Bedste øvelse for det nederste af maven?


humseper
 Share

Recommended Posts

De fleste begyndere har svært ved at lave "lodret strakt benløft" (Vidste ikke hvad jeg ellers skulle kalde den)

Du ligger på ryggen, benene strakt lodret. Vip evt tæerne ned mod dig selv. Forestil dig at der står et glas med vand på hælen, og løft det i vejret uden at spilde. Den anbefaler jeg selv altid (Og træner selv, "practice what you preach" ;) )

Link to comment
Share on other sites

Power clauer: Jeg vil mene du tager lidt fejl. Der er nogle senestrøg henover den lige mavemuskel som får den til at fremstå som det eftertragtede sixpack. De senestrøg inddeler musklen sådan at den kan trænes mere specifikt end fx brystmusklen.

Min egen erfaring siger mig også at den øvre og nedre del kan trænes individuelt. Jeg rendte en overgang rundt med den pæneste 2 pack, da jeg lavede alt for mange floor crunches :rolleyes:

Det er klart at hvis man træner på at ramme den øverste del, vil man ikke kunne undgå at træne den nederste del. Men i fx floor crunch vil du ramme den øverste del dynamisk og den nederste del mere statisk. Dette emne er vist egentlig også blevet diskuteret tidligere, men jeg kunne ikke lige finde tråden.

Humseper: Prøv lige at checke Jørgen Storms Six pack til sommer Artikel om mavetræning

Link to comment
Share on other sites

Rectus abdominis (den lige bugmuskel) er kun en muskel. Jeg tror grunden til de have tegnet den sådan, er for at vise de andre muskler der også omkranser maven. De bogstaver der er rundt omkring på tegningen kan jeg ikke lige få øje på noget link til hvad de beskriver. Men læg mærke til at der står "D" på den ene side men ikke noget på den anden side (den røde side). Tegningen er lidt dårligt forklaret. Bogstavet "F" markerer bare et af senestrøgene. Jeg har desværre ikke lige kunne finde andre links til lidt bedre forklaring. Men ifølge min anatomibog er det kun en muskel :D

Link to comment
Share on other sites

Tegningerne på exrx.net må være taget fra en anden sammenhæng, for er ikke nogen forklaring på bogstaverne.

Du har ret, det er en STOR muskel.

Fandt lige følgende:

Q: Is the abdominal muscle a single muscle or a group of related muscles?

A: The abdominals are a collective group of muscles that includes the rectus abdominis, external obliques, internal obliques and transverse abdominis. They all work together to stabilize your torso, provide support for the spinal column and provide movement at the waist.

Even though it appears to be a six-pack of muscles on someone who's massive and ripped, the rectus abdominis is a single muscle that runs vertically from the pelvis up to the ribs. Because of its great length, a distinction is usually made between the upper and lower regions. The regions cannot be isolated, but emphasis can be shifted from one end to the other by choosing the appropriate exercise. In general, the upper ab region is best stimulated by securing your lower body and flexing your torso (as you do in the crunch). The opposite is true for lower-abdominal training: Secure your upper body and bring your legs and pelvis up (as you do in the reverse crunch).

Note that the transverse abdominis are not visible and cause little movement, so they're rarely the focus of any training program.

Kilde: http://muscleandfitness.com/mf/weider/0917...702/q_abs2.html

Link to comment
Share on other sites

Så tænkte jeg lige, har set folk med en ekstra bule lige under navlen, har også selv en lille ekstra pack fra navlen og 5 cm ned.. ifølge tegningen på exrx er der ingen sener der.. hmm?

laver selv "inverted bench crunch", hanging hip raise og alm mavebøjninger i spænd i en ribbe m. vægt på maven eller bag nakken... og halter ikke i min mavemuskulatur..heller ikke den nederste region.

Link to comment
Share on other sites

Altså en 8-pack? Det er sandsynligvis genetisk betinget. Vi er heldigvis ikke alle sammen ens. Jeg har set billeder af folk med skæve six-pack og 8-pack. Tegninger og billeder i anatomibøger representerer jo det "normale" som de fleste af os ser ud. Der vil altid være afvigere (mutanter :w00t: )

Link to comment
Share on other sites

ja nogle af oz er der lidt X-MEN over :D her kommer lidt af en smøre :retard:

her lige nogle gode anatomi links,specielt det første

http://www.exrx.net/Notes/MedicalHealthLin...l#anchor1664590

jeg ser ofte folk der tror de træner mave ved at hænge i en ribbe og løfte benene,men da REct. Abd. udspringer ved symfysen(pakningen mellen hofteskålene) og hæfter ved 5-7 ribbensbrusk kan der aldrig være tale om mavetræning(måske statisk) men nemlig hoftebøjerne Poas Major,også kaldt mørbraden :o

vi rectus skal i dymamisk arb. i ribben el. lign. skal du sørge for at hoften/bækkenet kommer frem i forhold til din overkrop...

Ab-Flexion-on-Leg-Lift-Chair-II.jpg

I artiklen sixpack til sommer snakkes der også en del om mave kontra hoftebøjer!

MaxPower---> jeg vil nok kalde den for en muskel med to dele :) image399.gifaltså Rectus Abd. pars Dexter og Senister(højre,venstre eller omvendt)fælles udspring og hver sit hæfte...

de sener der afgører om vi har 2-4-6-8packs (intersectiones tendineae)kan variere i antal, bare se arnold's mave...hvad jeg kan se har han kun 2 i hver side, derfor virker den nederste pack som en aflang del

9.jpg

men for lige at komme tilbage til det der egentligt blev snak. om i denne tråd ;)

tror vi alle er enige om at lige meget hvilken maveøvelse man laver, aktiveres hele musklen,nogle steder statisk andre dynamisk afhængigt af hvad der er:punktum mobile og punktum fixum :blink: ) (det dynamiske og statiske punkt)

Mr.Freeze---->:Min egen erfaring siger mig også at den øvre og nedre del kan trænes individuelt. Jeg rendte en overgang rundt med den pæneste 2 pack, da jeg lavede alt for mange floor crunches

jeg render også rundt med en 2pack(næsten 4pack :D ) jeg er sikker på at det nok skal have noget med dit valg af øvelser at gøre, men at du kun har en 2pack(mon ik der er flere :tongue: ) kan skyldes af fedt på maven el. muskel str.(så de andre ik er synlige) eller dit antal af "sener" hvis du ik har 4 sener kan du jo ikke få en eightpack :w00t: ...

Devito

Link to comment
Share on other sites

MaxPower---> jeg vil nok kalde den for en muskel med to dele

Godt billede. Jeg kunne heller ikke rigtig finde mig tilpas med at det var en stor muskel, og når der er det mellemrum som vist på billedet kan det vel næppe klassificeres som én muskel.

Link to comment
Share on other sites

Altså en 8-pack? Det er sandsynligvis genetisk betinget. Vi er heldigvis ikke alle sammen ens. Jeg har set billeder af folk med skæve six-pack og 8-pack. Tegninger og billeder i anatomibøger representerer jo det "normale" som de fleste af os ser ud. Der vil altid være afvigere

Nej, anatomiske modeller i vestlige anatomilærebøger er ofte lavet på baggrund af nordafrikanske mænd..... Spørg mig ikke hvorfor..

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - jeg er en 8-pack - 2x2 over navlen og 2x2 under navlen - hvor mine nederste senestrøg er meget kraftige - i det hele taget er mine nederste mavemuskler de kraftigste!

Jeg har aldrig rigtig gjort i maveøvelser, da de vokser sindssygt hurtigt. Jeg mener dog, at man kan træne de lige mavemuskler (både top og bund) lige godt ved bare at sørge for at lave en dyb eksspiration i toppen af øvelsen. Mavemusklerne fungerer nemlig også som eksspirationsmuskler og kan aktiveres fuldt, ved at stille og roligt at forsøge at tømme lungerne 100%

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - jeg er en 8-pack - 2x2 over navlen og 2x2 under navlen - hvor mine nederste senestrøg er meget kraftige - i det hele taget er mine nederste mavemuskler de kraftigste!

Mavemusklerne fungerer nemlig også som eksspirationsmuskler og kan aktiveres fuldt, ved at stille og roligt at forsøge at tømme lungerne 100%

Har du prøvet callanetics???

jeg har aldrig lavet så onde crunches :w00t::tongue:

jeg tror kun jeg ligger inde med 2 senestrøj. men i realiteten er det jo oz en sixpack, en over en imellem og en nedenunder B) hvis man tæller den nederste lange med som "pack" :D

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share