Stiff-legged Dødløft


canoing
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt på en ny omgang WSB, og har valgt at bruge Stiff-legged DL, som støtteøvelse.

Så var det lige jeg ville høre hvor tungt i plejer at køre i denne øvelse, jeg ved ikke om der er andre, der lige som mig har lidt svært ved at holde ryggen rank hele vejen ned ( noget med noget smidighed :D )

jeg kørte med op til 90 kg. i dag - kunne nok godt tage 8 rep. med 100+ kg. - men var lidt nervøs med hensyn til det at jeg i bunden ikke kan løfte med ret ryg. Er det noget jeg skal bekymre mig om - jeg døjer ikke med dårlig ryg eller noget.

Link to comment
Share on other sites

Stiv benet dødløft laver man normalt med vægte der ligger langt under end hvad man kan tage i konventionel dødløft. Selv bruger jeg under 1/3 del af den vægt jeg dødløfter på normal vis. Det handler i høj grad om at mærke stiv benet dødløft i baglårene hvorfor jeg ikke kører til lockout da lænden overtager en hel del af arbejdet. Tilgengæld sørger jeg for at få et godt eccentrisk stræk på musklen mens den er under belasting i bunden af løftet (står på forhøjning). I det man slet ikke bør bruge så meget vægt som ved konventionel dødløft kan man sagtens slippe godt af sted med at krumme ryggen en anelse i starten af løftet.

Sjældent man ser at søens folk træner underkrop :D , allerværst er det med kajak-bisserne der tit ligner noget der er løgn når først de er kravlet ud af kajakken.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

SAS> tak ro tippet

Sjældent man ser at søens folk træner underkrop  , allerværst er det med kajak-bisserne der tit ligner noget der er løgn når først de er kravlet ud af kajakken.

Det har jeg heller aldrig gjort det store i, men nu hvor det er træning til frømandskorpset, så må jeg hellere få lidt bentræning med i mit program :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro jeg ligger på omkring 50-70 % af mit dødløft maks, afhængig af antallet af reps, når jeg kører rumænsk dødløft, keystone dødløft, dimel dødløft osv. Decideret, gammeldags, stiff-legged dødløft kører jeg ikke, da det nok er den dårligste hasemuskeløvelser man kan lave.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dimel dødløft er praktisk talt det samme som rumænsk dødløft. Forskellen ligger i antallet af reps og udførslen. Den er navngivet efter den nu afdøde legendariske WSB løfter Matt Dimel. I WSB laver de den i sæt af 15-20 reps, udført super eksplosivt, for at bygge masse og reversal styrke i hasemuskulaturen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Decideret, gammeldags, stiff-legged dødløft kører jeg ikke, da det nok er den dårligste hasemuskeløvelser man kan lave.

Thomas

Hmmm........ Det kan jeg jo ikke lide at høre :o :o :o :o Har du en anden øvelse du synes ville være bedere for mig at træne som RE-øvelse i mit WSB-program ????

Link to comment
Share on other sites

Cano> relax. Det er vigtigt først at få defineret hvad du betegner som stiff-legged. Der er nemlig stor forskel på hvad folk kalder stiff-legged.

Dårlig hasemuskeløvelse....

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstr...egDeadlift.html

Bedre hvis man laver den i retning af det her....

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstr...egDeadlift.html

Thomas

Link to comment
Share on other sites

sas -> Waawww - kun en 1/3 af alm. dødløft. Når jeg tager stiff-legged dødløft, så plejer det at være omkring 80-85 af alm dødløft :blink: - vel at mærke uden problemer med ryggens svaj. :o

Jarvig13>

Jeg tror det tildels har noget at gøre med jeg kører temmeligt langt ned med vægten (fødderne på kasse) - jeg vil gerne have et godt stræk på baglårs musklen når jeg sænker vægten for maksimal hypertrofi. Det at skulle hente vægten langt nedefra og det jeg undgår bevægelsen til lockout, hvor I ellers står og slapper af :D og lader ryggen gøre arbejdet, gør at jeg kan tage færre kilo. Men ikke desto mindre så betragter jeg selv stivbenet dødløft som en isolationsøvelse for baglåret. I stivbenet dødløft er jeg lidt tilhænger af "Feel the burn" fornemmelsen og udfører øvelsen uden eksplosivitet i det der her er usandsynlig stor risiko for at lave øvelsen forkert; stivbenet dødløft er en unaturlig måde for kroppen at løfte på set i forhold til "no-braineren" dødløft. Et analog eksempel er som når man træner rotator cuff øvelser, hvor det ikke gælder om at træne så tungt man kan i det man så kan risikere at ramme de "forkerte muskler".

Jeg vil dog indrømme at det er lang tid siden at jeg har lavet stivbenet dødløft med under 10 gentagelser og omvendt så kører jeg nu altid dødløft i singles. Derfor kan den procentvise forskel i kilo på de to løft godt afvige en del fra det jeg oprindeligt skrev. Forholdet 1:2 er måske mere rigtigt på nuværende tidspunkt.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Cano> relax. Det er vigtigt først at få defineret hvad du betegner som stiff-legged. Der er nemlig stor forskel på hvad folk kalder stiff-legged.

Dårlig hasemuskeløvelse....

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstr...egDeadlift.html

Bedre hvis man laver den i retning af det her....

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstr...egDeadlift.html

Thomas

Thomas> jeg vil gerne høre lidt om hvorfor du anbefaler ikke at sænke vægten ned til gulvet jvf. animation (hvis det er det du gør), for mig ligner det at han træner meget lænd....

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl....

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt SLDL i lang tid som vist på det nederste af TJ's links (Barbell Straight-back Straight-leg Deadlift) med ganske gode resultater (jeg havde hidtil troet, jeg ikke havde nogen hasemuskulatur :tongue: ).

Der er dog en vis risiko for at køre forkert ved vægte omkring 5RM og tungere, hvilket jeg lader være med.

Øvelsen er ganske udemærket, når man med svaj i ryggen skubber røveren bagud og knækker forover i hoften, indtil haserne er udstrakte.

Vægten kommer ikke ned til gulvet, med mindre ens haser er ekstremt smidige. Det er ikke nødvendigt at stå på en kasse ved straight back.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil gerne høre lidt om hvorfor du anbefaler ikke at sænke vægten ned til gulvet jvf. animation (hvis det er det du gør),

Det er som sådan ikke det at man sænker vægten til gulvet som er problemet. Problemet ligger i at bevægelsen kommer fra ventralfleksion i columna (rygsøjlen bøjes forover). Dette betyder at der ikke sker en særligt udtalt rotation af hoften. Når hoften ikke roterer maksimalt forover, så strækkes hasemusklerne ikke særligt meget, til trods for den dybe position. Dette betyder en meget forringet aktivering af hasemuskulaturen, og resultatet bliver som du selv nævner at meget af bevægelsen laves af erector spinae. Meningen er at man skal holde et stramt svej i ryggen, og skyde røven godt bagud, når man sænker stangen. For de fleste betyder det at stangen ikke når ret meget længere ned end midtskinneben. Dem som kan nå længere ned har ekstremt smidige haser. Det har altså reelt ikke meget med dybden at gøre, men med graden af hofterotation, evnen til at holde et stramt svej og evnen til at skyde røven bagud. For de fleste betyder det også at benene IKKE kan holdes strakte. Strakte ben giver for de fleste ikke mulighed for at rotere hoften maksimalt. Så det betyder ikke noget at man "åbner op" i knæleddet, sålænge spændingen holdes på hasemuskulaturen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share