bare lidt mere omkring kost og protein


t4x4
 Share

Recommended Posts

Luciferase:

Hvis du lover IKKE efterfølgende at bruge det imod mig, bekender jeg mig faktisk til præcis samme model ganeguf, - jeg kunne blot IKKE nyligt opvågnet stave til "Schweitzer"!....... :tongue:

PS:

Da du nu er schoko-kender, så kan jeg stærtk anbefale Paradisnødder M. Flødechokolade!

Hagen Dazz Praeline & Cream er også en seriøs cuts-fjerner!... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lover IKKE efterfølgende at bruge det imod mig, bekender jeg mig faktisk til præcis samme model ganeguf, - jeg kunne blot IKKE nyligt opvågnet stave til "Schweitzer"!.......  
Hehe...er det stavet rigtigt? Det var bare et gæt...vi må lige have en hummanist på banen der kan sige god for den :)
Da du nu er schoko-kender, så kan jeg stærtk anbefale Paradisnødder M. Flødechokolade!

Hagen Dazz Praeline & Cream er også en seriøs cuts-fjerner!...  

Det lyder ikke dårligt. Jeg er netop igang med eat gøre et seriøst forsøg på at fjerne det fornyligt anlagte vaskebrædt.....ovenstående virker som en meget god mulighed.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lover IKKE efterfølgende at bruge det imod mig, bekender jeg mig faktisk til præcis samme model ganeguf, - jeg kunne blot IKKE nyligt opvågnet stave til "Schweitzer"!.......  

Hehe...er det stavet rigtigt? Det var bare et gæt...vi må lige have en hummanist på banen der kan sige god for den :)

Er ikke humanist, så det var nok derfor, jeg måtte tage min ordbog til hjælp: ;)

schweizer (dvs. uden t, staves ligesådan på tysk, blot med stort s) eller alternativt svejtser :puke2: (er det ikke gyseligt?)

Men hvis det endelig skal være, hvorfor så ikke ægte schweizisk chokolade: Lindt er det bedste :tongue: (taler naturligvis af erfaring: 5mdr. i Schweiz = +5kg - dog noget utilsigtet... <_< )

Link to comment
Share on other sites

Og inden man romantiserer sundhedsværdien af deres kost alt for meget, -bør man nok også erindre, at de i gennemsnit levede en ringe brøkdel af den tid vi andre kommer til,

det hænger nok nærmere sammem med, ai den mad vi skulle spise, nogle gange endte med at spise os!

(plus der var ingen penicillin, ringe sanitet etc.)

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

det hænger nok nærmere sammem med, ai den mad vi skulle spise, nogle gange endte med at spise os!

Du kan ikke se pointen i JS og undertegnedes kritik af romantismen af dengang for 4000 år tilbage... eller primaterne gør, derfor bør vi også?

Grise minder forresten også utrolig meget om mennesket - but hell - du for mig ikke til at æde de underlige ting de propper i kæften :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke at man skal spise ligesom dem bare fordi man skal

jeg siger mennsket har gennem mange år udviklet sig på en kost bestående af frugt/grønt/kød og man kan derfor antage at vores fysiologi er optimeret til denne type næring!

plus jeg mener at have læst noget forskning lavet på knogler etc. der antyder at urmennesket faktisk var en HEL del sundere end vi er idag.

hvis vi ikke spiste kød igennem vores udvikling ville vi aldrig have forladt savanen pga protein fejlernæring.

Link to comment
Share on other sites

Hold kæft Cilius - hvor er du nem. Hvor fanden tror du, du stammer fra; grise, orme eller gær (som nævnte eks.). Eller tror du, som JS er overbevist om sig selv, at gud har skabt dig - hallo prøv at være lidt åben istedet for så h..... snæversynet og negativ. Og sidst men ikke mindst, bidrag med noget - og alt burde være velkommen - drengerøv!! :angry:

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Igen vil jeg mene, det er at lede efter sandheden det forkerte sted. Det er det samme som at udlede en sammenhæng ved statistisk significans mellem antallet af solgte badehætter og antallet af drukneulykker - klart sammenhængen kan søforklares, men det er nok ikke det rigtige sted vi leder efter årsagen til antallet af drukneulykker. Nææ, så kan jeg bedre lide Jørgen Storms alternative fækalie diæt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Igen Cilius - hva f..... er det for noget vrøvl med badehætter og div ulykker. Som sagt kom nu med noget nytænkning og ingen forventer at alt kan dokumeteres - for et eller sted skal det jo opstå før dokumentation senere kan forligge - ikke!! :(

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Igen Cilius - hva f..... er det for noget vrøvl med badehætter og div ulykker. Som sagt kom nu med noget nytænkning og ingen forventer at alt kan dukumeteres - for et eller sted skal det jo opstå før dokumentation senere kan forligge - ikke!!  

Du må undskylde, hvis det blev for abstrakt.. men jeg kan da godt pensle det lidt ud for dig. At drage konklusionen vi skal spise som vores forfædre, er som at konkludere på antallet af drukneulykker ud fra salget af badehætter. Deres valg dengang af fødevarer og kostsammensætning, har højst sandsynligt ikke været sammensat ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, men snarere en trang og lyst til at overleve, for at kunne sprede sine gener i størst mulig grad.

Deres kost har selvfølgelig bestået af ikke raffinerede madvarer, men at trække parallen raffinerede madvarer er usunde fordi vi ikke spiste det dengang er for langt ude. Forskningen har i dag givet glimrende forklaringer på fænomenet - vi snakker her skadeligheden af transfedtsyrer mv. Hvorfor ikke forholde os til de fakta i stedet?

At de dengang spiste en masse grønt... ja det tror jeg da fanden, det var hvad der var til rådighed. Når de derudover kunne supplere med kød, så gjorde de garanteret det, hvorfor undlade lidt variatet i kosten? Det kan selvfølgelig tænkes de har gået efter deres 2 gram proteiner pr. kg kropsmasse, for derefter at suplere med 50-70 gram sunde fedtsyrer fra fisk og hørfrø, for til sidst at suplere op med kulhydrater fra skoven... men det virker samtidig meget lidt plausibelt.

Er du så også af den overbevisning, at kostsammensætning efter blodtype er den rigtige vej at gå? (så kan du jo i følge "tænkerne", finde ud af om du har hørt til jæger- eller samlerfolket)

Vedr. grise så minder deres organer mv. faktisk 99% om menneskets - bare en orientering :) Og alle er da velkomne, men som den venlige skabning jeg er, så vil jeg da gerne bidrage til at skyde underlige pseuduvidenskabelige ideer ned, inden folk tror det er den gyldne sandhed...

Link to comment
Share on other sites

En interessant parallel kan drages til de såkaldte berømte drugfree oldschool-bodybuildere. De flete af dem var ikke drugfree fordi de var imod steroider, men fordi de ikke havde adgang til den slags kemi den gang. Hvis de havde haft det, så havde langt de fleste af dem hellere ikke været såkaldte drugfree. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at vi var "tvunget" til at spise grønt etc,- og hvad så ? Pointen er at det er sundere end f.eks en korn-baseret diæt

Vi blev på samme måde "tvunget" til at skifte til landbrug pga øget population etc. og sjovt nok har undersøgelser på fossiler vist at

efter vi skiftede til en mere korn-baseret kost steg antallet af dødsfødsler, vi blev oftere syge,- flere og flere led af jern mangel, knogle problemer osv. osv.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Jamen det kan du så evig have ret i, det er bare den forkerte vej konklusionerne bliver draget. Som du selv nævner, så blev de syge grundet mangler i deres ernæring - vi har heldigvis så godt kendskab til kroppens behov i dag, at alle ernæringsperspektiver kan dækkes ind ved enten råvarer fra naturen eller kosttilskud fra forskningsindustrien. Vi skal ikke bruge de ting, fordi skabninger der muligvis er vores slægtninge har spist det... men fordi vi, mennesket, har brug for det.

At dyr også har brug for forskellige makronutrienter og mineraler, er selvfølgelig ikke så mærkeligt.. vi er alle levende væsener. Men at ophøje dem til bedre vidende med hensyn til ernæring - no way.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mig - men du har jo overhovedet ikke fattet pointen i min anskuelse. Selvfølgelig aner en abe ikke hvordan man sammesætter en diæt (men det er der jo også en masse opretgående "aber" der heller ikke gør). Men om ikke andet er der noget i dens instinkter, der gør, at den begynder at spise jord (mineralrigjord at bemærker) når dens behov for dette forekommer. Men at handle instinktivt er jo ikke helt det samme som at; "at ophøje dem til bedre vidende med hensyn til ernæring". Så jeg tror vist du har konkluderet og gået lidt videre end hvad både godt er og meningen med det lille "abeindlæg".

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mig - men du har jo overhovedet ikke fattet pointen i min anskuelse. Selvfølgelig aner en abe ikke hvordan man sammesætter en diæt (men det er der jo også en masse opretgående "aber" der heller ikke gør). Men om ikke andet er der noget i dens instinkter, der gør, at den begynder at spise jord (mineralrigjord at bemærker) når dens behov for dette forekommer. Men at handle instinktivt er jo ikke helt det samme som at; "at ophøje dem til bedre vidende med hensyn til ernæring". Så jeg tror vist du har konkluderet og gået lidt videre end hvad både godt er og meningen med det lille "abeindlæg".

Jeg vil godt købe lidt af det der om instinkter, men kan du ikke lige komme med et argument der følger op på din kommentar om at forbi aber spiser kød skal vi også? Hvorfor kan proteinet, som disse aber får, ikke komme fra andre kilder? Det virker på mig som om det er noget du selv har opdigtet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, man skal passe på at forveksle, hvad de forskellige arter er blevet nødt til at overleve på, - med hvad der er optimalt mht. performance, livslængde og helbred.

F.eks. ville selv kæmpestore mængder mættet fedt IKKE have udgjort et voldsomt alarmerende problem for nogle tusind år siden, da folk som flest døde langt tid før de ville være blevet ramt af. f. eks. hjerte/kar-lidelser m.fl.

Idag hvor vi har udryddet de fleste store infektionssygsdomme, har helt andre sanitære forhold og et generelt utroligt meget mindre farefuldt liv, lever vi længe nok til at kunne opleve problemer med en sådan kost.

Dette blot medtaget, som et enkelt eksempel på, hvorfor det IKKE er særligt nyttigt eller fornuftigt at konkludere ret meget om, hvad der er godt for os at spise udfra evt. urtidsdiæter eller abe-menuer!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share