Styrketræning+ kost(tilskud)!


slayer
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en knægt på 19 år, jeg er 184 høj og vejer 80 kg.

Jeg har trænet i ca. 3 år.

I øjeblikket træner jeg 4 x ugentligt hvor jeg træner ben+skulder den ene dag og resten af kroppen den anden dag, sådan at jeg kører hver kropsdel 2 x ugentligt.

Jeg spiser almindeligt + tager kreatin og proteinpulver.

Men jeg synes ikke jeg bliver nævneværdigt større så....

.... er der nogen der har nogle gode råd om hvordan jeg skal træne, spise, hvilke kosttilskud der er gode og fungerer (ingen hormoner) osv.

Tak !

Link to comment
Share on other sites

hej slayer !

ben+skulder lyder ok, men dvs. at du dag to har:

Bryst + ryg + biceps + triceps ?

Det kunne jeg godt forestille mig var en ret hård seance at komme ordentlig igennem, hvis du vil fortsætte med split, ville jeg ville dele de op på 3 dage, så du har en stor muskelgruppe om dagen:

Eks:

ben + skulder

ryg + biceps

bryst + triceps

Hav 3-4 basisøvelser med i hver gruppe.

Men ellers er der masser af ressourcer her på MOL, om hvordan du kan tilrettelægge det helt rigtige program.

Link to comment
Share on other sites

hej slayer !

ben+skulder lyder ok, men dvs. at du dag to har:

Bryst + ryg + biceps + triceps ?

Det kunne jeg godt forestille mig var en ret hård seance at komme ordentlig igennem, hvis du vil fortsætte med split, ville jeg ville dele de op på 3 dage, så du har en stor muskelgruppe om dagen:

Eks:

ben + skulder

ryg + biceps

bryst + triceps

Hav 3-4 basisøvelser med i hver gruppe.

Men ellers er der masser af ressourcer her på MOL, om hvordan du kan tilrettelægge det helt rigtige program.

Vil det sige du anbefaler at jeg træner dette program fx. man, ons og fre?

Med dette program får jeg jo kun trænet hver muskelgrupe en gang om ugen, vil det give gode fremskridt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke det er optimalt at lave 3-split, for som du selv siger, så får du kun trænet kroppen igennem en gang om ugen. Men dit split er heller ikke optimalt, den ene dag er alt for hård i forhold til den anden. Jeg ville enten anbefale full-body eller i det mindste træne 2-split så som: bryst, skuldre, triceps og så ben, ryg, biceps. Men personligt foretrækker jeg full-body så som HST som der står en del om her på siden.

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart lyder det nu mere som om det er kosten der er problemet.

slayer: du skriver "spiser almindeligt" - det er tydelivis ikke nok. Der skal mere end 2 stykker toast og et stykke kylling til for at vokse. Prop noget mere i sækken :cheeburga: :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

blanco> jo, træner også mave - men mave trænes efter hver træning eller hveranden hvis det er med vægte.

Slayer> hvis du kun kan træne de 4 gange om ugen - og ikke har mulighed for at træne 5 (jeg mener at et split på 3/2 er optimalt - hvor man evt. kan træne ben 1 gang om ugen de øvrige trænes 2 gange) - så vil jeg nok skrive mig på Dines holdning, og foreslå et fullbody program.

Det behøves ikke nødvendigvis at være HST, men det er da værd at kigge på ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i, at et fullbody hveranden dag generelt nødvendigvis er det optimale ?

I dette tilfælde med de antal træningsdage der er tilrådighed, kunne man med FORDEL træne et fullbody-program for at få ramt musklerne 2 gange om ugen, da det er svært at lave et overkommeligt split på 4 dage - medmindre man vil tage 3 fulde muskelgrupper pr. dag (hvilket i mine øjne bliver for hårdt).

Men mener stadigvæk at splitprogrammer har sine forcer - da man for det første kan lægge mere intensitet for dagen, og deraf give de enkelte muskelgrupper større fokus.

Et fullbody er jo oftest mindre øvelser pr. gruppe - ellers vil det blive meget lange træningspas.

Så hvis man kan få sit splitprogram til at passe (3-3 / 4-2 / 3-2 ), således at man kommer kroppen igennem 2 gange - så mener jeg faktisk at dette er det optimale hvis man træner i BB øjemed.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Så hvis man kan få sit splitprogram til at passe (3-3 / 4-2 / 3-2 ), således at man kommer kroppen igennem 2 gange - så mener jeg faktisk at dette er det optimale hvis man træner i BB øjemed.
Hvorfor?
Men mener stadigvæk at splitprogrammer har sine forcer - da man for det første kan lægge mere intensitet for dagen, og deraf give de enkelte muskelgrupper større fokus.

Prøv at sammenligne resultaterne fra mere frekvent træning (samme muskelgruppe 3 gange om ugen) kontra en gang om ugen med stor volumen (altså mange sæt - intensitet referer til andelen af 1rm).

Link to comment
Share on other sites

Ved hyppig træning som Fitt forelsår er det vigtigt at man holder en uges træningfri hver 8-12 uge... Så bla. CNS kan komme sig.

Slayer det lyder som om du er forholdsvis ny i faget, så jeg vil forslå et fullbody program eller et 2 split som trænes hveranden dag, og hvor du i hvert enkelt split træner 3 træner 3 muskelgrupper(Ben, Bryst, Biceps) direkte og 3 muskelgrupper (Ryg, Skulder, Triceps) indirekte samt mave hver gang....

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg erfaret at selvom jeg inkluderer opvarmning - så føler jeg at jeg efterhånden arbejder med så tunge vægte at jeg slet ikke når op i omdrejninger ved kun at udføre 1-2 sæt for en given muskelgruppe/øvelse som jeg forstår det foreskrives af HST guruérne. Jeg ser som sådan ikke noget forkromet i HST. HST programmet ligner jo groft sagt nærmest de fullbody programmer en nybegynder for stukket i hånden første dag i et nyt motions-center (altså mange gentagelser og fullbody flere gange ugentligt :tongue: ).

Dertil skal siges at det enkelte individ kan have forskellige genetisk forudbestemt restitutions-evne/hastighed for forskellige muskelgrupper (f.eks over/underkrop) og deraf forskelligt behov for trænings-hyppighed.

blanco: Intensiteten kan man sagtens variere hvis man kører split.

At nogen konsekvent siger at den ene overordnede træningsfilosofi er bedre end den anden er noget vrøvl. Det er ligeså individuelt som mennesker er forskellige.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Cill:

Hvorfor?

Men mener stadigvæk at splitprogrammer har sine forcer - da man for det første kan lægge mere intensitet for dagen, og deraf give de enkelte muskelgrupper større fokus.

Prøv at sammenligne resultaterne fra mere frekvent træning (samme muskelgruppe 3 gange om ugen) kontra en gang om ugen med stor volumen (altså mange sæt - intensitet referer til andelen af 1rm).

Nu skal jeg passe på - fordi dette kan potientielt udvikle sig til en debat, hvor jeg ryger ud i noget jeg ikke har forstand på.

Men for det første; så mener jeg ikke at 1 gang om ugen er nok, ligegyldig hvordan man kører sit pas (mange/få øvelser rep etc). - dog har nogle muskelgrupper bedre af længere hvil end andre - det er nok personafhængigt.

Som udgangspunkt bør man helt klart holde sig fast i de 48 timer, også i splitprogrammer.

Men eksempelvis "ryg" jo ikke bare een stor muskel - men mange muskler - derfor mener jeg at man ved at variere sine øvelser og deraf køre flere øvelser, får et bedre resultat på et split med flere øvelser - fremfor et fullbody med færre øvelser.

blanco Postet den 17. Mar 2003, 17:16

--------------------------------------------------------------------------------

Men vil så hyppig træning (fitts forslag vel at mærke) med høj intensitet ikke belaste CNS i længden

Tjoe, men kroppen kan vænne sig til meget - jeg tror så ikke CNS lader sig chokere så nemt igen; men det kan da helt klart forekomme hvis man kører 6 dages split derudaf....

Link to comment
Share on other sites

hvilke øvelser laver du? hvor mange sæt laver du? hvor mange repetationer? træner du med frie vægte eler i maskine?

Kender en der kører et ekstremt højt antal reps hver gang(25), og han har trænet løbende i 1-2 år.. og har prøvet at fremlægge de grundlæggende principper for ham, men han vil ikke forstå det..!

Link to comment
Share on other sites

blanco: Intensiteten kan man sagtens variere hvis man kører split.

Ja det er jeg godt klar over (tror jeg), men gik FittS forslag ikke netop ud på at man trænede det enkelte pas med høj intensitet hver gang? Sådan tolkede jeg det i hvert fald......

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser som sådan ikke noget forkromet i HST. HST programmet ligner jo groft sagt nærmest de fullbody programmer en nybegynder for stukket i hånden første dag i et nyt motions-center (altså mange gentagelser og fullbody flere gange ugentligt  ).

Dertil skal siges at det enkelte individ kan have forskellige genetisk forudbestemt restitutions-evne/hastighed for forskellige muskelgrupper (f.eks over/underkrop) og deraf forskelligt behov for trænings-hyppighed.

At nogen konsekvent siger at den ene overordnede træningsfilosofi er bedre end den anden er noget vrøvl. Det er ligeså individuelt som mennesker er forskellige.

Ja, det gør jo til dels... men skindet bedrager i det her tilfælde. Det er en række principper fundet på baggrund af forskning omkring muskelvækst. Din muskel vil ikke være restitueret fuldt når du påbegynder næste træningspas, men det smarte i det er, at musklen sagtens kan restituere videre selv den bliver udsat for træning igen. Derudover stopper den muskelopbyggende fase i store træk efter 48 timer (derfor frekvensen).

Og sidst, det er ikke en filosofi, men en række principper...

Men eksempelvis "ryg" jo ikke bare een stor muskel - men mange muskler - derfor mener jeg at man ved at variere sine øvelser og deraf køre flere øvelser, får et bedre resultat på et split med flere øvelser - fremfor et fullbody med færre øvelser.

Jeg skal nok lade være med at lokke - var egentlig bare nysgerrig efter din mening. Netop ryggen er et interessant område, for det er faktisk næsten umuligt at ramme alle muskler optimalt med en enkelt øvelse. Det er derfor også anbefalelsesværdigt at inkludere flere rygøvelser - eksempelvis rows og pulldowns.

Link to comment
Share on other sites

Cill>

Nu er ryg også et ret godt eksempel, men jeg synes det kan gælde for det fleste muskelgrupper og de øvelser man laver, at der er meget få der isolerer en muskel 100% - dvs. at for de fleste øvelser, vil der være andre muskler der benyttes, og deraf andre muskler der kan påføres vækst.

Det er det jeg tror, at man med at et split med flere øvelser, kan opnå en anden helhed, end et fullbody med få øvelser.

Nogle fullbody eksempler betragtes meget isoleret pr. gruppe - eks. 1-2 for hver muskelgruppe, og der mener jeg måske at man nogle gange skyder forbi målet, ved at sige at man har trænet "gruppen" flere gange pr. uge - end et split program - da "gruppen" jo ikke kan betegnes som een muskel.

Blanco> det jeg mener med intensitet - er at jeg mener det kræver en del af udøver, at denne topper i øvelsen for at få udbyttet af den ene / få øvelser.

Kigger man på resultater og målinger, som jeg er enig i - er indiskuterbare - så kan man også deraf udlede hvad der giver hypertrofi, og hvad der er nok; men om man som person altid kan omsætte denne til praksis, er ikke altid sikkert.

Eksempelvis kører jeg altid 3-4 biceps-øvelser - selvom et optimalt pas med 1-2 øvelser burde være alt rigeligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share