Matilde kakao skummetmælk


Natural bodybuilder
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden fået den opfattelse, at der er mange styrkeløftere her på MOL, der drikker kakao efter træning (og andre selvfølgelig). Der er faktisk nogen, der næsten ikke kan snakke om andet! :rolleyes:

Jeg ved også at junior og u23-landsholdet i cykling også er begyndt med kakao efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er det sædvanlige:

Kakaomælk er et glimrende protein/kulhydrat-mix efter træning. Men svaret er også: Hvorfor drikke kakaomælk? Over 50 g af kulhydraterne er simple kulhydrater, som kroppen ikke har megen gavn af (idet den fint får dækket sit akutte kulhydrat-behov gennem de 35 g laktose i mælken). Så hvorfor ikke droppe de unødvendige (og rimeligt energiholdige) simple kulhydrater? Skummetmælk er således bedre end kakaomælk. Men er man kakaomælks-junkie :D og simpelthen ikke kan undvære sin kakaomælk, så drik den dog, uden at have dårlig samvittighed over det. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes skummetmælk er dårlig fordi den ikke har det godt med at ligge 1++ time® i tasken. Cheasy A-38 (som så vidt jeg husker endda har et lidt højere proteinindhold) eller cacao klarer bedre den tur.

Men har du køleskab (eller er du mindre fintfølende end mig) så er skummetmælk uden tvivl en fin ide.

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart vil jeg da mene at sammensætningen i en mathilde er ok. Du har de simple kul. til hurtig opfyldning af glyco-depoter og laktosen som virker over et længere tidrum - og så proteinerne

jeg vil da umiddelbart sige at 35 g kul. er lige i underkanten efter et hårdt pas. Selvfølgelig findes der andre alternativer, men mathilde klare vel opgaven ok - og billigt.

Link to comment
Share on other sites

Nexus -> Laktose er et disakkarid, og et altså rimeligt hurtigtomsætteligt til blodbanen. Derfor er den "hurtige" tilførsel af energi klaret fint med 35 g laktose. Måske er 35 g kulhydrat lige i underkanten og det kunne være passende at tage yderlige en halv skive groft rugbrød eller ligende. Dette ville i hvert fald være et super efter-BB-kost-mix: 1 L skummetmælk + ½ skive groft rugbrød. Dette mix slår kakaomælk med flere længder. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

naah I doubt it..............

(ups lidt hurtig på der knopf)

men du vil stadig have en graduerende effekt i kraft af monosaks + disaks - altså optagelse af monosaks samtidig med nedbrydning, og efterfølgende optagelse af disaks.

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

eller lave en half'n half, en ½ L mælk + en ½ L mathilde - så bliver den heller ikke så sød og tyk (mener faktisk at have læst at den emulgator de bruger i mathilde og kloner kan være sundheds skadelig ved for hyppig indtagelse)

Link to comment
Share on other sites

hmm, nu prøver folk igen at give én dårlig samvittighed over den søde søde matilde.... :4whip:

jeg drikker det selv gerne både før og efter træning, primært fordi det gir lidt extra kalorier,

så jep, der er nok sukker i men for de af os der nogen gange har lidt svært ved at guffe os igennem de ret store mængder mad der på en eller

anden måde skal indtages så hjælper det da lidt på det...

kender flere der kaster uanede mængder druesukker i deres drikkedunk før træning men så vil jeg sgu hellere ha min matilde.... :rolleyes: :lol:

og desuden er det jo nogle "billige" kalorier at fjerne den dag jeg skal til at cutte for alvor, da jeg bare kan skifte til skummetmælk og så er der allerede cuttet x-antal cal uden at det har kostet de store anstrengelser...

hvis nogen har indvendelser mod dette må de gerne sige til.... B)

Link to comment
Share on other sites

Nexus -> Jamen jeg er så bare unig med dig. :sneaky: Ingen grund til yderligere diskussion ;) - alle argumenterne er blevet vendt. :)

Vel er de ej, jarvig. Jeg er nemlig bare så uenig med dig. Du skriver skummetmælk og rugbrød. Skummetmælk indeholder 80% cassein, som samler sig til små kugler nede i maven og derfor er langsomt optagelige. Rugbrød skal kværnes i maven til det har den rette størrelse til at blive lukket mavesækken ned i maven. I bunden af mavesækken er der en lukkemuskel, der kun lader ting under 1 mm slippe videre. Næring optages fra tarmen. Ved at indtage et langsomt protein og kulhydrater i fast form, forlænger du tiden der går fra du har indtaget føden til den er til rådighed for dine hungrene muskler. Det berømte vindue efter træning hvor muskler og bindevæv optager kulh. og prot i et acceleret tempo varer ca 2 timer. Mængden du kan optage afhænger af produktet af mængden af næring og tiden i hvilken det er til rådighed. Hvis du indtager et hurtigt kulhydrat og hurtigt protein, som valle, hvorved du måske allerede har næring til rådighed efter 15 min efter indtagelse vil du samlet optage mere end hvis du først har næring til rådighed efter fx 45 min, som det af dig nævnte måltid lægger op til. Jeg er ikke alt for vild med kakaomælk efter træning, men rugbrød og skummetmælk er et godt måltid på alle andre tidspunkter end efter træning. Da er det bedre med et hurtigt optageligt, flydende måltid.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nemlig bare så uenig med dig.

Uha da, det lyder alvorligt. :w00t: Du er ikke bare uenig, du er bare så uenig. :tongue:

Mht det andet. Tjaaa, nu skrev jeg jo tydeligt, at vi her kun snakkede om skummetmælk kontra kakao(skummet)mælk, og at der var andre proteinkilder end disse man kunne tage (med fordel).

Kan ikke se du kan være bare så uenig med mig i, at skummetmælk er kakaoskummetmælk overlegen. Laktose er rimeligt hurtigt optageligt, og skulle nok kunne klare den hurtige kulhydrattilførsel. Udover dette så er der casseinen tilbage. Jeg går ud fra ca. 27 g cassein i skummetmælk optages ligeså hurtigt som ca. 27 g cassein i kakaoskummetmælk. :D

Så undskyld, hvor er det lige du er bare så uenig med mig :blink:

cilius -> synd for dig. :sneaky:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Det er en skam man ikke kan læspe over indernettet. Så kunne jeg da have været den fuldendte homo. Nu ville jeg, da jeg godt kan lide at håne folk ved at gentage dem, have skrevet "så bare", ikke "bare så". Oh well- the hunter becomes the hunted.

Jamen nu tror jeg ikke på at laktose er så hurtigt optageligt, og slet ikke rugbrød. Derfor.

cilius->godt for dig.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Fair nok! :D Undskyld jeg drillede. :rolleyes:

Jamen nu tror jeg ikke på at laktose er så hurtigt optageligt

OK. Men hvor hurtigt laktose optages, har jo ingen betydning i en direkte head to head combat skummetmælk vs. kakaoskummetmælk. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share