Stiff legged deadlift


blanco
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg er godt klar over at Stiff legged dødløft bla. bliver betragtet som en øvelse for hamstrings (baglåret). Da jeg selv begyndte at bruge den, kunne jeg også selv mærke pænt stærk DOMS i baglåret de første par gange. Og det hænder stadig. Så jeg er egentlig slet ikke i tvivl om, at den rammer det nævnte område, men min tvivl består meget mere i, hvordan det kan være, at den rammer musklen. For mig at se er hamstrings modsat quadriceps en "trækkemuskel" (flexion?) og man curler jo ikke med benene i løftet, så hvordan kan det egentlig være, den bliver ramt alligevel? Er der nogen der kan udpensle, hvad det er, der sker?

Ren interesse :) På forhånd tak :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det har nu en ret simpel forklaring. Dine hasemuskler har nemlig 2 funktion. Den laver fleksion i knæleddet, hvilket vil sige at man trækker foden op imod enden. Den laver også ekstension i hofteleddet, hvilket vil sige at musklen trækker hoften tilbage til udgangsposition, når den har været roteret fremaf. Dette skyldes at hasemuskulaturen hæfter på tuber ischiadicum på hoften (undtagen caput breve af m. biceps femoris).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, forlåret aktiveres ikke. For knæleddet bevæges jo ikke, men holdes relativt låst. Man skal dog være opmærksom på at også forlåret har en funktion omkring hoften. Forlåret eller quadriceps som musklen heddder, består af 4 forskellige muskler. M. vastus medialis, m. vastus intermedius, m. vastus lateralis og m. rectus femoris. Og lige netop m. rectus femoris hæfter også på hoften, hvor de andre hæfter på lårbensknoglen. Dette betyder at m. rectus femoris også fungerer som hoftefleksor, og derfor bliver aktiveret ved mange maveøvelser, såsom situps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share