Styrke og masse


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hey alle

Jeg er igang med en cyklus HST, og den har jeg ikke tænkt at springe fra. Derfor er dette bare et spørgsmål af ren interesse (og måske til brug hen på sensommeren og efteråret).

Hvilket program ville forslå (= de bedste), hvis man ønskede at kombinerer hypertrofi og SL på samme tid?

Det eneste program jeg sådan rigtigt kender vedrørende dette er en WSB-hybrid.

:)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Antallet af muligheder er næsten uendelige. Du kan som Rod siger træne efter 5 x 5 systemet, du kan træne Sheiko, du kan træne traditionel WSB, du kan træne min WSB-hybrid, du kan træne traditionelle styrkeløftspeaking cycles osv. osv. Generelt får du meget svært ved at finde et styrkeløftsprogram, som ikke også giver en større eller mindre portion muskelmasse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Rod og TJ -> Tak for svarene.

Jo, jeg kender da også 5x5 og sheiko. Og jo, jeg er da udmærket klar over, at en del SL-programmer (specielt dem med stor volume) kan give en del hypertrofi.

Det er slet ikke utænkeligt, at det ender med sådan noget om et halvt års tid. Men detaljen er bare, at jeg gerne ville lege med noget der i udgangspunktet er et BB-program, hvorpå der tilkoblet et SL-element. Altså er det nok ikke (måske alligevel, jeg er jo ikke sikker :rolleyes: ) et egentlig SL-program med hypertrofiskabende elementer, jeg primært ville ønske.

Slå mig nu bare oveni hovedet, hvis I mener, jeg er helt galt på den. :D Men hvorfor er der aldrig nogen der har dyrket Morten Z's program på forsiden (eller variationerne over den (f.eks. med større volume eller progression)). Synes ideen bag denne minder lidt om det det " post-tetaniske fasciliterings program" som TJ præsenterede i denne tråd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Et af de bedste systemer til at opbygge både stor masse og stor styrke, er simpelt hen WSB systemet. Og jeg snakker IKKE om hybriden. Jeg snakker om ganske almindelig WSB. Da jeg kørte WSB steg jeg mere i muskelmasse, end jeg havde gjort på alskens BB programmer tidligere (MAX-OT, HIT, POF osv.). Og grunden skal nok findes i at alle 3 grundmetoder til øgning af styrken anvendes.

1. Du anvender den maximale metode til øgning af den absolutte styrke, i en masse ME øvelser som ligner de 3 store.

2. Du anvender den dynamiske metode til øgning af den eksplosive styrke, i de 3 store øvelser.

3. Du anvender repetitionsmetoden i en lang række BB øvelser, hvilket øger muskelmassen drastisk i hele kroppen.

Det virker iøvrigt som om at kombinationen af de 3 metoder er særdeles velegnet, når man vil øge maksimalt i både masse og styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share