Hvad skal jeg snart gøre???


Jeanettekb
 Share

Recommended Posts

Hej med jer!

Er der nogen der kan give mig en hjælpende hånd? Jeg har tabt mig over en lang periode- fra 94 til 81kg. Jeg mangler 15 kilo mere, men der sker bare ikke noget og jeg knokler derudaf... :confused2:

Jeg går til spinning 2-3 gange ugenligt og styrketræner 3 gange ugenligt. Derudover er der i snit en times gåtur for fuld skrue, med hunden. Jeg har en hestepention hvor jeg muger ud og ordner hos 4 heste udover min egen, og rider selvfølgelig også nogle gange i løbet af en uge. SÅ motion mangler jeg ikke, men min vægt står stille :sneaky:

Jeg spiser utrolig fedtfattigt- lidt efter vægtvogterprincipperne, og får masser af grønt hver dag og masser af vand... Jeg akn simpelthen ikke finde ud af hvorfor jeg står stille med vægten. Jeg har lige tabt et par kilo men vægten vil bare IKKE ned under 80- er der nogen der kan hjælpe mig, med et svar, for jeg er ved at gå amok.... jeg er vild med "min nye livsstil- aldrig mere fed", men mangler lige at der sker lidt med vægten igen.

Skal man måske spise/drikke noget specielt når man træner så meget, og hvad vil være godt...?

Glæder mig til at høre fra jer...

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Hej Jeanette og godt gået med dit fedttab!

De skriver at du spiser "utrolig fedtfattigt"- det lyder umiddelbart ikke super smart. Det er vigtigt at man ikke bare fjerner alt fedt fra ens kost, da disse (de rigtige) kan hjælpe med fedttabet

Faktisk kan en udskiftning af mættede fedtsyrer med polyumættede resultere i et øget fedttab, så at tro at en "fedtfattig" kost automatisk medfører fedttab er ved siden af.

Du kunne eventuelt prøve at skrive ned hvad ud spiser på en normal dag, så er det lidt nemmere for mig at se om du får de rigtige fedtsyrer

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Ja klart, men det glemte jeg vidst.... :D

En helt almindelig dag ser sådan ud:

Morgenmaden består af en lille portion harvergryn med rosiner og et stykke frugt.

Frokosten er en rundom rugbrød med magert pålæg, hamburgerryg, skinke, æg eller lign. med salat under og evt peberfrugt.

Aftensmaden er tørstegt kød, eller noget i ovnen med masser af grøntsager... det kan være rødbeder, broccoli, gulerødder- ja hvad jeg finder på, men det spiser jeg meget af og ikke så meget kød, for jeg er ikke helt vild med det. Til maden får vi enten brød eller lidt kartofler, ris eller pasta, men for mit vedkommende er det mest grønt.

I løbet af dagen gnaver jeg gulerødder, og spiser frugt. Næsten alt fedt er skåret fra, jeg har ikke trangen til det mere.

Dog når jeg er på arbejdet (jeg arbejder med anbragte børn) er det jo "børnemad" Såsom spaghetti med kødsouse, frikadeller, men også der laver jeg en del grønt, som bliver det min tallerken består mest af.

Når jeg synder lidt er det med vingummi, bolsjer eller lakrids, men det er faktisk ikke tit det sker, for jeg VIL BARE TABE MIG, men det skal være på den rigtige måde... jeg er færdig med "sultekure" og sådan. Derfor har jeg også motivationen, og ved godt at det tager tid, men det er en ny levestil istedet for kur for mig nu.

Jeg drikker også en del kaffe i løbet af en dag og jeg bruger mælk i.

Jeg kan mærke at min krop har brug for alt det grønne og ikke mindst vandet- der ryger nok 3 liter ned... jeg har også brug for motionen, for hvis jeg ikke laver noget en dag, hvor jeg fx er på job (døgnvagt) og ikke kommer ud og rører mig, er jeg helt elektrisk... jeg mangler det ligefrem... SKØNT:::

Håber det er uddybende nok... :lol:

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders!

Hvad mener du med "polymættede"? Hvor findes det? I hvilken mad? det er da en ny verden for mig... At skulle ha fedt for at tabe mig, men jeg har intet forstand på det og savner derfor også nogle råd, for det er en jungle, når man tror man gør noget godt.... så er det ikke altid efter bogen... ;)

Det kan jo også være at jeg skal erstatte et måltid med noget andet... jeg ved det ikke men tager med kyshånd imod al jeres erfaring og gode råd...

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

okay det var som jeg frygtede. næsten ingen essentielle fedtsyrer :(

Det er meget vigtigt at du får disse, da de (blandt andre gode ting ting) "kæmper" med de mættede fedtsyrer (som har negativ virkning på fedt forbrænding.

Monoumættede fedtsyrer er mere "neutrale" i denne forstand, men extra jomfru olivenolie har nogle andre gode side-gevinster, så det er også en god idé at supplere med disse.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få "gode" fedtsyrer fra f.eks:

fede fisk

nødder

avocado

hørfrø olie

tidsel olie

olivenolie

du kan også købe en god "blanding" i form af Udo's Choice eller Perfect Balance

PS. det er vigtigt at nævne at de essentielle fedtsyrer er meget følsomme overfor lys,varme og ilt, så sørg for at købe dem i en helsebutik hvor de opbevarer olierne i køleskabet,- og brug dem ENDELIG ikke til stegning og lign. men drys istedet den dejlige kolde olie over salat,yoghurt osv.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

pas også på med for meget pasta, - ikke dermed sagt at pasta skal udryddes, men der er bare en masse kalorier i forhold til f.eks. kartofler. Du kan også prøve at skifte dine ris ud med brune eller vilde ris, som er lidt mere komplekse kulhydrater.

Husk generelt, at det er ikke er fedtet i sig selv der feder, men det er hvorvidt du er i kalorie over/underskud...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige takke jer alle for svarene.. ;) Det var noget andet end jeg egentlig havde troet, og sikkert også derfor at jeg er "gået" i stå...

Det er en helt anden verden, men jeg havde jo egentlig bare troet at det var der jeg skulle starte, og det har selvfølgelig også hjulpet indtilnu, med at skære fedtet væk..

Det er åbenbart ikke helt nemt at slanke sig, men selvfølgelig er jeg jo blevet mere "fast" med motionen, men der mangler jo en del, så jeg må prøve det med olierne og de andre råd. MEN MEN er det nok????

Jeg styrketræner mandag, onsdag og fredag morgen. Og jeg går til spinning tirsdag, torsdag og fredag eller søndag- og indimellem bliver styrketræningrn onsdag morgen erstattet med spinning- for det er for fedt, det er bare en gave til mig, for det har ellers været svært for mig, at presse mig selv, men det går fint ved spinningen- dog er det indimellem hårdt når man er RYGER- puha... :(

Endnu engang TAK

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Udover alt det kloge, som de andre har sagt, kom jeg til at tænke på en ting. Generelt er det vigtige for dig at indtage mindre energi end du forbrænder => energiunderskud.

Og det at du siger at du har tabt en del kg og lige pludselig er gået i stå, kunne betyde at din naturlige forbrænding er gået ned. Har du konstant været i energi underskud i lang tid? For det vænner kroppen sig til og skruer bare ned for forbrændingen. Måske kunne det være godt at tage et par dage hvor du spiser godt og meget, for så igen at overraske kroppen med energiunderskud.

Det med godt og dårligt fedt kan meget kort ridses op, fedt der er på fast form ved stuetemp. er mættet => Dårligt. Fedt der er flydende er bedre. Og så er der nogle af de flydende fedttyper der er bedre end andre. Et eksempel på godt fedt er fiskeolie (også kaldet omega-3) og de andre som Anders har nævnt. Men når du tilfører sundt fedt til din kost, skal du være opmærksom på at det stadig er fedt, så du bliver nødt til at fjerne noget energi et andet sted fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at styrketræningen, er den generelle faktor der gør at vægten står stille.

Muskler vejer mere end fedt, ergo vil vægten for det meste stå stille, da du opbygger dine muskler, samtidig med du taber fedt. Så måske du skulle kigge mere i spejlet og mindre på vægten, og se en forandring der.

Du vejer muligvis det samme, men du har sikkert fået en mere fast og trimmet krop, som selvfølgelig kan være svært at se fra eget syn.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jeg begyndte med min kostomlægning i starten af sidste sommer- og startede træningen i November og har trænet siden- det tog mig lidt tid inden jeg "turde" at komme i et motionscenter! og der var røget ca 10 kilo, og resten er så sket her med træningen- ca 5 kg...

Jeg har i en periode ikke gået på vægten for det er jo tøjet jeg ser det på. Og der er jo sket noget, det skal jeg jo ikke glemme. Så det er jo en tid efterhånden, og bare jeg snart vil komme under 80- så vil jeg være glad... men vægten ligger på 81- 82,5. Det er sku´ lidt deprimerende..

Det er jo heller ikke fordi jeg er "fedtforskrækket" eller sulter- det gør jeg aldrig- sørger for altid at ha noget ved hånden at gumle i, og netop når jeg er på arbejde, får jeg jo noegt fedt i maden, da jeg jo laver "almindeligt" mad til børnene... men selvfølgelig spiser jeg jo mine grøntsager deroppe. Så på den måde får min krop jo noget fedt, og så kommer jeg vel i underskud igen når jeg er hjemme efter et par døgnvagter- eller har jeg misforstået det?

Jeg er 31 år, 160 cm og har taget på efter et biluheld for mange år siden. Jeg fik et piskesmæl og selvfølgelig et psykisk knæk, idet jeg måtte opgive min lille frisørsalon. Jeg gik sygemeldt i halvandet år, og er nu omskolet til socialpædagog. Jeg har helt klart fået et andet livssyn, og min træning og kostomlægning har bare givet mig så meget. Jeg kommer aldrig til at være en lille myg, men altid være erotisk buttet, så defor er det heller ikke kun kiloerne jeg tænker på, men mere hvordan jeg SER ud og så det psykiske i det, for selvfølgelig har selvværdet det MEGET bedre når jeg ved at jeg gør noget, istedet for ikke at lave noget... Jeg har danset meget mavedans og optrådt med det mange steder, og der skal jeg jo bruge lidt deller- men jeg har holdt pause et år, for jeg havde eksamener og har bygget hus, så tiden var ikke helt til det, men det skal jeg igang med igen.... det er så livsbekræftende... men ligebu er det motionscenteret der trækker- dog har jeg tænkt på at starte et mavedans- motionshold- for det strammer jo noget andet op... :bigsmile:

Jeanette

Edited by Jeanettekb
Link to comment
Share on other sites

Den part med over/underskud kan godt være lidt kompliceret, men groft sagt:

Alle har et ligevægtspunkt, som er meget individuelt og afhænger af bl.a. muskelmasse, aktivitetsniveau etc.

Lad os sige en person har et ligevægtspunkt på 2000 kcal (det er nemt at regne med)

Hvis du på en hel dag indtager 2500 kcal er du i kalorieoverskud => du tager på

Hvis du indtager 2000 kcal => din vægt står stille

Hvis du indtager 1500 => så taber du dig

Dette kan være et glimrende værktøj, hvis man er meget analytisk og vejer og regner al sin mad sammen.

Det er også heri at forklaring omkring hvorfor det ikke er fedtet i sig selv der feder, fordi du kan sagtens spise fedt og stadig være i kalorieunderskud. Dette skal du også huske på, hvis du begynder at spise olier.. det er vigtigt at det sunde fedt erstatter det usunde, og ikke blot bliver lagt oven på, da du derfor nemt når overskud.

Man kunne måske godt forestille sig, at du med den kost du spiser på nuværende tidspunkt lige omtrent bringer dig i ligevægt hele tiden.

Nogle taler også for at ens forbrænding kan gå i stå, og at man derfor zigzagger sit kalorieindtag for at give det et boost, men jeg ved ikke om man er hel sikker på, at dette er en rigtig antagelse.

Det er ikke hermed sagt at du skal veje al din mad da det er meget omstændigt i starten (ikke når du er kommet ind i rytmen), men det er baggrunden for at du ikke skal spise masser af eks. pasta fordi det er fattigt på fedt. Du skal ikke minimere fedtet, men kalorierne.

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god ide at kigge mere efter spejlet og tøjet end vægten.

Hvis du ikke vejer dig særlig tit kan du sagtens komme til at veje dig en dag, hvor du måske har mere væske i kroppen end andre dage osv. Min vægt kan sagtens svinge med 1-2kg afhængigt af hvad jeg har spist dagen før, så hvis du kun vejer dig engang imellem er det svært at se hvilke tendenser din krop har.

Din kost lyder ikke helt forkert, men du kan måske spekulere lidt i om dit kalorieunderskud er tilpas stort. Hvis ikke, så kan du enten omlægge nogle af dine pasta eller riskalorier til grøntsager eller sundt fedt. Hvis du hellere vil motionere mere kan du istedet gå en tur på 30 minutter 1 gang om dagen udover det motion du ellers laver.

Jeg synes ikke der umiddelbart er nogen grund til at øge dit kcal indtag, da det er ret usandsynligt at din hvileforbrænding skulle være faldet på så kort tid. Du mangler muligvis sundt fedt, som godt kan forhindre at du taber dig.

Opsummerende synes jeg du bør spise lidt mere sundt fedt, og så istedet skære lidt kulhydrater væk. Giv det minimum 2 uger, og hvis det ikke hjælper, kan du enten tage en tur på 30 minutter, eller skære en anelse kulhydrat væk og erstatte med lidt grøntsager. Det drejer sig nok ikke om mere end måske 50-75gram pasta eller ris om dagen mindre, end det du får nu.

Håber det kan bruges :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jeanette

Jeg er selv en buttet pige, dog lidt mere end dig. Sidst jeg besluttede at gøre noget ved sagen svømmede jeg 45 min. 4 mrgener om ugen og styrketrænede 5-6 gange om ugen (3-split) med efterfølgende motionstræning på cykel. Min vægt stod også stille i lang tid. Min læge anbefalede også fedtfattig kost, MEN mit problem er at min krop meget gerne omdanner sukker til fedt og det er således bedøvende ligegyldigt om jeg indtager kalorier i form af sukker eller fedt. Mit bedste råd til dig er: glem alt om fedtprocenter. Tæl kalorier istedet. Ja det er meget mere besværligt, men så vil du også kunne se hvor meget frugt egentlig feder i forhold til hvor mæt du bliver. Gulerødder er langt bedre, da de fylder godt i maven.

Endelig hvis du vil på en decideret kur er en diabeteskost langt den bedste. Den er gratis (du kan få en brochure hos lægen) og den tager hensyn til at du får alt hvad du har brug for af vitaminer og mineraler.

Jeg håber at du kan bruge dette råd til noget.

Held og lykke

Birgitte

Link to comment
Share on other sites

Hej Birgitte! OG ALLE JER ANDRE!

Tak for svarene, det glæder mig rigtig meget at der er nogen der svarer på mine spørgsmål, og at det er SÅ SERIØST... :)

Birgitte- det lyder da til at være en rigtig god ide for mig- for jeg var ved at blive lidt svedt af alt det andet jeg skulle til at sætte mig ind i.... ikke fordi rådene ikke kan bruges, TVÆRTIGMOD- men noget af en mundfuld at sætte sig ind i...

Har du en god tabel til at tælle kalorier? det lyder for mig, som noget jeg klare... :w00t: for alt tager jo tid, og ikke ´mindst det at motionere tager meget tid- så for meget læsning kan jeg ikke klemme ind i min tidsplan... men selvfølgelig vil jeg gerne have så mange råd som mulig- for det er skønt at blive klogere... jeg takker endnu engang for jeres kompetente svar til mig,...

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Jeg søgte lige i google efter kalorietabeller:

http://www.forbrugerstyrelsen.dk/pj/pj0396bi.htm

http://std.dkuug.dk/keld/kalorier.htm

http://www.kalorietabel.dk

Ja, der kan man bare se... www.kalorietabel.dk, nemmere bliver det vist ikke ;)

I starten kan det måske godt være lidt besværligt, at skulle tælle kalorier hver gang man tager en bid mad, men for mit eget vedkommende kan jeg efterhånden huske kalorierne i hovedet, på de faste måltider hvor jeg som regel spiser det samme (morgenmad, mellemmåltid, frokost, natmad).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share