Volumen og antal reps


KTH
 Share

Recommended Posts

Efter min overbevisning er sammenhængen mellem antal reps, styrke og volumen således:

Ca. 8-20 karakteriserer jeg som bodybuilding. Mange reps giver mere volumen, men ikke så stor maks.-styrke. Argumentationen skulle være, at kroppen udskiller mere væksthormon, når der tages mange gentagelser end når der tages få. Det har været diskuteret i en tråd her engang.

Ca. 1-6 gentagelser karakteriserer jeg som decideret styrke-træning. Her bliver musklerne ikke så store og knap så markerede, men de kan yde en større kraft end "bodybuilder"-muskler.

Det er klart, at det er en flydende overgang og at det til en vis grad også er en individuel ting.

Volumen er ikke nødvendigvis lig stor styrke. Jeg har hørt, at "nervesystemet" har stor betydning for, hvor stor en del af ens muskelfibre man kan aktivere ad gangen og dermed hvor stor en kraft en given muskel kan yde.

Tingene er nok ikke så simple som jeg gør dem til. Er der nogen, der kan be- eller afkræfte de ting jeg har postuleret?

Link to comment
Share on other sites

Ca. 8-20 karakteriserer jeg som bodybuilding. Mange reps giver mere volumen, men ikke så stor maks.-styrke. Argumentationen skulle være, at kroppen udskiller mere væksthormon, når der tages mange gentagelser end når der tages få. Det har været diskuteret i en tråd her engang.
Der bliver udskilt mere vækshormon ved høje reps, men det er ikke grunden til den øgede masse. For at skabe et metabolsk miljø inde i musklen kræves der en mængde arbejde bliver udført. Ved de lave reps, bliver tiden under spænding mindre, hvilket selvfølgelig kan kompenseres ved at medtage flere sæt eller dropsets.
Ca. 1-6 gentagelser karakteriserer jeg som decideret styrke-træning. Her bliver musklerne ikke så store og knap så markerede, men de kan yde en større kraft end "bodybuilder"-muskler.

Markering har intet med sagen af gøre. Det er alene et spørgsmål om fedtprocent, og du vil IKKE være i stand til at se om en muskel er vokset på 1, 5, 9 eller 12 reps. Muskelvækst er (i store træk) muskelvækst. Kraftudviklingen vil afhænge af nervesystemet, har du trænet med lave reps specifikt for at forbedre fyringsfrekvens, rate of coding mv., så vil du selvsagt også kunne løfte en større vægt end omvendt.

Volume er lig styrke - en større muskel er også en stærkere muskel. Det er der ikke så meget hurlumhej i, men det er korrekt at du kan træne en muskel til at blive stærkere uden at tillægge mere muskelmasse. Endvidere ville den muskel være endnu stærkere, hvis den samtidig blev større.

Link to comment
Share on other sites

Kraftudviklingen vil afhænge af nervesystemet, har du trænet med lave reps specifikt for at forbedre fyringsfrekvens, rate of coding mv., så vil du selvsagt også kunne løfte en større vægt end omvendt.

Hvad betyder begreberne fyringsfrekvens og rate of coding? :blink:

- Power Clauer

Edited by Power Clauer
Link to comment
Share on other sites

Meget kort fortalt er det nervesystemets optimering. En høj fyringsfrekvens betyder at der sendes mange nervesignaler ud til musklerne, det bevirker at musklen kan udvikle mere styrke end en muskel med et nervesystem med langsommere fyring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share