At chokere musklerne,bryde vanen?


devito
 Share

Recommended Posts

Skal forsøge så godt jeg kan at udpensle min mening med denne tråd!!!!!!!!!!!!

Selvom man skifter øvelser eller antal rep flere gange i løbet af et år, kan det vel ik være specielt overrasskende for musklerne???

De flestegår vel ned i centeret med en ret go idé om hvilke øvelser med hvilke kg de skal tage...

jeg har har forstået det sådan at noget der kan sløve muskelvækst ned er det ens træning,selvom der måske er en øget belastning!

EFter min HST omgang(hvilket jo egt. er de samme øvelser med stigende belastning,dog også 3 slags rep inden for 8 uger ;) )

er jeg gået over til nu at træne skulder-tri.bryst og læg og lår som split dag 1 og ryg,bi. baglår +nakke som split 2!

det eneste der er fastlagt på forhånd er faste rep. i bænk og squat(basis)

ellers er det bare freestyle på dagens muskelgruppe både hvad sæt og rep angår?

jeg gør det som sagt i håb om at "chokere" eller blot ikke at komme ned i centeret med programmet kortlagt på nethinden...håber min fysik reagerer på det :poking:

Any komments :)

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Naivt :) - hvis formålet er maksimal muskelvækst.

Some programs, unable to understand why growth stops, would have you change exercises to confuse the muscle. After all, don't all our organs grow in response to confusion...? Just think if this were true, people with blond hair would have HUGE brains. (Just kidding  ). Others would have you simply train harder, do more sets, do forced reps, decrease the rest period, or whatever they can think of to make the same weight loads feel more difficult. They call it upping the intensity. Why? Because they don't really understand why they have stopped growing. If you don't know why you've stopped growing, you are going to have a very hard time fixing the problem.

Kilde: link

Du har sikkert ret i at motivationen også betyder "noget", og at det for nogen kan blive ensformigt med et HST-lignende program hvor man træner de samme øvelser 2mdr i træk. Jeg mener motivationen betyder noget for om du overhovedet kommer afsted og måske også hvordan du løfter vægtene, men ikke om du vokser eller ej. Placebo og troen i sig selv kan mange ting, men give dig større muskler, nope!

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

forvirring af musklerne handler ikke kun om hvilke øvelser man tager, men i lige så høj grad om hvor mange rep man tager. Jeg tror at HST benytter denne form for forvirring ved at sænke reps hele vejen.

Hvis du selv vil teste dette så tager du bare en øvelse du plejer fx. at køre 5 rep i og så kør 3sæt af 12rep.

Din ide lyder ganske god, bare husk at skifte rep i bænk og squat.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower: Jeg vil meget gerne høre begrundelser for, at placebo effekt ikke skulle kunne gøre sig gældende indenfor muskel træning.

Eftersom muskelvækst i meget høj grad er baseret på kemi i kroppen, som er styret af bl.a. hormoner, så vil jeg antage, at man sagtens kan få en placebo effekt i forbindelse med muskeltræning.

På styrkeområdet er der også flere, der er blevet fuppet til at løfte mere end de troede at de kunne, ved at deres spottere bare har læsset mere vægt på end aftalt. Det er vel også en form for placebo.

Jeg vil gætte på, at mange af os, der bare træner på amatør basis i virkeligheden kunne løfte mindst 20 % mere, hvis vi bare troede vi kunne. (For BK er tallet lidt højere :devil: )

Nå, nu til lidt om det oprindelige spørgsmål:

Det absolut vigtigste er jo at man kan bevare motivationen til at træne. Jeg har selv mistet den mange gange af forskellige årsager, så jeg ved lidt om det.

Dernæst tror jeg på, at man skal have en fast plan med i hvert fald nogle af sine øvelser.

Men der er vel ikke noget i HST ideen, der forhindrer at man laver variation mellem de øvelser man træner?

Der har jo været en diskussion omkring træning af dødløft og squat samme dag.

Hvis man har stort kendskab til sin styrke i forskellige øvelser, så kan jeg ikke se noget problem i at skifte mellem dem undervejs.

Til gengæld tror jeg hellerikke på, at der er noget at vinde ved at skifte øvelser hveranden måned, bortset fra hvis det er nødvendigt for at bevare motivationen.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

jaja, xjyden.

Tro kan flytte bjerge, men jeg kunne godt tænke mig lidt bevis for at tro også kan ændre hormonniveauer i en sådan grad at det påvirker muskelvæksten (i forbindelse med vægttræning).

Vi er forhåbentlig enige om at der skal mere end tro til at få større muskler.

Ang. det med at snyde kroppen til at løfte mere end man tror den kan, så har du sikkert ret, det har bare ikke meget med muskelvækst og hormoner at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert ret i at motivationen også betyder "noget", og at det for nogen kan blive ensformigt med et HST-lignende program hvor man træner de samme øvelser 2mdr i træk. Jeg mener motivationen betyder noget for om du overhovedet kommer afsted og måske også hvordan du løfter vægtene, men ikke om du vokser eller ej. Placebo og troen i sig selv kan mange ting, men give dig større muskler, nope!

Er ik lige med,hovr snakker jeg om motivation :unsure:

Og så lige en skovl spørgsmål, hvad der placebo?

Hst er et kanon program, og har givet mig noget muskelvækst på ryg og skulder. øvrige resultater var meget bedre styrke i alle øvelser!

Men man er jo som sagt indstillet på enten de 15 10 eller 5 rep!

Det jeg egentlig håber på er at når j træner med rep fra 1-25 på samme dag, netop ik for at gøre noget til standard, vil det give en anden slags resultat!

Som sagt et stort trænings-mix(i rep)

Devito :)

Link to comment
Share on other sites

forvirring af musklerne handler ikke kun om hvilke øvelser man tager, men i lige så høj grad om hvor mange rep man tager. Jeg tror at HST benytter denne form for forvirring ved at sænke reps hele vejen.

Din ide lyder ganske god, bare husk at skifte rep i bænk og squat.

er det ik oz det jeg skriver? ;)

og det med HST, er jo stadig samme antal rep under dagens træning!

Squat og bænk:

De øvelser beholder jeg som personlig rekord øvelser :tongue: lårene må ik blive større, og laver nok af bryst øvelser der ligner bænk...

det er faktisk meget stressende for kroppen, specielt da jeg kørte ryr igår, fik pump i underarmen hvilket ødelagde min biceps træning total(styrke mæssigt) med var stadig kanon træning.

Devito

Link to comment
Share on other sites

Eftersom muskelvækst i meget høj grad er baseret på kemi i kroppen, som er styret af bl.a. hormoner, så vil jeg antage, at man sagtens kan få en placebo effekt i forbindelse med muskeltræning.

Dernæst tror jeg på, at man skal have en fast plan med i hvert fald nogle af sine øvelser.

Men der er vel ikke noget i HST ideen, der forhindrer at man laver variation mellem de øvelser man træner?

Til gengæld tror jeg hellerikke på, at der er noget at vinde ved at skifte øvelser hveranden måned, bortset fra hvis det er nødvendigt for at bevare motivationen.

Hvis kvinder kan tro så meget på at de er gravide at de begynder at producere mælk, så kan vi vel oz tro vi vokser :D !(

Det er ik så meget troen jeg tænker på i denne sammenhæng,men helt klart viljen udgør utroligt meget i selve løftet,bestemt!

Netop det med en fast plan,håber jeg ved ikke at have det vil have en effekt på mig,min evige trælse overarm :(

Hst: man må jo ikke køre til failure og man tager jo ens kilo i sættene,men jeg har da selvfølgelig variet med øvelser som giver samme muskel,ellers ville det blive rigtig kedeligt.

Kan ligesom høre på jer i snakker meget om større perioder, jeg tænker på ændringer samme dag!

motivation er vigtig,derfor oz dejligt at komme ud af et hst program med gode resultater :) '

Devito

Link to comment
Share on other sites

placebo effekt - det er nærmest at tro kan flytte bjerge. Fx. en hypokonder der modtager nogle piller fra lægen, pillerne gør ikke noget som helst er bare en portion kalk. Patienten bliver rask fordi denne tror pillerne hjælper.

Jeg tvivler på du vil få meget ud af at variere din træning hver evig eneste gang. For at forvirre kroppen skal den nå at tilpasse sig den nye øvelse. Nu ved jeg desværre ikke hvor lang tid det tager for kroppen at tilpasse sig, men jeg vil gætte på at det tager en uge til to for at den er rimelig tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Er ik lige med,hovr snakker jeg om motivation
Det ved jeg sgu' heller ik :retard: , men det jeg mente med det var at variation i træningen kunne hjælpe på at man var motiveret, og gik til stålet hver gang (selvfølglig ikke forstået som failure og forced reps). For mig er resultaterne - både udseende og hvad jeg kan løfte - mere motiverende end at jeg kan lave forskellige øvelser fra gang til gang.
Hvis kvinder kan tro så meget på at de er gravide at de begynder at producere mælk, så kan vi vel oz tro vi vokser

Har man lavet forsøg der viser dette, eller er det "real-life" observationer??? Morsomt...

Jeg synes det er forkert at bruge ordet "forvirre" omkring hvad der kan få kroppen til at vokse. Det handler basalt set om at udsætte kroppen for en belastning den ikke er konditioneret / vænnet til, for derefter at opnå den ønskede reaktion - muskelvækst i de fleste tilfælde. Muskler kan IKKE blive forvirrede :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er forkert at bruge ordet "forvirre" omkring hvad der kan få kroppen til at vokse. Det handler basalt set om at udsætte kroppen for en belastning den ikke er konditioneret / vænnet til, for derefter at opnå den ønskede reaktion - muskelvækst i de fleste tilfælde. Muskler kan IKKE blive forvirrede :D

Nemlig! Det er vigtigt at indse forskellen.

Desuden lægger "forvirrer muskel" op til en asscociation med usystematiske fordelinger af chok til kroppen/musklerne. Detter er ikke optimalt. Det optimale er systamtiske stimuli til kroppen der resulterer i en vedvarende og kontinuerlig respons i den retning man vil have kroppen hen. Hypertrofi gennem repeated bout effekt i HST er et sksempel på et sådant systematisk stimuli. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på du vil få meget ud af at variere din træning hver evig eneste gang. For at forvirre kroppen skal den nå at tilpasse sig den nye øvelse. Nu ved jeg desværre ikke hvor lang tid det tager for kroppen at tilpasse sig, men jeg vil gætte på at det tager en uge til to for at den er rimelig tilpasset.

Tak for placebo opklaringen :)

Det er ren mumbo jumbo at afgøre hvornår man vender sig til det,men mon ik 2uger som du siger ville være reelt...

Har egt. også i starten fået at hvide at musklen vokser hvis den udsættes for "samme belastning" i en længere periode så den bliver "nød" til at vokse for at kunne klare dette lettere!

Kan da godt være at den daglige "forvirring"af rep. og kg. kun er med til at gøre muskle mere fleksibel istedet for at få den til at vokse?

Det andet er bare gået i stå for mig,nok ik meningen at mine arme skal være større :(

Men som sagt det er jo et forsøg for at se hvordan min krop reagerer på den anderledes belastning!

Devito

Link to comment
Share on other sites

Hvis kvinder kan tro så meget på at de er gravide at de begynder at producere mælk, så kan vi vel oz tro vi vokser

Har man lavet forsøg der viser dette, eller er det "real-life" observationer??? Morsomt...

Jeg synes det er forkert at bruge ordet "forvirre" omkring hvad der kan få kroppen til at vokse.

Det var nogen jeg så i C.S.I på tvdk(men de sku da være ret realistetstro) det med at vi ku vokse via tro var nu oz en joke....men hvem ved,hvis man er bimmelim nok :blink:

Som jeg skrevi forrige indlæg, måske har forvirringen ik en disse med muskelvækst at gøre,men det andet virker som sagt ik for mig,ihvertfald lige nu....

Alle har vel et vækst max. ville sku være træls hivs mine arme har nået deres allerede :weeping:

Link to comment
Share on other sites

Det handler basalt set om at udsætte kroppen for en belastning den ikke er konditioneret / vænnet til, for derefter at opnå den ønskede reaktion - muskelvækst i de fleste tilfælde. Muskler kan IKKE blive forvirrede :D

Det optimale er systamtiske stimuli til kroppen der resulterer i en vedvarende og kontinuerlig respons i den retning man vil have kroppen hen. Hypertrofi gennem repeated bout effekt i HST er et sksempel på et sådant systematisk stimuli. ;)

Link to comment
Share on other sites

Overordnet så er dette faktisk min holdning, måske ikke at man ligefrem render rundt og chokerer eller forvirrer sine muskler :) - men at man ikke nødvendigvis skal være slave for et program i lang tid.

Hvis noget ikke har skabt vækst, om det er HST, noget hjemmebrygget eller noget andet - så vil jeg mene, at det er på tide at skifte stil - eks. kør tungt og koncentreret i en periode og se hvad der sker. Kør flere øvelser, mediumtungt og se hvad der sker - hæv rep, sænk rep, etc.

Jeg tror ikke man får det store udaf at skifte øvelser fra gang til gang, men periodevis skift imellem både øvelser og træningsstil - det kan være sig 14 dage for nogle grupper, det kan være måneder - afhængig af hvordan det virker på een ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da lige nævne, at jeg er klart tilhænger af at træne armene med 3 radikalt forskellige vægte i hver øvelse, hvis man altså gider. For mig er der ingen tvivl om, at mine arme er vokset mest, hvis jeg kører f.eks. med 4, 8, og 16 reps med forskellig vægt. Men det er måske lige så meget fordi det er den bedste måde at motivere mig til at træne arme.

Jeg har forløbigt ikke motiveret mig selv til at prøve HST, så jeg ved ikke, hvordan det ville virke. Efter at have prøvet Hatfields 2 gange er jeg ikke længere motiveret til programmer længere end TJ's singles cycle.

M.h.t. tro, så er jeg selv rimeligt overbevist om at troen kan flytte bjerge indenfor vægttræning, og jeg vil stadig godt se "beviser" på det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også det med at køre nogle øvelser og sæt/rep range i 14 dage er det rigtige, for at kroppen lige når at "lære" det helt.

I WSB køre de med nogle hjælpeøvelser i 14 dage, og så skifter dem ud med nogle andre, igen for at kroppen skal forvirres, hvis jeg har forstået det rigtig, vil selv til at prøve noget af det samme.

Torben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share