Hvornår er man "aktiv"?


Indolencia
 Share

Recommended Posts

Det fremgår jo med al ønskelig tydelighed af artiklerne på MOL at fysisk aktivitet er vejen frem. Men som indtil videre fysisk inaktiv har jeg et par spørgsmål...

Hvad og hvor meget er "aktiv"?

Og kan jeg - når jeg HADER at løbe og i det hele taget at køre min krop på max. - godt opnå en tilfredsstillende fysisk form ved mere moderate træningsformer som f.eks. gang og cykling i moderat tempo? Og i givet fald hvor meget og hvordan skal det gøres?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tube.

For at sætte det lidt på spidsen ville jeg komme med følgende indextal for hvor meget aktivitetsniveuaet betyder. 0 = meeeeeeeget dårligt, 100 = sublimt godt

Ingen fysisk aktivitet: 0

Lille aktivitet og lavintensivt: 70

Meget aktivitet og højintensivt: 100

PS: Tal ikke videnskablige, bare intuitive. ;) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at det ubønhørligt aktivt at stå ud af sengen om morgenen B)

hvad betragter du som "tilfredsstillende fysisk form" ? hvis det blot er at øge din undhed etc. så er en en halv til hel times fysisk aktivitet om dagen nok, det kan være i form af en rask gåtur.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar!

"Aktiv" ser ud til at være noget man kan være mere eller mindre, men aktiv NOK er jeg ikke stødt på endnu... (eller skal Jarvig13s 100% ses som aktiv nok?).

Med tilfredsstillende fysisk form mener jeg at være funktionelt stærk nok til at klare rimelige udfordringer i hverdagen (inkluderer ikke løft af klaverer) og med et kondital der er højt nok til, at man er beskyttet mod alle de dårligdomme, motion tilsyneladende beskytter mod. Baller af stål, veldefinerede triceps og maraton kan være lige meget.

Omformuleret: hvor mange timers styrketræning og cardio (hæ, hæ man er vel ved at lære terminologien) skal en normal dansk kvinde udføre om ugen for at kunne bære 12 1/2 kilo Nettovarer 2 km. , have et kondital på 40-50 og være beskyttet mod cardio-vaskulære sygdomme/kræft/depression & sukkersyge? Og kan det lade sig gøre uden Morten Z's killerintensitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk ikke MZ har killerinstinker, men det er jo relativt. En almindelig gennemsnitsperson, kan vel sagtens klare sig til det du siger ved at jogge en tur en times tid 2-3 gange om ugen. Men pas på, det kan gå hen og være stærkt vanedannene, ligesom kriteriet "tilfredsstillende fysisk form" kan finde på at udvikle sig ;o)

Motion er hvad man gør det til, det væsentlige er at finde noget man finder sjovt at gøre. Så er det egentlig fuldstændig græsk-katolsk om du vælger at cykle, løbe, svømme eller noget helt 4.Det væsentlige i din træning er dog alligevel at du i hvert fald bliver stakåndet, så behøver du ikke umiddelbart at udvikle dine "killerinstinkter". som de 2 andre skirver...noget er bedre ingenting, og lidt mere er lidt bedre. MZ har faktisk skrevet en glimrende artikel om løbemotion hvor han argumenterer for 3x5 km om ugen , jeg tillader mig at citerer:

2 træninger om ugen er meget bedre end 1 træning.

3 træninger om ugen er noget bedre end 2.

4 træninger om ugen er kun lidt bedre end 3.

Link to comment
Share on other sites

JA - det er meget positivt at der er noget der kan vinde over alle gasserne!

Mht. killerinstinkt, håber jeg at have skrevet killerINTENSITET, ikke killerinstinkt. Morten Zacho ligner faktisk et meget sympatisk menneske uden væmmelige killerinstinkter.

MEN - postbudene bringer jo intensitetsproblematikken meget smukt frem: man kan vælge mellem at køre seks timer med lav intensitet på en 40 kilo tung cykel fem gange om ugen eller halse fem kilometer på sine konvolutter ved max. kapacitet tre gange om ugen (den killerintensitet jeg beskyldte Morten Z for at foreslå). Hvis man altså vil være HELT aktiv, I andre har jo givet mig tilladelse til at luske rundt en halv times tid tre gange om ugen...

Link to comment
Share on other sites

Du skal da bare gå igang med det du har lyst til :) det er, og skal være, lysten der driver værket - og lur mig om ikke du får lyst til at blæse igennem når først din grundform er blevet bedre. Og hvis ikke du gør, så er det også ok. Aktiv nok? tjaeh det kan du vel kun selv afgøre....

God vind... og for lige at citere en dårlig reklame med et godt budskab: just do it!

Link to comment
Share on other sites

Nu kalder man sig vel ikke "Indolencia" uden at have en grund - så umiddelbart ku' man tænke sig, at også 3 gange løbetræning i moderat tempo pr. uge ville blive for meget. Løbetræning har det med altid at være i det mindste lidt hårdt - det er vi altså bare nogle, der kan lide, men jeg har forståelse for, at det kan virke demotiverende for andre. Mon ikke cykling var bedre - man kan altid bare læsse sig ud på dyret, og har man en god dag, kan man race deruda' en halv times tid - og har man ikke en god dag, er det stadig bedre end ingenting at rulle rundt i et mageligt tempo så længe, som man nu gider.

Et par stykker refererer til postbudeundersøgelsen. Min selvoplevede erfaring er, at stikker man næsen inden for hos budene inden postomdelingen, kan man konstatere, at 75 % af dem har en cigaret i munden. Man fristes næsten til at tro, at den tidligere etat på et tidspunkt har haft en politik om fortrinsvis at ansætte rygere. Hvis budene dette til trods kun har en "almindelig" forekomst af lungekræft, kunne årsagen vel meget vel være, at den megen motion trækker i modsat retning.

Link to comment
Share on other sites

Du skal da bare gå igang med det du har lyst til  det er, og skal være, lysten der driver værket - og lur mig om ikke du får lyst til at blæse igennem når først din grundform er blevet bedre. Og hvis ikke du gør, så er det også ok

kan slet ikke være enig nok .....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share