Rumænsk dødløft


anabol
 Share

Recommended Posts

Jeg vil påstå at det udelukkende er et spørgsmål om hvor bagsmækken er placeret i starten af løftet, om det er alm. dødløft eller rumænsk. Ved alm. dødløft er røven forholdsvis langt nede og knæene bøjet næsten ned til vandret (kan variere), dvs. overkroppen ligger skråt ift vandret. Ved rumænsk dødløft er knæene kun lidt bøjet og overkroppen ligger derfor ca vandret.

Om stangen kommer ned at røre gør ingen forskel på hvilken type løft det er

Rumænsk:

RDL_ht1.gif

Almindelig:

BBDeadlift.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu mene at de 2 tegninger viser at der er mere end bare hoftens højde til forskel på de 2 løft.

på de skitseringer er der en væsentlig forskel, og det er, at han i den der refereres til som rumænsk dødløft, står ovenpå en kasse og stangen kommer også længere ned end i almindeligt dødløft, da man kan se at skiverne på billed 3 har passeret kassens overfladen. Det er med til at give et massivt hasetræk. Og så er der naturligvis detaljen med at røven skal ret langt tilbage.

iøvrigt mener jeg da at have set øvelsen udført uden kasse, hvor man så sænker den til et sted på skinnebenene, men selvfølgelig stadig skubber røven langt tilbage.

Link to comment
Share on other sites

hehe, jarvig.

Efter hvad jeg kan se er der ingen praktisk forskel mellem rumænsk og stiff-leg dødløft:

Stiff-leg:

BBStiffLegDeadlift.gif

Her står manden også på en kasse. Jeg kan ikke tro andet end at det er for at forlænge ROM.

Straight Leg Deadlift er derimod anderledes. Her holdes knæene helt strakt - så godt som i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig> stiff-legged dødløft laves typisk uden at åbne op i knæleddet. Samtidig skubbes røven ikke tilbage på samme måde.

Dybden i rumænsk dødløft bestemmes ene og alene af hasemusklens smidighed. Man går så langt ned man kan, uden at den korrekte form lider under det.

Den variation af rumænsk dødløft, hvor man stopper lige under knæet eller ved midtskinneben, kaldes keystone dødløft. Den minder iøvrigt ufatteligt meget om den øvelse som WSB gutterne kalder Dimel dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Max> det er IKKE hverken rumænsk dødløft eller stiff-legged dødløft manden i det sidste klip laver. Det minder nærmere om en variation mellem konventionel dødløft og rumænsk dødløft. I rumænsk dødløft skubbes røven længere tilbage.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ok, nu er forvirringen total for mit vedkommende.... :blink:

udover alm. dødløft (hvor jeg os laver den sumo-style nogen gange) og så straight -leg, som er de 2 jeg benytter mig af,

er der så nogen grund til at lave de andre variationer eller hur?

når nu man ik er styrkeløfter....

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på om du vurdere at dine hasemuskler behøver enten masse eller styrke. Rumænsk dødløft og keystone dødløft er totalt overlegne øvelser, når det drejer sig om træning af hasemusklen. Almindelig dødløft er jo mere en rygøvelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ok, det gir meníng,

men de små ben skal bare prygles så man kan være bekendt at vise dem frem på en scene.... B) :lol:

det ku være man skulle prøve nogle variationer når jeg er færdig med min dødløft-cyklus, som allerede har hjulpet ;)

Link to comment
Share on other sites

TJ -> En af grundene til forvirringen er nok at exrx både har stiff-leg og straight leg udgaver, hvor jeg umiddelbart ville sige at de betyder det samme, nemlig at knæet holdes strakt i hele øvelsen. Men det synes exrx åbenbart ikke. Hvorfor de har kaldt den udgave der minder mest om rumænsk for stiff-leg skal jeg ikke kunne svare på.

Jeg kan ikke rigtig se hvorfor animationen af Stiff-leg (som så ikke er stiff-leg alligevel) ikke skulle svarer temmelig præcist til rumænsk. Det der definere det rumænske dødløft er vel at man lader ryggen gå ned til ca vandret og så må knæ og hofter følge med som smidigheden nu tillader.

Link to comment
Share on other sites

Det der definere det rumænske dødløft er vel at man lader ryggen gå ned til ca vandret og så må knæ og hofter følge med som smidigheden nu tillader.

Nej, ikke helt. For det som er essentielt i rumænsk dødløft, er at røven skubbes langt bagud, så haserne pre-stretches i meget udtalt grad. Det er ikke helt det samme, hvis man bare går ned til ryggen er vandret. Men alt i alt er det selvfølgelig detaljer. Stiff-legged dødløft, keystone dødløft, rumænsk dødløft, dimel dødløft, straight-legged dødløft osv. er alle øvelser som ligner hinanden, men som afviger fra hinanden, ved at man er opmærksom på små detaljer i udførslen. Der er dog mange som er temmelig krakilske med formen i rumænsk dødløft, bla. the cable guy, J.V. Askem, som desværre er død nu. Han havde dog en meget stor indsigt i specielt olympisk vægtløftning, og det er netop der rumænsk dødløft er opstået. Den fungerer som hjælpeøvelse til clean og snatch.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share