring 2% rent DNA-mæssigt fra deres). OK disse her kære væsener handler jo ikke ind hos købmanden eller propper sig med snack (og dog de er vilde med temitter - uhmm) men derimod spiser de rent instiktivt hvad deres krop nu har behov for. Og jow de lever hovedsagligt af grønt men de supplerer også faktisk med mineralrig jord og KØD. At vi så højst sandsynligt får for meget kød eller proteiner det kan godt være, men kød bør være en del af vores diæt.

Og så synes jeg også lige, at man burde fortælle, at der skal virkeligt meget protein til før vi snakker om et for stor proteinindtag. I mine øjne er en mængde der hedder 2 - 2,5 gr pr. kg masse (når vi snakker kropsbygning) en nødvendighed. Og hovrdan kan proteiner også skade i det omfang du nævner SAS, da kroppen ikke udskiller man lagre formeget indtaget protein???

Link to comment
Share on other sites

Man skal så lige huske at man skal indtage 2,5 gange så mange bønner for at få samme proteinmængde indebords, som hvis man spidste kød - men det er da heller ikke SÅ urealistisk meget.

Det er da vist relativ.... ! mange dage spiser jeg 600 gram kylling/kalkun. Der må jeg indrømme, at jeg ville have mere end svært ved at få 1,5 kg bønner ned i sækken...

Tror jeg holder mig til kødet, smager desuden fremragende. :eatchicken:

Rune

Link to comment
Share on other sites

Vores nærmerste slætninger - menneskeaberne - kan til en vis grænse sammenlignes med os (har sågar læst at vi kun er omkring 2% rent DNA-mæssigt fra deres). OK disse her kære væsener handler jo ikke ind hos købmanden eller propper sig med snack (og dog de er vilde med temitter - uhmm) men derimod spiser de rent instiktivt hvad deres krop nu har behov for. Og jow de lever hovedsagligt af grønt men de supplerer også faktisk med mineralrig jord og KØD. At vi så højst sandsynligt får for meget kød eller proteiner det kan godt være, men kød bør være en del af vores diæt.

Det virker for mig som en god gang vand ud af ørerne :)

Du kan IKKE tage menneskeabernes kostvaner og overføre dem på os bare fordi vores DNA ligner deres. Jeg vil påstå at menneskeaberne handler langt mere instinktivt end os, og dette indebærer at når de spiser vil de gerne have KALORIER....ikke kød.

Hvis jeg nu fortæller dig at vores DNA også langt hen af vejen minder om gær og visse former for orme....vil du så også tage deres madvaner og overføre dem på os?

Link to comment
Share on other sites

Det er værd at huske på, at mennesket er udviklet på en kost bestående af kød og frugt&grønt,- IKKE kun en af dem.

Hvis man bevidst fjerner en af disse madvarer, løber man en risiko for at man kommer til at mangle et eller flere vigtige næringstoffer.

Det kan både være en af dem vi kender, eller en af dem vi ikke har identificeret endnu (Der bliver hele tiden opdaget nye phytokemikalier)

En kost totalt støvsuget for og frugt og grønt, mangler derfor højst sandsynligt nogle næringsstoffer, som kan have en indflydelse på om man fungerer (læs: vokser) optimalt. - Og nej du kan ikke bare spise en vitaminpille :teachingfinger:

Derfor vil det til enhver tid være uklogt, at planlægge sin kost udenom disse suveræne fødeemner (Hvad enten det er en kødspiser der ikke spiser frugt&grønt eller en vegetar der ikke rører kød)

:eatchicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hader når folk sammenligner urban menneskers kost med den som bliver indtaget af primater eller skabninger for 4000 år siden. Kan det tænkes de faktisk bare har spist det som var til at få fat på?

At det er en glimrende ide at inkludere grøntsager i sin diætm er der ingen tvivl om, men det er bestemt ikke på baggrund af primaters spisemønster... Når nu der findes så fantastisk meget forskning derude mht. behov for proteiner, vitaminer, mineraler etc. etc., hvorfor så ikke forholde sig til dem, og tilsidesætte spisemønsteret for primater mv.?

Link to comment
Share on other sites

CILIUS:

Det kan man kun være enig i, - tidens forkærlighed for forsimplede tilbage-til-naturen betragtninger og esoterisk vodoo på kostområdet, har jeg selv ualmindeligt svært ved at kapere!

Menneskers tilgang til dette emne forundrer mig, - at nonsens som blodtypediæter og lign. kan blive multimillion bestsellers i vor tid er IKKE kun ufatteligt, - jeg finder det direkte skræmmende!

På den sidste helsemesse jeg besøgte stod en gruppe kvinder og pendulerede noget økologisk chokolade for at se om det virkelig var økologisk!

Jeg erhvervede mig selvfølgelig pronto et økopendul, - og til min store lettelse slap min elskede Marabou Hasselnød heldigvis igennem "nåleøjet"...................................... :D

PS:

Det er da rigtigt, at vi er tæt beslægtet med med aberne, - nogen tydeligvis tættere end andre, :D

men hvad aber guffer i sig eller hvad vores forfædre spise, kan man kun bruge til meget lidt!

Og inden man romantiserer sundhedsværdien af deres kost alt for meget, -bør man nok også erindre, at de i gennemsnit levede en ringe brøkdel af den tid vi andre kommer til, - og at stort set alle forhold i deres tilværelse var fuldstændigt og aldeles anderledes end de vilkår, vi er blevet velsignet med!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share