Underlig "smerte"


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg har idag kørt eksplosivt død sumodødløft og jeg fik en smerte i den øverste del af inderlåret som gik op til ca. midt mellem benene. Jeg får kun denne smerte når jeg køre eksplosivt, dvs. ved normale løft er der ikke noget, ihvertfald ikke noget i forhold til når jeg køre stærkt op. Er der nogen der ved hvad dette kan skyldes og evt. hvordan man kan undgå det.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på, at du kører tungt nok? Da jeg kørte decideret styrkeløftstræning med eksplosive dage, kørte jeg alt for let, så det nærmest var ballistisk udførsel jeg havde gang i, men jeg havde ingen til at korrigere mig. Jeg vil sige, at det eneste krav til CAT træning er, at vægten accelererer gennem hele bevægelsen, så er kiloene passende.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den hurtige kraftudvikling kunne påvirke det svageste led på bagsiden af kroppen - haserne eller måske adduktorerne (musklerne der samler benene)! det lyder umiddelbart som om det kunne være en lille muskelforstrækning. Den typiske smerte er en lidt skærende smerte ved store kraftudviklinger eller kraftige udspændinger. Den typiske forstrækning i haserne er ved udspringet på sædeknuderne lige under baldemusklen.

Link to comment
Share on other sites

Ripper -> jeg tror ikke den er for let, målet er at jeg koncentrere mig om at starte løftet med benene istedet for at "snyde" med ryggen. Da min ryg er væsentlig stærkere end mine ben bliver jeg nød til at bruge en vægt der er relativ let.

Jøjpee -> Jeg vil mene at smerten kommer fra adduktorerne, det er ihvertfald ikke under sædeknuderne. Hvad kan jeg gøre ved det, skal det trænes op til at kunne følge med resten af kroppen eller skal den gøres mere smidig?

Link to comment
Share on other sites

watts <---- nope, er bestemt enig i at ethvert godt styrkeprogram skal indeholde specifik træning af ens svagheder, jeg gik bare udfra at ramius havde valgt sumo fremfor konventionel, som den stil der konkurreres i(hvis han konkurrere), hvilket måske ikke er så fordelagtigt for en med stærk ryg fremfor ben. Generelt er sumo dl godt for løfteren med relative korte lemmer i forhold til torsoen.

Link to comment
Share on other sites

Ramius: Det kan der ikke gives et entydigt svar på, men mange forslag. Jeg vil foreslå at du i en periode (ca 1-2 uger) nedsætter belastningen og øger dine reps i dødløft. Dette vil mindske stresset på dine haser/adduktorer, øge gennemblødningen (og ophelingen hvis du har en lille forstrækning) og nok forbedre din teknik. Endvidere er jeg overbevist om at udspænding også vil være godt, da det øger din bevægelighed samt gør dit bindevæv stærkere, hvilket indirekte så vil være skadesforebyggende.

NB!!! Husk også at varme godt op især når du skal træne tungt. Den store spændingsudvikling i musklen kræver en grundig opvarmet muskulatur og vågent nervesystem (2 sider af samme sag!!)

Link to comment
Share on other sites

Mht. bevægelighedstræning har jeg fundet ud af den skal være meget specifik for at have effekt!

Statisk, passiv, pnf stræk havde ikke nogen synderlig effekt på min squatdybde, men at sætte mig tilbage i min squat og lade en submaximal vægt strække mine stramme muskler i den specifikke position jeg var stram hjalp enormt.

Jeg gik på 3uger fra at kunne squatte olympisk squat til parallel til at kunne squatte helt i bund...

Retningslinier:

-Start med 40-50% af 1rm,

-Brug det som en del af din opvarmning (så kan du træne med det nye øgede bevægeudslag ;)

-Husk at for at opnå kontinuerlig fremgang skal belastningen også øges progressivt ved udstrækning (noget nemmere at måle ved stræk med en vægtstang end ved stræk fra en partner).

-Stræk både statisk og dynamisk.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share