dybde i squat


multisport
 Share

Recommended Posts

http://www.styrke.dk/Tekniske_Regler_2001/

Squat:

Dommernes nummererede kortsystem – årsager til underkendelse af et løft

Kortenes farve:

Fejl nr. 1 = rødt kort

Fejl nr. 2 = blåt kort

Fejl nr. 3 = gult kort

Squat

1.        Mislykket forsøg på at bøje knæene og lade kroppen gå ned, indtil overfladen af benene ved hofteleddet er lavere en toppen af knæene.

2.        Mislykket forsøg på at indtage en oprejst stilling med låste knæ ved påbegyndelse og afslutning af et løft. – Ændring af stangens stilling over skuldrene efter påbegyndelse af løftet. Enhver bevægelse af stangen på ryggen ud over stangens diameter/tykkelse under løfterens valgte startposition.

Enhver overdreven ændring af fodstillingen, dvs. mere end en ganske lille flytning til siden, fremad eller tilbage under udførelsen af løftet. - Løfteren afventer ikke overdommerens signal ved påbegyndelse og afslutning af et løft. - Dobbeltspring eller mere end et forsøg på at komme op fra nederste stilling. – Berøring af stangen eller løfteren af spotterne mellem dommerens signaler for at gøre løftet lettere. – Berøring af benene med albuerne eller overarmene, som har givet støtte og været til hjælp for løfteren. En ganske let berøring, som ikke giver nogen støtte, skal der ses bort fra. – Enhver form for tab eller smiden stangen fra sig efter afslutningen af løftet. – Manglende overholdelse af kravene i den senere omtalte generelle beskrivelse af løftet.

Link to comment
Share on other sites

Løfteren tager stangen ud af stativet. når dommeren ser at løfteren er klar giver han signal til at begynde benbøjningen.

Efter dommerens signal skal løfteren bøje knæene og lade kroppen gå ned, indtil overfladen af benene ved hofteleddet er lavere end toppen af knæene. Der tillades kun ét forsøg. Forsøget anses for påbegyndt, når løfteren har bøjet i knæene.

løfteren rejser sig derefter igen. efter fuldført øvelser venter løfteren på dommeren signal til at sætte stangen tilbage i stativet.

se evt mere om de tekniske regler eller specifikt om benbøjning/squat

Link to comment
Share on other sites

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...us/BBSquat.html

og denne animation viser vel meget godt, at man faktisk skal temmelig langt ned, for at udføre den korre´kt

Og det der vises på animationen er så ikke engang godkendt dybde. Overfladen af EXRX-mandens ben ved hofteleddet er IKKE lavere end toppen af knæene - ergo får han tre af de røde lamper lige i sylten. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...us/BBSquat.html

og denne animation viser vel meget godt, at man faktisk skal temmelig langt ned, for at udføre den korre´kt

Og det der vises på animationen er så ikke engang godkendt dybde. Overfladen af EXRX-mandens ben ved hofteleddet er IKKE lavere end toppen af knæene - ergo får han tre af de røde lamper lige i sylten. :tongue:

YAIJKS.. og jeg troede jeg var pæænt langt nede.. :lol:

<_< så må jeg endnu længere ned.. da.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke mere end 90 grader ned, simpelthen for at skåne mine knæ (har det ikke fantastisk). Men kan man så ligeså godt droppe øvelsen?

Overhovedet ikke. :)

Det har været diskutere mange gange om partial squats er usunde, men det er aldrig klart hverken bevist eller afvist. Personligt er jeg ikke overbevist om, det skulle være mere farligt for knæet at lave partial squats eller squats "kun" til parallel.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig KJ - og desuden er det vandringen af knæet og (stort set) ikke selve dybden der afgørende, hvor hårdt squat er for knæene.

Hold vandring mindst mulig ved

- at strutte med rumpen, holde et lille-bitte svaj i rygge og sætte sig som hvis ville sætte sig på toilettet.

Derimod skal men ikke

- gå ned som hvis man normalt sætte sig på hug.

:)

PS: Husk at squat er teknisk meget svær øvelse, så træn først med lav vægt indtil I er helt sikre på teknikken - det er vigtigt. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share