Index100 og Wilks


Morten Z
 Share

Recommended Posts

For noget tid siden udviklede jeg Index100-beregneren på baggrund af nu afdøde Mel Siffs formler. Index100 har vist aldrig opnået den popularitet jeg havde tiltænkt den, hvilket kan hænge sammen med at folk ikke er overbevist om at den er retfærdig. Desuden har man jo Wilks score der bliver anvendt i styrkeløft.

Index100 omregner dit løft til hvad det teoretisk ville være hvis du havde en kropsvægt på 100 kg. Index100 giver derfor intuitiv mening også ved andre styrkeøvelser end de tre store. Index100 kan umiddelbart forstås - også af folk der ikke er inde i styrkeløft og kender Wilks score. Desuden påstod Mel Siff at det teoretiske fundament for hans formler var mere solidt end for Wilks score.

For at sammenligne de to beregningsmetoder anvendte jeg de to formler på de opnåede totaler fra MOL-træf II. Resultatet ses i nedenstående skema. Som det ses ændres der ikke meget på rækkefølgen om man anvender den ene eller den anden.

Hvis man er styrkeløfter kan der være mere information i at beregne sin Wilks score, da man herved hurtigt kan sammenligne sig med andre Wilks scoringer, men til alle andre uoficielle dyster går min anbefaling til Index100.

post-3-1049994219.gif

Link to comment
Share on other sites

Er det så her, vi skal sætte vores løft ind?

Kan da lige sige, at hvis jeg vejede hundrede kilo, hvilket jeg langtfra gør - ville jeg løfte 113 kg i bænkpres.. (vejer 69-70kg)

hvad med andre? og jeres løft, i de tre basisøvelser; squat, dødløft og bænkpres? :)

Link to comment
Share on other sites

Jamen så vil jeg da også smide mine løft ind:

Bænk index 100: 115 kg

Squat index 100: 113 kg

Dødløft ukendt, da jeg ikke har testet 1 RM

Brugte min sidst kendte vægt på 79 kg, da det var i den tilstand jeg lavede løftene. Har nok tabt et kg eller to siden (krydser fingre :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidt svært ved at se hvad formlen er, men for mig at se, er der nogle huller. Hvis man eksempelvis løfter 50kg i en given øvelse og selv vejer 30kg, vil man i følge index100 kunne løfte -200kg hvis man vejede 100kg. Det lyder ret så mærkeligt og hvordan løfter man i det hele taget MINUS kilo?

Mine løft;

Squat, har stadig teknikproblemer, så 1rm har jeg ikke testet.

Dødløft index100=106kg

Bænkpres=71kg

jeg testede for første (og foreløbigt sidste) gang min 1rm i de øvelser i går, så det er ret friske tal. Jeg vejer i øvrigt 74kg og løftede i bænkpres 60kg og i dødløft 90kg. Jeg har kun trænet struktureret i snart to måneder og træner normalt med 3*8 reps.

Link to comment
Share on other sites

Den virker da fint for mig ned til 34.1 kilo - godt nok en smule ekstremt, men alligevel.

Ville du udlever formlen så man kan bruge den andre steder end på MOL - eller skal jeg gøre arbejdet selv? :)

Sådan ser den ud:

index 100 = (LØFT * 986,63) / (1270 - 172970 * (VÆGT^-1,3925))

men hvorfor?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Sådan ser den ud:

index 100 = (LØFT * 986,63) / (1270 - 172970 * (VÆGT^-1,3925))

men hvorfor?

Det var en formel som Siff mente var dækkende.

Wilks formlen er speciel tilåasset styrkeløftkonkurrencer, hvor der bruges udstyr og løftes efter specifikke regler. Den har siden dens indførsel været rimelig præcis, for såvidt at topresultaterne, de enkelte vægtklasser imellem, viser wilkspoint i samme intervaller.

Er det bare mig som er lidt nervøs/mistænkelig ved at MVP har score på 666 :devil2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share