Måske en gang.....


Nielsen
 Share

Recommended Posts

Okay, det her er kun HVIS det nu engang skulle ske, at jeg blev så stærk, at jeg kunne stille op i styrkeløfts konkurrencer.

Det har jeg lige nogle spørgsmål til:

Hvilken klasse skal jeg stille op i? jeg vejer 72 kg

Jeg går ud fra, at det er 67,5 kg klassen?

Hvis man går ind på www.styrke.dk og kigger på klasseranglisten for ungdom, så står der kun noteret to løftere i 67,5 kg's klassen, og kun 1 i resten af klasserne. Hvorfor er der ikke flere løftere som er noteret derinde?

Hvordan bliver man registreret som styrkeløfter? Man skal selvfølgelig nok være medlem af DSF, ik?

Er der ikke noget med, at man skal kvalificere sig, for at komme med til et stævne?

Et eller andet sted, så er der måske ikke så lang vej inden jeg kan stille op?

Jeg mener, ham der ligger nr 2 i 67,5 kg klassen har en total på 317,5 kg. Jeg har en total på ca. 225 kg uden noger former for udstyr. Okay okay, det er ca. 100 kg mere, men det kan vel ikke være umuligt at opnå indenfor et ½ år med seriøs styrkeløft?

Håber der er nogen der gider svare på mine spg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader at svare på noget af det, ihvertfald det jeg kan...

Hvis man skal stille, så skal man ,så vidt jeg ved, gøre gennem sin klub, som skal være medlem af DSF. Et medlemskab af DSF indebærer også dopingkontrol, hvilket ikke alle klubber er interesseret i :)

Du skal også tænke på de krav som stilles til dine løft. Hoppepude bænkpres på brystet og partial squats duer ikke, så de løft man selv regner med at kunne klare, duer ikke altid pga. teknikken.

Om 100 kg på ½ år er realistisk? Tja, jeg må jeg nok hellere lade Thomas J svare på.

(Redigeret af xax ved 1:23 am på Dec. 23, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar Xax

Jeg træner i FHC (Frederikshavn HelseCenter). De er medlem af DSF, og der er en del styrkeløftere deroppe, så det skulle vist være iorden

Jeg prøver på at leve op til IPF reglerne i dødløft, squat og bænkpres. Altså de mest basale regler, feks er alle mine squats til godkendt dybe og jeg holder altid pause på brystet i BP, samt det med at fødderne skal være i gulvet m.m.

Jeg fokuserer også på eksplosiv udførsel, men det har ikke noget at gøre med reglerne. Det viser kun, at jeg kommer mere og mere over i SL lejren....... :smile:

Link to comment
Share on other sites

xax har ret i at man skal være medlem af et center som er medlem af DSF. Dette giver en muligheden for at stille på i konkurrencer. Men man kan ikke tilmelde sig konkurrencer, før man personligt har skrevet under på en licenserklæring, hvor man blandt skriver under på nogen dopingregler. Man skal stå på listen over forventede licensløftere før man kan tilmelde sig et stævne i 3 måneder.

Hvad angår muligheden i at øge 100 kg i totalen på 1 år, så afhænger det i høj grad af om man er begynder, hvordan man træner og hvordan ens genetiske make up er. Min træningsmakker har lige nøjagtigt trænet med mig et år, hvor jeg har lavet programmer til os. Han er altså nybegynder, og han må nok siges at ligge et godt stykke over middel hvad angår genetiske forudsætninger. Han har meget bedre forudsætninger end jeg har. Hans total er øget med over 200 kg på et år. Det må siges at være exceptionelt godt. Så træner man korrekt, og har man de genetiske forudsætninger, så skulle 100 kg være nemt at opnå, hvis man er begynder.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mit nuværende program kan ses på Det'>http://users.cybercity.dk/~cfs23012/

Det

er stadig mest BB relateret, med biceps øvelser og rimelig høje reps. Min. 5 reps. Dog er squat skrevet med 3 da jeg lige skal have sparket lidt gang i det.

Men kan mit program bruges som et styrkeløft begynder program? Hvis jeg dropper nogle af øvelserne, tilføjer nye og sætter rep antallet ned til f.eks. 3 i de største løft?

Det var en flot øgning din makker havde haft, Thomas J. Imponerende.

Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig, at få en lille pokal/medalje med hjem fra et styrkeløfter stævne engang :smile: Det er da totalt syret! På en eller anden måde, så er det noget helt andet end en pokal fra en fodblod kamp, hvis i forstår mig. Det her er et one man show, hvor det kun er MIG der står for alle pokalerne :biggrin: Nå, jeg må hellere holde op med at drømme.

I følge det progarm som Thomas J sendte mig, så skulle jeg i løbet af de 14 uger, nå en total på 273 kg. Det er en stigning på næsten 50 kg......så helt umuligt er det måske ikke med de 100 kg........men nu får vi se :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du må have set forkert i det program jeg har sendt dig. Hvis du har kigget på de tal, som står oppe foroven, til højre, så kan du ikke regne med dem.

Jeg tror du kan regne med en stigning på mellem 5-10 kg pr. løft. Så 50 kg er nok lige i overkanten på 14 uger. For en begynder kan det dog være svært at sige, da de som regel bygger styrke hurtigere. Jeg ville dog ikke kunne stige mere end en 10 kg i totalen på de 14 uger, hvis jeg skulle se realistisk på det.

Det program du har lavet selv kan sagtens bruges som fundament træning til styrkeløft. Der er ikke noget galt i at en styrkeløfter kører mellem 5-6 reps i fundament periode. Jeg vil dog ikke køre mere end 6 reps i squat, bænkpres og dødløft. Du kan godt gøre det i støtteøvelserne. Samtidig vil jeg nok heller ikke køre mere end 3 reps i eksplosive sæt, da evnen til at udvikle kraft hurtigt, falder drastisk for hver eksplosiv rep. Skal man køre eksplosive sæt med mere end 3 reps, så skal intensiteten (læs: %del af 1RM) være meget lav, og det er nok ikke optimalt i længden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Okay Thomas, nu har jeg tilpasset det lidt mere til det du sagde. Jeg har endnu ikke prøvet netop dette program, men har trænet efter et, som var næsten magen til. Der var dog nogle meget uheldige ting i fandt jeg ud af, så derfor er jeg endt op med dette program, som jeg regner med er rimeligt.

Lige for at være sikker på, at jeg har forstået det du skriver, så tager vi lige et par eksempler:

Squat 5 x 8 Let, men eksplosiv.

Plejer at køre den med 40 kg. Når jeg kører 5 x 5 tung, så kører jeg med 52,5. Vil det så sige, at jeg skal køre med f.eks. 45 med 5 x 3 eksplosiv?

Er det på den måde jeg kan køre eksplosivt i BP, SQ og DL?

Hvis det er på den måde, kan jeg så ikke godt sætte mine sæt op til 6 på de eksplosive dage?

Tak for hjælpen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Yep, du har forstået det korrekt. Og på de eksplosive dage, er accelereret udførsel vitalt. Det er det også på de tunge dage, men på de eksplosive dage, forsøger du virkeligt at få noget "snap" i bunden af løftet. Med det mener jeg, at vægten skal nå maksimal fart så hurtigt som muligt. Ikke noget med langsomme løft i bunden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share