Det at tabe sig??


lunde
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg er begyndt i fitness centret at lave en masse motion på rotex, step maskine og løbebånd, fordi jeg syntes at det er ved at være på tide at tage de 10 kg der sidder på maven. Jeg motionstræner normalt en 40-45 min hver gang jeg er i fitness centret, men er det rigtigt at gøre det sådan for at tabe sig??

Noget andet er, om det er godt at træne meget mave for at få en mindre talje??

Jeg er lidt i vilrede her, og ville gerne have lidt hjælp til at komme godt i gang med at tabe med...

Nogen der kan hjælpe mig??

Hilsen

Thomas Lunde

Link to comment
Share on other sites

OKay, måske jeg formulerede mig lidt forkert.

Det jeg gerne vil, er at blive mindre omkring livet, men jeg har ladet mig høre, at hvis man træner meget mave, kan man også godt blive tyk af det, fordi mavemusklerne under fedtet bliver større, og dermed skulle man så også blive tykkkere...

Mit mål er pt. ikke at have vaskebræt, men jeg vil gerne tabe mig på maven, og have en mindre talje, så jeg kan komme i nogle af de gamle bukser igen :)

Men er den motion jeg dyrker god nok?? Det med 40-45 min hver gang jeg er i fitness centret??

Hilsen

Thomas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan du ikke styre, hvor på kroppen du vil tabe fedt. Det er for det meste genetisk bestemt. At træne maven giver dig derfor ikke en slankere talje. I det hele taget vil maveøvelser ikke gøre den store forskel på din vægt, idet du forbruger relativt få kalorier ved maveøvelser. Her gælder det primært motionsøvelser, som du selv nævner.

Der kan dog være idé i at træne mave og ryg alligevel, fordi det kan give dig en rankere holdning der vil få din talje til at synes mindre.

Som Jarvig nævner er kosten afgørende. De kalorier du bruger 40-45 min. på at tabe kan du tage på igen på under 5 min. med en Marsbar på vejen hjem fra arbejde.

Derfor, hvis dit mål virkelig er vægttab, så skal du til at planlægge din kost efter det.

Held og lykke ;)

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en ide at få flyttet dette indlæg over i vægttab?

Men 40-45 min. er ok pr. gang, du har bare ikke nævnt noget om hvor ofte du er nede og træne... Og hvad med din kost? Den er MEGET vigtig hvis du er interesseret i vægttab. Prøv at kigge i nogle af de artikler der ligger på hovedsiden af motion-online, og så i det rigtige forum :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad jeg så savner er en opfordring til at styrketræne, det er her du finder en af de mest kcal-forbrugene former træning.

øhh... nå, så er der da noget jeg har misforstået :confused2:

Er den største fordel ved styrketræning i forbindelse med vægttab, at man (efter en del tid) opbygger en større muskelmasse, som så forbruger mere energi og derfor giver et større vægttab?

Med hensyn til dine maveøvelser: Hvis man er helt utrænet, kan maveøvelser iflg. min erfaring have en gavnlig effekt på udseendet af ens mave. Det har intet med at man taber fedt at gøre, men skyldes, at når man begynder at træne mavemusklerne, vil de "stramme sig op". Ens holdning vil ændre sig, så man så at sige trækker maven mere ind, selvom man ikke tænker over det.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræningh i sig selv forbrænder ikke mange Kacal. Styrketræning har til gengæld en større effekt på stofskiftet i timerne efter træning end cadio har. Men vigtigst er det at styrketræningen forhindre eller forminsker det muskelmassetab som ellers vil være det uungåelige resultat af at være i langvarigt energiunderskud. Mavetræning vil - hvis den udføres med så stor belastning, at man ikke kan tage mere end 6-10 gentagelser per sæt, i lighed med alt andet muskeltræning, medføre hypertrofi af musklen -det kan meget vel være mere klædeligt. Der er ikke nogen effekt der kan kaldes "strammes op". :)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i sig forbrænder sandelig også mange kcal, OG det som arne også siger, den forhøjet forbrænding. Den kommer som følge af 2 årsager 1) den berømte "afterburneffekt" og 2) som du selv rigtigt påpeger på længere sigt den øgede muskelmasse. Men det skal retfærdigvis også siges at storkcalforbrænding og lang afterburn effekt kommer sig bl.a. af at træne hårdt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share