Maksimal puls


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig nogle synspunkter omkring maksimal puls. For mit eget vedkommende siger diverse formler, at min maxpuls teoretisk ligger i intervallet 175 - 183 bpm, men rent faktisk er den højeste puls, som min pulstæller har vist inden for de seneste 2 år kun 161 bpm. Altså ligger jeg under gennemsnittet, hviket som sådan ikke bekymrer mig. Spørgsmålet er bare: Alt andet lige - betyder det, at min maksimale ydeevne er begrænset i forhold til det "normale"? Min hvilepuls er pt. 38 bpm og når jeg er lidt ude af form sniger den sig op på 45 bpm. Måske hører det med til billedet, at jeg talentmæssigt er sprinter og hjerteskærende talentløs, når det drejer sig om distancer på 5 km og derover - men til gengæld lider af en ulyksalig kærlighed til længere løb og har gennemført 4 marathonløb i tider, der vil få enhver anden med tilsvarende træningsindsats til at grine sig fordærvet.

Link to comment
Share on other sites

Du skal tænke på at det er mængden af blod (blodvolumen) og ikke hvor mange slag dit hjerte slår der tæller på bundlinien.

Med et stort hjerte kan man pumpe en større mængde blod ud pr. minut ved lavere puls end med et lille hjerte.... ;)

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på, at man ikke direkte kan oversætte lav maxpuls til lav ydeevne - men alt andet er jo ikke lige, og jeg er af den tro, at var min maxpuls f. eks. 10 % højere - ja, så ville min ydeevne også være 10 % plus/minus nogle få procent højere. Når min hvilepuls nu er 38, må det vel betyde, at jeg har et stort hjerte og et effektivt kredsløb - så noget andet må være min begrænsende faktor, og det er her, at jeg har mistanke til maxpulsen.

Til Tube: Du har naturligvis ret i, at mange typer medicin påvirker pulsen - men jeg kan forsikre dig om, at jeg ikke indtager noget, de er stærkere end vitaminpiller!

Link to comment
Share on other sites

Hvilepulsen er bestemt af genetiske faktorer og ens kondition

Max pulsen er bestemt af genetiske faktorer og alder. Ens ydeevne falder ikke pga at maxpulsen falder, hvis din maxpuls er 160 yder du max når du har en puls på 160 er din max puls 150 yder du max når du har en puls på 150. Det betyder ikke at der er forskel i din ydeevne

Link to comment
Share on other sites

Enig!

Der er dog den detalje at den faktisk også (kam) ændres af træning. Men ikke opad som mange intuitivt tænker. Hvis ens puls ændrer sig p.g.a. træning så er det næsten altid nedad.

Siger du at maxpulsen kan ændres ved træning???

Hvor har du det fra?

Link to comment
Share on other sites

Når vi taler om hjertets "ydeevne":

frekvens x slagvolumen = Minutvolumen (altså hvor meget blod der kan pumpes rundt pr. minut)

Derfor er det altså både frekvens OG slagvolumen som er begrænsende faktor.

Men hjertets ydeevne er jo kun en del af den store helhed.

Blodets indhold af røde blodlegemer, og dermed evne til at binde ilt, mitokondrietætheden i muskelcellerne, løbeteknikken/økonomien, osv.

Min makspuls er faldet i takt med at jeg er kommet i bedre form.

Link to comment
Share on other sites

De fleste undersøgelser viser ganske rigtigt, at der er en tendens til et fald i maxpuls, hvis man kommer i bedre form. Forklaringen skulle være, at et større hjerte har større inerti. Undersøgelserne konkluderer dog samtidig, at faldet ikke er signifikant i statistisk forstand.

Link to comment
Share on other sites

For det første, ja max puls ændrer sig ved træning, ikke umiddelbart signifikant, men som jarvig13 korrekt siger, den bliver i så fald lavere. For det andet så er der rigtig mang faktorer, ud over f.eks. medicin der påvirker vores puls. Kulde, varme, vædske indtag etc, alder, køn etc. Den tredje del af dette er også at vores puls bl.a. også er genetisk bestemt (som allerede nævnt).

Men svaret på dit spørgsmål om ydeevne og "talent" for distancer, findes ikke i din puls. Den findes også delvist i dit genetiske udfald af kropssammensætning om man så må sige (her er tæthed i energifabrikker nævnt bl.a.). Det jeg vil sige med det er at det er helt fedt at du løber en marathon men det er ikke sikekrt at du kan komme til at vinde et sådanne. Din muskulatur f.eks. består af tre forskellige typer fibre. en Type I og en Type IIa, og så findes der faktisk to Type II, nemlig den der også hedder TypeIIx. I forbindelse med langvarigt arbejde hvor man kun udvikler en lille kraft som kan klares ved overvejende at aktivere den langsomme type I fibre og evt nogle type IIa, ser man over tid, at der aktiveres flere og flere type IIa og evt. IIx fibre. Dette skyldes at type I fibrene efterhånden tømmes for glykogen og andre "friske" fibre må tage over. I meget udholdenhedstrænede personers muskulatur finder man da også kun en meget lille andel af IIx fibre. Dette skyldes formentlig både at der rent genetisk ikke har været særlig mange fra starten og at resten er "trænet væk". Det omvendte kan jo også være tilfældet. Hvis man udvikler en kraft meget eksplosivt bryder man mønsteret ovenfor, og kan starte med at aktivere de hurtige muskelfibre som IIa og IIx. Igen vil fibertypefordelingen spille ind og evnen til at aktivere type IIx fibrene. I den utrænede muskel findes en høj andel af IIx fibre, men utrænede personer er ikke særlig gode sprintere, hvilket hænger sammen med at de ikke er i stand til at udnytte disse fibre.

Kort fortalt, hænger din evne til at løbe en hurtig marathon muligvis sammen med at din talentløshed er genetisk bestemt i din sammensætning af fibre. jeg selv har kørt mange lange cykelløb men er håbløs til at få en placering i disse, med mindre jeg er "pakket ind" indtil de sidste max 60-70 kilometer. Til gengæld kan jeg lave "kickasstempo" på de korte distancer.

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Der er også en del der ligger lidt fra den 208-0,7*alder linie og der står da også at der er en hvis usikkerhed, den er da vist forøvrigt også lavet mere til den ældre del af befolkningen da 220-alder ramte meget under hos ældre mennesker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share