Aminosyre


-=Nosa=-
 Share

Recommended Posts

Jeg mener det er fuldstændigt åndsvagt at æde ekstra aminosyre af en bestemt slags. Når proteiner bliver optaget i blodbanerne, kobler de sig nogle "transmittere" altså nogle stoffer i blodet, der kan optage proteiner fra leveren/tarmene og overgive dem til musklerne.

For at opbygge muskler/bindevæv skal proteinsyntesen bruge aminosyre i det rigtige forhold. Man kan derfor forestille sig, at problemet med at indtage en stor mængde aminosyre af en bestemt slags er, at transmitterstofferne bliver "overfyldt" med denne aminosyre, så det hæmmer optagelse af andre aminosyre. Det vil så betyde at proteinsyntesen ikke får aminosyre i det rigtige forhold.

Med andre ord: Alt det fis med proteinpulver med alle mulige "fantastiske" tilsætningsstoffer er PIS! :finger: Hvis der var ET af disse tilsætningsstoffer der havde en påviselig effekt vill ALLE proteinpulverproducenter kaste sig over det!

Jeg mener man kan lære meget af naturen: En kalv (mælk kommer fra køer, derfor kalven som eksempel) kan formodentlig fordoble sin vægt udelukkende ved at indtage mælk. Jeg er ret sikker på, at flere milioner års evolution har sikret, at den aminosyresammensætning er optimal for opbygning af bindevæv/muskler.

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Diller jeg vil give dig delvist ret, men direkte at kalde det åndssvagt at spise specifikke aminosyrer, tror jeg er for langt at gå. Der er fordele ved at spise visse specifikke aminosyrer. Tryptophan kan både afhjælpe visse depressioner og søvnløshed, da det omdannes til serotonin i hjernen. Det skal dog optages i kombination med kulhydrater med højt GI, for maximal optagelse. Grunden til at jeg gir dig delvist ret alligevel, er at jeg ikke har stødt på nogen god argumentation for at spise specielle aminosyrer i forbindelse med hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt sikkert bruge din penge meget bedre på f.eks mad (sprængfyldt med aminosyrer) og protein/fedtsyretilskud...

Dillermand: ja, man kan faktisk gøre det værre for sig selv ved at selvmedicinere med visse tilskud - og ligefrem skabe ubalancer i aminosyresammensætningen - medmindre man altså har en tilbundsgående viden om hvad man foretager sig.

En anden grund til ikke at købe aminosyrer i flydende form er smagen. Det smager af det sureste syrligste galde (underdrivelse!!) - det var i hvertfald tilfældet med den Twinlab Amino fuel jeg købte i min naive ungdom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share