fænomen: vokseperioder kontra stille perioder


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Kender i det med at man står "stille" i laaaang tid, hvorefter man lige pludselig kommer ind i en periode hvor man bare ligepludselig tager masse på ?

Alle jeg har talt med der har trænet i længere tid, taler om disse perioder - hvor man "står stille" - og hvor man bare skal fortsætte ? at der kommer ryk nogle med halve / hele års mellemrum når vi er ude over den første periode.

Jeg har oplevede een periode efter mit første år, hvor der fra løbende gain, ligepludselig kom et ryk hvor jeg meget hurtigt tog kg på - de målbare kg. jeg har gainet, er sket i ryk.

Lige nu er jeg igen (tror jeg) pludselig kommet ind i eet af disse ryk, hvor både min vægt og mål stiger.

Hvorfor oplever man disse ryk ? på trods af at evt. træningstil / kost etc. ikke har ændret sig ?

PS: :devil: gad vide om jeg skulle have placeret denne i generelt istedet for :(

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Med garanti din kost har ændret sig til det bedre.. helt uden du faktisk er klar over det. Derudover kan det skyldes øget testosteron produktion - det er jo sommer og tøserne lister rundt i små kreationer :rolleyes: (en tur på strøget bliver ikke bedre end her i den tidlige sommer :D)

Link to comment
Share on other sites

Nej nej Cill...den går sgu ikke :D

Jeg taler generelt; - min første vokseperiode kan jeg ihvertfald sige med sikkerhed, at min kost ikke havde ændret sig :) - at den har det nu (dog ikke radikalt indenfor det sidste halve år), er en anden sag.

Men, næsten alle jeg har talt med har oplevet disse perioder - lidt som i starten, hvor alt bare sætter sig som muskler - så kommer der stilstandsperioder kontra fremgangsperioder.

Går udfra jeg ikke er den eneste der har oplevet dette herinde ?

PS: Er dog helt enig i den med strøget

Link to comment
Share on other sites

Dammit.. troede lige jeg kunne stikke en hurtig en :D (strøget holder stadig)

Lige først - hvis man oplever stilstands perioder i sin træning, så skyldes det højst sandsynligt man ikke træner optimalt, eller ens periodisering er helt til hundene. Det medfører samtidig, at hvis gennem en lille periode prioriterer sin træning knapt så højt (kan både være at tage knapt så hårdt fat eller skippe et par træningspas), så bliver kroppen bedre restitueret og en lille kompensation vil forekomme - det medfører igen øget styrkeniveau. Den sammen med dit øget testosteron niveau grundet årstiden (no shit) kan sagtens være med til at du oplever fremgang ;)

Angående vægten, så er det alene et spørgsmål om kostindtaget. I starten kommer man afsted med meget uden problemer (kan leve af chips og stadig vokse), men efterhånden som man går over i rækkerne for trænede individer, så skal kosten justeres bedre og bedre til for at der kommer resultater.

Link to comment
Share on other sites

Cill> Okay det var bedre.

Det er vel i princippet et slags plateau i træningen, og det kan godt være det er noget man bilder sig ind - at det man ser er fremgang på de muskelgrupper man lige fokuserer på, hvorimod de andre ikke nødvendigvis har stået stille.

Men man kan jo ikke have progression hele livet igennem, der må jo komme et punkt hvor kroppen ligesom sætter et stop - eller som jeg troede, en mellemtid af en slags :)

Man skulle bo på hawaii så ville man blive en grum MF - med alt den sol !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også oplevet at stå totalt stille i næsten et år, men så hoppede jeg på HST vognen og så skete der noget igen.

Jeg tror Cillius har fat i de rigtige med at periodiseringen er til hundene. Som nybegynder er det muligt at opretholde en rimelig fornuftig progression fra gang til gang (mere eller mindre ubevidst, man løfter jo bare hvad man kan hvergang), men på et tidspunkt kan man simpelthen bare ikke løfte mere og så kommer man et plateu. Det er her, at det er en god ide at lave en SD, for så at starte igen.

Fitt--> du har jo også lige holdt en pause, - tror du ikke det kan have noget at sige?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig også at Cill har fat i noget af det rigtige. Det man jo også hører fra de mennesker der har oplevet det, er netop at "man bare skal fortsætte" - og det er måske bare ikke det rigtige svar at give, svaret skulle nok snarere lyde "du skal ændre din træningsstil / kost / etc." - det kan være det er derfor at disse perioder kan være lange, at man ikke ændrer sin stil efter længere tids tilstand.

Fitt--> du har jo også lige holdt en pause, - tror du ikke det kan have noget at sige?

Min periode lige nu her; det kan betyde flere ting, jeg holdte en 14 dages pause, min kost som cill var inde på har ændret sig lidt de sidste 6 måneder, og derudover har jeg ændret elementer i min træning - så denne periode tilskriver jeg helt sikkert at der er sket en del ændringer.

Men de tidligere perioder hvor jeg "gror" - der har jeg altså ikke ændret noget nævneværdigt (da jeg ikke har været bevidst om at ændringer var vejen frem) - der har det været lidt som når man lige får "hul på bylden" i eks. bænkpres, at man lige pludselig hurtigt evner at øge x procent.

Men det er ikke fordi jeg ikke har oplevet løbende vækst, men i en periode har det været normalt opadgående - men så kommer der altså de her ryk, hvor jeg lige går et nummer op i skjorten - og det går stærkt.

Link to comment
Share on other sites

Det med at ændre træningsform er der nogen der tager meget alvorligt.

Min fitnessinstruktør i det center jeg startede i var meget konsekvent - man skulle skifte program (eller i hvert fald ændre en del i programmet) ca. hver måned. Netop for at undgå plateu.

Det virker uden tvivl - men det er nok ikke optimalt (fornuftig periodisering var måske bedre). Men jeg er overbevist om at han har lang erfaring - og har set med sine egne øjne at det meget ofte har hjulpet - og så har han lavet den regel, - som så vidt jeg kan se ikke er optimal, men bestemt brugbar.

Just my 5c

Link to comment
Share on other sites

tror cilius har nævnt det hele, men som også DaDane er inde på

"Min fitnessinstruktør i det center jeg startede i var meget konsekvent - man skulle skifte program (eller i hvert fald ændre en del i programmet) ca. hver måned. Netop for at undgå plateu."

- har du måske roteret nogle øvelser, eller veksler mellem nogen flere? tag fx. wsb hybriden, netop for at undgå at race mod et plateu så roterer du din ME øvelse, fx fra bænk->skråbænk->decline etc..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share