HST på halvdelen af kroppen


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Som jeg ser ud nu, skal jeg ikke træne hele kroppen længere... Jeg har tæmmelig stor triceps i forhold til biceps og ønsker forholdet flyttet til en lidt mere normal fordeling... Desuden har jeg altid haft rimelig store ben og ønsker heller ikke dem med i træningen...

Kan jeg ikke bare droppe ben- og triceps-træning i HST-programmet og komme til at se mere "normal" ud?

Eller skal de være med for at leve op til princippet?

Link to comment
Share on other sites

Du kan da sammensætte dit program, som du vil. Hvis du synes dine triceps er lidt for store, så springer du bare tricepsøvelserne over. Der vil dog nok altid være nogen synergieffekt fra fx bænkpres osv.

Hvis du ikke vil have større ben, så kan du enten droppe øvelserne helt eller køre en reprange mellem 1 - 3. Hvorvidt benøvelser hjælper på overkroppens udvikling af muskelmasse blev vist aldrig helt gennemskuet.

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg faktisk aldrig trænet ben nævneværdigt - de er bare generelt store i forhold til resten af mig... Det er der ihvertfald mange der giver mig ret i...

Men jeg har aldrig haft de store problemer med at vokse uden den bentræning og alt den snak om CNP (eller hva det nu hed) har jeg ikke helt kunne gennemskue...

Er der evt. nogen der kan resumere det område på en måde så almindelige mennesker kan forstå det?

Link to comment
Share on other sites

Øhh jeg tror det er noget med at benene frigiver noget væksthormon eller sådan noget som eksempelvis bryst og biceps ikke kan, men jeg er vist ikke helt kompetent nok til at kunne forklare det.

Håb på reaktion fra TJ, der vist selv har lavet et program der bygger lidt over det samme (20 rep brathing squat på getbig)

Link to comment
Share on other sites

Så må jeg jo bare lige håbe på at han kommer forbi...

Men jeg spurgte også om det måske var tilstrækkeligt hvis jeg sideløbende med HST-programmet har lettere ben-træning?

Hvis det er kan du så ikke give et eksempel på det?

F.eks. 10Rep af 70% af 10RM - du ved hvad jeg mener...

Link to comment
Share on other sites

Træning af de store muskelgrupper bevirker at kroppen udsender øgede mængder af hormoner (væksthormon og testosteron) der bevirker en øget muskelmasse i hele kroppen. Derfor er øvelser som squat og dødløft gode, da de aktiverer de store muskelgrupper i benene og derudover en række andre muskelgrupper. Men spørgsmålet er hvor meget den øgede mængde hormon gør for muskelvæksten, da det er forholdsvist små mængder sammenlignet med f.eks. doping. Og dette spørgsmål er der vist aldrig kommet et fuldstændigt svar på. Testosteronen aktiveres dog bedst ved TUNG træning (lavt antal gentagelser) og væksthormon ved større antal gentagelser (20rep squat etc.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share