Overtræning


tulle
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan hjælpe mig ved at fortælle om symptomer på overtræning??? :rolleyes: Ikke at jeg tror jeg er i det, men er alligevel kommet til at tænke på det...

Årsagen er at jeg netop har fået konstateret lavt stofskifte. Faktisk så lavt som det kan blive uden at der skal behandles med medicin :( Og da jeg er temmelig aktiv undrer det mig (og min læge) temmelig meget!

Jeg kom så til at tænke på anorexi/sultekure. Her går kroppen jo ind og regulerer stofskiftet så det daler for ikke at tære mere end højest nødvendig på kroppens depoter. Kan det samme være tilfældet hvis man er i overtræning eller træner mere end kroppen måske "har lyst til"? Kom til at tænke på om kroppen evt. kunne lave samme forsvar hvis man træner meget? Ja det virker selvfølgelig fuldstændig ulogisk at kroppen skulle nedsætte forbrændingen ved høj aktivitet, men når man samtidig forsøger i lang tid at holde et energi underskud kan det vel godt minde lidt om en sultekur?

Måske totalt far out question, men jeg har ikke den store viden om stofskiftet eller om overtræning så jeg håber at nogen af jer måske kan hjælpe?

Mange håbefulde hilsener Tulle :)

Edited by tulle
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes din træningslog afspejler myre flittighed (den ligger i hvertfald tit øverst på listen :rolleyes: ) Den træningsvolumen/hyppighed du lægger for dagen synes jeg personligt er meget stor (cardio+styrketræning) - men hvad overtræning angår så er det jo meget individuelt hvad man kan klare. Hvis du er i overtræning så er det faktisk nærved umuligt at opnå fremgang. Ofte opstår der tendens til små-skader.

Arbejder du meget??/skæve arbejdstider?? Stress har uden tvivl stor indflydelse på hormonerne i kroppen. Er man f.eks specielt stresset så skulle kroppen efter sigende producere store mængder af hormonet kortisol hvilket sker på bekostning af andre hormoner.

Vedr. den spiseforstyrrelse du tidligere har tumlet rundt med så kan der faktisk gå mange år førend at stofskiftetet er normaliseret. På nært hold kender jeg desværre én der har været udsat for en svær og længere varende spiseforstyrrelse hvor nyrer og skjoldbruskkirtel (stofskiftetfunktionen) har taget mere eller mindre varigt skade. Det hører heldigvis til sjældenheder.

Men hvad er egentligt problemet? - umiddelbart kan det være svært at vurdere om hvor meget der skal lægges i resultatet på blodprøver (jeg afviger f.eks selv fra normalen med forhøjet urinsyreværdier i blodet - lægestanden mener dog alligevel ikke der er nogen sygdom eller noget galt - omvendt vil jeg så sige at hvis lægestanden så pludselig kommer og fortæller mig at nyrerne er ved at stå af - ja så er det squ ved at være for sent!)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Fysiologiske værdiers "normalområde" er et produkt af en statistisk beregning, hvor man ud fra gennemsnittet af værdier målt på en hel masse mennesker har beregnet det område, hvorindenfor ca. 95 % af alle raske mennesker ligger.

Så man kan sagtens være normal og rask, selvom ens værdi nærmer sig under- eller overkanten af denne grænse, eller måske endda ligger lidt udenfor. Der skal jo være ca. 5 %, som ligger udenfor, og stadigvæk er raske :)

Omkring overtræning:

Kig efter - hyppige småinfektioner (forkølelser, halsbetændelser (virus)) - småskader og inflammationer - træthed - uoplagthed...

Og nedsat stofskifte: kuldskærhed - mgl. fedttab trods kalorieunderskud - igen træthed og uoplagthed.

Der findes mange flere symptomer, men disse er i den milde ende.

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Hej alle og tak for svarerne :)

Ang. arbejde så har jeg haft en del på det sidste og det veksler mellem dag- og aftenvagter så der kunne måske være noget der...

Hvis du er i overtræning så er det faktisk nærved umuligt at opnå fremgang. Ofte opstår der tendens til små-skader.
Omkring overtræning:

Kig efter - hyppige småinfektioner (forkølelser, halsbetændelser (virus)) - småskader og inflammationer - træthed - uoplagthed...

Tjah det var sværere at komme igennem de første 2 uger af mit nye program end ventet, men havde til gengæld god fremgang i går... :unsure:

Ang skader så har jeg tit ondt i achilles senerne og ofte lidt ømhed i skuldrene. Og nu har jeg lige tilbragt to timer på skadestuen da jeg har fået hel.... ondt i knæet. Fik også taget røntgen. Men det har vist sig at være overbelastning, så nu er der 7-10 dages pause med træningen. Så der kan måske være noget om at jeg har trænet mere end godt var... Må lige vende det hele med min egen læge når jeg skal derop senere på ugen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share