av for f.....


stegger
 Share

Recommended Posts

Jeg trænede dødløft i dag og min dag gik som følger:

Jeg træner efter Sheiko beginners 2.

1*4 med 97,5 50 % af max

2*4 med 117,5 60 % af max

2*3 med 137,5 70 % af max

3*3 med 155 80 % af max

Og i 3 sæt skete der noget sært. Jeg prøvede at bruge bælte for første gang i dødløft nogensinde. Det bemærkes at de første 2 sæt af 80 % max kørte let og var uden bælte. Men i mit andet løft, i 3 sæt, sagde det klik og jeg fik helvedes ondt i det nederste af ryggen. Jeg stopper med at dødløfte for den dag, da det ikke gik væk. Efter træning føltes det allerede bedre, men det gik stadigt ondt og jeg tror der er tale om en overbelastning. Men hvad pokker skete der? er det dumt at bruge bælte eller? Jeg er ved at gå ud af mit gode skind da det er en af mine ynglings øvelser

Edited by stegger
Link to comment
Share on other sites

Been there, done that.

Det kan være en masse ting der giver dig den smerte i ryggen. Hvad det er skal du nok til en kiropraktor for (måske) at få svar på. Ingen kan komme med andet end spekulationer uden at se dig og undersøge dig selv.

Det vi kan sige her over nettet er:

1. Sørg for at få kølet det smertende område ned. Brug fx en pose frosne ærter ell. tilsvarende frostvarer og læg det på skadesstedet ovenpå et håndklæde. Lad det ligge i 20 min. og læg det i fryseren i 40 og gentag så så længe du gider, men mere er bedre i dag.

2. Tag noget smertestillende fx. ibuprofen eller pamol. Følg pakkens anvisninger.

Disse foranstaltninger er med til at mindske hævelsen og dermed skadens omfang. I morgen kan du så gå til en kiropraktor og se hvad vedkommende siger. Lægen kan sandsynligvist ikke give dig et ordentligt svar på hvad det er.

Du behøver sandsynligvis ikke droppe DL. Bare start lidt forsigtigt op og vær forsigtig med ikke at køre en for stor volumen lige foreløbig (det vil sige INGEN sheiko), samt sørg for ikke at køre til udmattelse lige med det samme.

Det er det gode ved at have trænet i mange år: Man ved at de fleste skader går over, og man for det meste ikke behøver at droppe særligt mange øvelser, bare man træner med hovedet og ikke nosserne.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet præcis det samme, tre gange. Første gang gjorde det ret ondt, plus at jeg blev meget forskrækket, jeg synes ikke om ting der siger knæk i min rygsøjle. Det gjorde ondt i lænden og ned i baglårene et par dage efter og jeg rørte ikke noget træning overhovedet i en måned, både pga. det, men osse pga andre ting. Jeg genoptog træningen stille og roligt men så efter et stykke tid skete det igen, og denne gang med mindre vægt på, men det gjorde ikke nær så ondt, og efter at have givet ryggen pause med lidt bænkpres kunne jeg køre dødløft igen senere i træningspasset som sjovt nok osse var et Sheiko. Den tredie gang skete det mens jeg kørte siddende good mornings, men jeg kunne køre sættet færdigt. Jeg har ikke mærket noget til det siden. Jeg spurgte herinde om nogen vidste hvad det var, men det var der ingen der vidste og jeg gik heller ikke til lægen. Men som sagt har jeg intet mærket til det siden.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med jsc :) prøv om du og din læge kan finde en fys/kiro der har kendskab til DL så i kan kigge lidt på teknikken også. Her tænker jeg specielt på din kontrol af lænd og bækken under løftet. hviklet han have en kæmep indflydelse på om du laver en stærkere eller svagere ryg.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det 8 timer siden jeg kørte DL og det skete, men det går allerede meget bedre, så jeg er fortrøstningsfuld. Men den store test er i morgen tidlig. Jeg snakkede med en gut, som nævnte at forklaringen kunne være at mit bælte ikke sad stramt nok og når bæltet ikke støtter nok og man samtidig fremfor at spænde i lænden/maven, skyder ud i maven så er der ingen støtte og derfor det lille knæk. Men jeg tror det er overbelastning, men jeg vil opsøge enten en fys eller en kiro, som i råder mig til.

Jeg tror min teknik er fin uden bælte og fremover vil jeg kører uden bælte, men nok ingen Sheiko, ihvertfald DL delen :angry:

Link to comment
Share on other sites

Din makkers historie er god, meeen man skal nu lade være med at gøre sig klogere end man er ;o)

Det der er problet her er at det sker den ene ud af mange gange du har bæltet på, og at komme med en forklaring der henviser til bæltet, er det samme som at sætte nye lædersæder i bilen, køre en ned, og så sige det var sædernes skyld (overdrivelse fremmer forståelsen). Nu er det sket denne her ene gang for dig, generelt behøves der ikke en kir med forstand på DL, til at kigge på din teknik, hvis den ellers altid er lige i øjet. Det er et følsomt område, der er mange sener og dingenoter der kan forstrækkes og skades i rygen, og de kan skam også komme helt uden belastning. JSC har helt ret i hans behandlingsforslag, derfor vil jeg ikke uddybe det yderligere. det vigtisgte er ro, men ikke stilstand. Øvelser som DL og Stiff legged osv. ER altså øvelser hvor man skal arbejde koncentreret og opmærksomt (det gør selvfølgelig altid ikk') idet at de udsætter leddene for stor stor belastning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share